چه کسب و کاری در ترکیه راه بیندازیم؟

راه اندازی کسب و کار در ترکیه

راه اندازی کسب و کار در ترکیه این روزها ایده خوبی بنظر می رسد و طرفداران زیادی هم دارد. اما اینکه چه نوع کسب و کاری را باید راه انداخت، سوال اصلی ما خواهد بود. از طرفی باید توجه داشت که این کار، نوعی سرمایه گذاری در ترکیه هم هست و مثل همه سرمایه‌گذاری‌ها باید تمام جوانب احتیاط را در آن در نظر گرفت؛ زیرا در بازار سرمایه‌گذاری هیچ چیز قطعی وجود ندارد. اما می توان با مطالعه و تحقیق ریسک های آن را به حداقل رساند. می توانید در محدوه‌ای وسیع سرمایه گذاری کنید تا ریسک و اضطراب سرمایه گذاری های کوچک و پر رقابت را از خود دور کنید.

استانبول همراه در این مقاله به بررسی بهترین ایده ها برای راه اندازی کسب و کار در ترکیه می پردازد. این ایده‌ها، همگی امتحان خود را پس داده‌اند، به بودجه‌ی کلانی نیاز ندارند، تخصص خاصی نمی‌خواهد و روند ثبتی آن‌ها نیز اسان و کم دردسر است. به علاوه، در میان ایرانیانی که راه مهاجرت به ترکیه را در پیش گرفته‌اند، طرفداران بسیاری دارند. در ادامه با معرفی این ایده‌ها، همراه ما باشید.

کسب و کار ایرانیان در ترکیه

بدون شک یکی از لازمه‌های زندگی در ترکیه، پیدا کردن یک شغل مناسب و امرار معاش است. این امر شاید ساده به تظر آید، اما باید توجه داشته باشید که اوضاع برای ما، به عنوان اتباع خارجی در ترکیه، کمی پیچیده خواهد بود، به علاوه، لازم است که روند جداگانه و متفاوتی را از سایرین دنبال کنیم.

مهم‌ترین موضوع برای کار در ترکیه، اخذ مجوز کار، یا همان «چالیشما ایزنی» است. بدون اخذ مجوز کار در ترکیه، نمی‌توانید شغلی داشته باشید و اقامتتان هم هر چند سال که باشد، به تابعیت منجر نخواهد شد. از جمله مشاغل محبوب بین ایرانیان در ترکیه، به شرح زیر است:

  • با تسلط به زبان انگلیسی، می‌توانید به عنوان یک «سرویس دهنده به مشتریان» مشغول به کار شوید.
  • در صورت تسلط، تدریس انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، اسپانیانی و عربی و… می‌تواند درآمد خوبی داشته باشد.
  • بیبی سیتری با پرستاری از کودکان نیز اگر مدرک و تخصصش را داشته باشید، بازار کار خوبی خواهد داشت.
  • تخصص در فروش، صادرات و یا واردات، در زمره‌ی مشاغل پرتقاضا در ترکیه است.
  • اگر در برنامه‌نویسی یا علوم کامپیوتر هم تخصص دارید، بدون شک می‌توانید در بازار کار ترکیه، پیشرفت کنید.

در نهایت، فراموش نکنید که اول مهارت مهم است، بعد کسب و کار. طبیعی است که برای راه‌اندازی شغل در ترکیه، باید ابتدا دانش و مهارت لازم را داشته باشید. البته اگر هم ندارید، می‌توانید در دوره‌های آموزشی و تخصصی شرکت نمایید.

باید و نبایدهای راه‌اندازی کسب و کار در ترکیه

یکی از راه‌های مهاجرت و اخذ اقامت ترکیه، راه اندازی کسب و کار در این کشور است. فارغ از روندهای رسمی و اداری تاسیس یک کسب و کار در کشور ترکیه، پیش از هر چیز لازم است که بایدها و نبایدهای این کار را نیز در نظر داشته باشید و با آگاهی کامل قدم در این راه بگذارید. به نکات زیر توجه کنید:

1-  در رابطه با کسب و کاری که می‌خواهید راه بیندازید، اطلاعات کافی کسب کنید

عقل سلیم حکم می‌کند که قبل از انجام هر کاری، تمام جوانب و زوایای آن را بررسی کنیم. برای تاسیس یک کسب و کار در ترکیه، یا شراکت و همکاری در کسب و کارهای دیگران، لازم است تا موارد حقوقی را به خوبی مطالعه کرده، شرایط بازار کار را بررسی نمایید، توانمندی و علایق خود را در نظر بگیرید، از اعتبار آن کسب و کار اطمینان حاصل کنید و در نهایت با آگاهی کامل، دست به عمل بزنید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید  محله بشیکتاش؛ گرانترین محله در سرتاسر استانبول

