تحصیل پزشکی در ترکیه 2024

تحصیل پزشکی در ترکیه

هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه به چه صورت است؟ آیا مدارک دانشگاه­ های تحصیل پزشکی در کشور ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت ایران می باشد؟ آیا می توان بورسیه پزشکی ترکیه را دریافت کرد؟

ترکیه از بهترین مقاصد برای تحصیل در رشته پزشکی است. این کشور از سال 2001 سیستم آموزشی خود را با اروپا مطابقت داد. در نتیجه مدارک تحصیلی دریافتی از دانشگاه های ترکیه در اروپا نیز اعتبار دارد. هزینه های پایین همراه و کیفیت بالای  آموزش از دلایل تقاضای بالا برای تحصیل در ترکیه است.

بد نیست بدانید بر اساس آمارهای اعلام شده توسط وزارت علوم ترکیه در سال 2020، حدود ۶۵۰۰۰ دانشجوی خارجی برای تحصیل در ترکیه هستند.

در مقاله های قبل به بررسی تحصیل در مدارس ترکیه و تحصیل در دانشگاه های ترکیه پرداختیم. در این مقاله از استانبول همراه به بررسی تحصیل پزشکی در ترکیه و هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه می پردازیم.

تحصیل پزشکی در ترکیه در سال 2024

متقاضیان رشته های پزشکی  باید در کشور ترکیه ابتدا یک دوره کالج یک ساله را بگذرانند تا برای کنکور پزشکی ترکیه کسب آمادگی کنند. ت

حصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه ممکن است بدون آزمون باشد اما دانشگاه های دارای رنکینگ بالا حتما آزمون ورودی دارند. زبان تحصیل انگلیسی و ترکی می باشد. مدت تحصیل در رشته پزشکی کشور ترکیه ۶ سال است.

دو نوع آزمون ورودی  YOS و  SAT از اهمیت بالایی برخوردارند. برای تحصیل پزشکی در دانشگاه های دولتی متقاضی باید در آزمون YOS نمره قبولی بگیرد. اما متقاضیانی که می خواهند در دانشگاههای خصوصی تحصیل کنند، باید در آزمون SAT موفق شوند. معمولا دو سال نخست رشته پزشکی به خواندن دروس پایه می گذرد.

سال سوم شامل معرفی نظری و عملی بیماری ها می باشد. سپس در سال پنجم دانشجویان رشته پزشکی باید دوره یکساله کارآموزی بالینی را پشت سر بگذراند.  بالاخره در سال ششم باید دانشجویان در بیمارستان ها مشغول به تمرین عملی کار پزشکی شوند.

در این دوره شهروندان ترکیه با درآمدهای متوسط وارد بیمارستانها می شوند و از خدمات پزشکی بیمارستان ها استفاده می‌کنند. در واقع این دوره برای دانشجویان یک دوره کارورزی نهایی است.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید  معرفی دانشگاه کنت استانبول

افرادی که به زبان انگلیسی تحصیل می کنند باید بدانند که در از سال سوم به بعد باید  زبان ترکی را یاد بگیرند. چرا که از سال سوم به بعد باید با مردم ارتباط باشند. از طرف دیگر کسانی که به زبان انگلیسی تحصیل می کنند، اگر به زبان های دیگری هم مسلط باشند برای آنها امتیاز بزرگی محسوب می شود. چون ترکیه کشوری توریستی  است. به همین خاطر گردشگرانی از اروپا، روسیه آسیا و کشور عربستان به آن سفر می کنند. این را به یاد داشته باشید که مهاجرت و خرید ملک در ترکیه، باید همراه با مشورت با متخصصان و همچنین برنامه ریزی و تفکر باشد.

شرایط تحصیل پزشکی در ترکیه در سال 2024

  • داشتن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم و یا تحصیل در سال آخر دبیرستان
  • داشتن نمره قبولی در آزمون YOS و یا آزمون SAT
  • داشتن نمره قبولی در آزمون TOMER ( در صورتی که دوره به زبان ترکی باشد)
  • داشتن نمره قبولی در آزمون زبان انگلیسی آیلتس و یا تافل ( در صورتی که دوره به زبان انگلیسی باشد)

 

شرایط اخذ بورسیه تحصیل پزشکی در ترکیه

به طور معمول پروسه گرفتن بورسیه به این صورت است که دانشجو پس از وارد شدن به دانشگاه و گذراندن یک الی دو ترم، اگر بتواند نمرات بالا و معدل خوبی را در این ترم ها اخذ کند، می تواند از دانشگاه درخواست