2- توانایی مالی خود، و تمکن مالی مورد نیاز را بررسی کنید

قبل از ورود به بازار کسب و کار ترکیه، بهتر است که به قول معروف، نگاهی به جیب خودتان بیندازید. لازم است توانایی مالی خود را در نظر بگیرید، سپس بودجه‌ی مورد نیاز برای تاسیس کسب و کار مورد نظر خود را نیز بررسی کنید. طبیعی است که اگر این دو با هم سازگار نباشند، باید به فکر راه‌ چاره‌ی دیگری بود، یا از خیر آن کار گذشت.

پیش از راه اندازی کسب و کار در ترکیه…

برای راه اندازی کسب و کار در ترکیه، ابتدا باید از اساس این کار اطلاع کسب کنید و همانطور که در مقدمه ذکر کردیم، از تمام جوانب آن اطلاع حاصل نمایید. پس حتما این بخش را با دقت مطالعه کنید:

  • راه اندازی کسب و کار، درست مثل ثبت شرکت در ترکیه است و باید عینا همان مراحل را طی کرد.
  • اخذ مجوز کار در ترکیه، از واجبات راه اندازی کسب و کار است.
  • بسته به نوعی کسب و کاری که راه می‌اندازید، بعضا مجوز شهرداری، بهداشتی یا محیط زیستی و… را نیز باید اخذ کنید.
  • تسلط به زبان ترکی، راه را برای شما بسیار هموار خواهد نمود.
  • برای راه اندازی کسب و کار یا به زبان دیگر ثبت شرکت، باید آدرسی ثابت داشته باشید.

گذشته از نکات بالا، فعالیت در بعضی از مشاغل، تنها برای کسانی که شهروندی و پاسپورت ترکیه را دارند ممکن خواهد بود. مشاغل دولتی، وکلا و حقوقدانان، فعالیت در نیروهای انتظامی و… برای اتباع خارجی ممنوع هستند.

از پول‌سازترین مشاغل ترکیه که البته نیاز به تخصص دارند عبارتند از:

  • جراحی
  • مدیریت بانک
  • استاد دانشگاه
  • خلبانی
  • مدیریت بازاریابی
  • دندان‌پزشکی و اورتودنتیست و…

کسب و کارهای رو به رشد در ترکیه

راه اندازی کسب و کار در ترکیه، کار سختی نیست و به صورت کلی، یکی از لازمه‌های زندگی در ترکیه است. مشاغلی که در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد، همگی در زمره‌ی مشاغلی قرار می‌گیرند که ما به عنوان یک ایرانی مهاجر در ترکیه، به راحتی می‌توانیم به سراغشان برویم. همانطور که در مقدمه بدان اشاره کردیم، این مشاغل در حالت معمول به بودجه‌ی کلانی نیاز ندارند؛ حتی بعضا مشاهده شده که تنها با 50 یا 60 هزار لیر هم راه‌اندازی شده‌اند.

به علاوه، به تخصص خاصی هم نیاز ندارند؛ به این معنی که لازم نیست برای راه‌اندازی آن‌ها سال‌های وقت بگذارید و مدرک دانشگاهی داشته باشید. بسیاری از این مهارت به صورت تجربی به دست می‌آیند و می‌توان آن‌ها را در مدت اندکی آموخت. در نهایت، همانطور که اشارتی به آن رفت، روند تاسیس آن در ترکیه نیز آسان است و دردسری نخواهد داشت؛ به شرط اینکه مجوز کار و اقامت ترکیه را دارا باشید.

1. ساختمان های سبز

حوزه ساخت و ساز از بستر های رو به رشد در ترکیه است. خصوصا پروژه هایی تحت عنوان ساختمان های سبز. یعنی ساختمان هایی که در نمای آن از گیاهان سبز استفاده می شود. یکی از دلایل آن حمایت های قوی دولت از این پروژه ها است. تا جایی که دولت مالیات کمتری از پروژه ساختمان های سرسبز می گیرد. اخیرا دولت از این بخش بشدت حمایت کرده و مالیات کمتری میگیرد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید  آشنایی با بهترین مال‌ها و مراکز خرید در ترکیه

این رشد روزافزون ساخت و ساز در ترکیه را باید مدیون افزایش خرید ملک در ترکیه بود؛ به خصوص از طرف اتباع خارجی. تقاضا که افزایش پیدا کند، ساخت و ساز نیز انبوه‌تر خواهد شد و مجتمع‌های مسکونی بسیاری ساخته خواهند شد. تمام این مجتمع‌ها، خود نیز فضای سبزی دارند و برای مراقبت، نگهداری و توسعه‌ی آن‌ها، به افراد مستعد و متخصص نیاز خواهند داشت، از این رو فعالیت در این حیطه نیز ایده خوبی برای راه اندازی کسب و کار در ترکیه است.

2. تامین سلامت اعضاء شرکتها

اکثر شرکت ها با هزینه ی خودشان کارمندان خود را به مراکز یوگا و سالنهای ورزشی می فرستند. براساس آماری که در سال ۲۰۱۳ اعلام شد، حدود ۴۵% از شرکتها، برای کارمندان خود برنامه ی روتین سلامتی گذاشته اند. مراکزی که قادر باشند با پایین‌ترین هزینه خدمات ورزشی، برنامه های غذایی و معاینات روتین سلامتی برای کارمندان شرکت ها محیا کنند، با شانس خوبی از طرف کارفرمایان روبرو می شوند. این هم می تواند ایده خوب دیگری برای راه اندازی کسب و کار در ترکیه باشد.

3. خدمات ترجمه

از آنجایی که ترکیه کشوری توریست پذیر است، احتیاج به مترجمان، از نیازهای مبرم این کشور است. آمار ها می گویند که میزان تقاضا برای خدمات ترجمه در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۰ حدود ۴۵% افزایش داشته است. مترجمین زبان ترکی استانبولی که به صورت رسمی در ایران مشغول به کار هستند، می‌توانند از 3 طریق در کشور ترکیه نیز به عنوان مترجم رسمی، مشغول به کار شوند:

  • استخدام به عنوان مترجم رسمی درجه یک

این مترجمین در دادگستری‌های ترکیه و البته ادارات «تاپو» مشغول به کار هستند. برای اشتغال به عنوان یک مترجم درجه یک، لازم است شهروند ترکیه باشید و نام شما نیز در فهرست مترجمین رسمی دادگستری ترکیه، به ثبت رسیده باشد.

  • استخدام به عنوان مترجم رسمی درجه دو

این مترجمین، با نام مترجمین «نوتر» شناخته می‌شوند، شرط اصلی فعالیت به عنوان مترجم درجه دو، داشتن شهروندی ترکیه و البته اخذ مجوز کار در این کشور است.

  • کار به عنوان مترجم آزاد

این دسته از مترجمین رسمی نیستند، و در اداره و یا ارگان خاصی استخدام نمی‌شوند. به عبارت دیگر، فعالیت آن‌ها به صورت آزاد و یا اصطلاحا فریلنس است. به طور مثال، می‌توانند به عنوان مترجم همزمان در شرکت‌های ایرانی یا راهنمای تور و اماکن تاریخی فعالیت کنند. باید گفت که بازار کار این دسته، چندان رونق ندارد.

4. برنامه‌نویسی و طراحی نرم‌افزار

در دنیای دیجیتال امروزی، در همه کشور ها برنامه نویسی حرف اول را می زند. شرکت‌های بسیاری در ترکیه، خواهان برنامه‌نویسان مستعد و باتجربه هستند و حاضرند برای استخدام آن‌ها، پول خوبی نیز خرج کنند. نه تنها در ترکیه، بلکه این دسته از مشاغل در همه جای دنیا طرفدار خواهد داشت. هر چه کشوری بیشتر در مسیر توسعه قرار بگیرد، نیاز به برنامه‌نویسان و متخصصان کامپیوتر نیز بیشتر خواهد بود.

از طرف دیگر، طراحی نرم نرم‌افزار و سایت نیز طرفداران بسیاری دارد و می توان با آن در کسب و کار در ترکیه راه اندازی کرد.

نرم‌افزارهای آموزش زبان ترکی استانبولی، در این چند سال اخیر رونق و متقاضی بسیاری پیدا کرده‌اند. گذشته از آن، حتی تدریس آنلاین را نیز می‌توان در این دسته گنجاند.

5. بازیابی اطلاعات

با توجه به دیجیتالی شدن همه چیز، به طبع کلاهبرداری های اینترنتی و هک اطلاعات هم افزایش میابد. پس می توان گفت متخصین امنیت هم جایگاه خوبی در ترکیه دارند. شرکتهایی که در بازیابی اطلاعات از خطوط اینترنتی، کامپیوترها و یا پیدا کردن اثر انگشت دیجیتالی خلافکاران سایبری متخصص هستند، سالیانه رشد ۱۴% دارند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید  با محله کادیکوی استانبول آشنا شوید

6. مشاغل آزاد، فصلی و فریلنسری

این مورد، طیف وسیعی از مشاغل مورد علاقه‌ی ایرانیان در ترکیه را شامل می‌شود. منظور از مشاغل آزاد، مشاغلی همچون:

  • فعالیت در حیطه غذای خانگی و بسته‌بندی
  • کشف و استخراج سنگ‌های طبیعی،
  • مکانیکی و لوازم یدکی خودرو، کافه،
  • رستوران،
  • خشک‌شویی،
  • آرایشگاه،
  • مزون و خیاطی،
  • باشگاه و…

مشاغل فصلی نیز در زیرمجموعه‌ی همین دسته خواهد بود؛ به طور مثال خرده‌فروشی برای مناسبت‌های چون ولنتاین، یا ارائه خدمات و تشریفات برای ماه رمضان. حتی فرد می‌تواند به صورت فریلنسر نیز فعالیت داشته باشد و بدون سرمایه به کار بپردازد

مشاغلی مثل:

  • مراقبت از حیوانات خانگی،
  • فعالیت در زمینه ارزهای دیجیتال و…

در این دسته جای خواهند گرفت. این مشاغل، برای دانشجویان و افرادی که مشغول به تحصیل در ترکیه هستند، بسیار عالی خواهد بود. و یکی از راحت ترین راه ها برای ایجاد کسب و کار در ترکیه است.

لزوم اتصال حساب شرکتی به درگاه اینترنتی کسب و کار در ترکیه

یکی از مسائلی که به هنگام تاسیس کسب و کار در ترکیه مطرح است، امکان استفاده از پوز فروشگاهی و درگاه پرداخت اینترنتی به خصوص برای راه اندازی  کسب و کارهای اینترنتی در ترکیه است. باید گفت که این امر امکان‌پذیر است، اما در ابتدا باید شرایط لازم آن را به انجام برسانید.

یکی از شروط اصلی استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی در ترکیه، ثبت کسب و کار و یا ثبت شرکت در ترکیه، به صورت رسمی است. بعد از اینکه کسب و کار شما در ترکیه به ثبت رسید، شما موظف به پرداخت مالیات خواهید بود و در یکی از دو دسته‌ی زیر قرار خواهید گرفت:

  1. مکلف مالیات کامل (Tam Mükellefiyet)
  2. مکلف مالیاتی ناقص (Dar mükellefiyet)

اگر تمایل دارید در مورد  مالیات در ترکیه بیشتر بدانید می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

کسب و کارهای اینترنتی، به درگاه پرداخت فروشگاهی از طریق اینترنت، نیاز دارند. باید توجه داشته باشید که:

  • روند اتصال درگاه پرداخت اینترنتی به حساب بانکی در ترکیه، با ایران متفاوت است.
  • قوانین ترکیه اجازه‌ی فعالیت آزاد در این زمینه را به شما نمی‌دهند مگر آنکه فعالیت تجاری شما به نام یک شرکت باشد.
  • تنها در صورتی می‌توانید از درگاه پرداخت اینترنتی و فروشگاهی استفاده کنید که شرکت شما در ترکیه ثبت شده باشد.
  •  در غیر این صورت، اگر به هنگام بررسی‌های مالیاتی آشکار شود که این روند را دنبال نکرده‌اید، منجر به از دست رفتن کسب و کار شما و جریمه‌های سنگین، خواهد شد.

سوالات متداول در مورد راه اندازی کسب و کار در ترکیه

1. برای راه اندازی کسب و کار در ترکیه، چگونه باید عمل کرد؟

راه اندازی کسب و کار در ترکیه، درست مثل ثبت شرکت در این کشور است. باید تمامی مراحل ثبت شرکت در ترکیه را پشت سر بگذارید و البته مجوز کار در ترکیه، و در صورت لزوم، مجوزهای مربوطه را نیز اخذ کنید.

2. آیا برای راه اندازی کسب و کار در ترکیه، تسلط به زبان ترکی اجباری است؟

به صورت کلی خیر. تسلط به زبان ترکی اجباری نیست، اما ممکن است بسته به شغلی که قصد فعالیت در آن را دارید، اجباری باشد. به علاوه، تسلط به زبان یک امتیاز بزرگ برای توسعه و پیشرفت شما خواهد بود.

3. چه مشاغلی برای راه اندازی کسب و کار در ترکیه طرفداری دارند؟

مشاغلی همچون مترجمی، تدریس آنلاین، فریلنسری، مشاغل آزاد، برنامه‌نویسی و طراحی نرم‌افزار، حیطه طراحی و نگهداری ساختمان‌ها و فضای سبز، تامین سلامت اعضای اداری و… از همه پرطرفدارترند.

3.9/5 - (10 امتیاز)

Recent search terms:

  • https://istanbulhamrah com/کسب-و-کار-در-ترکیه/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *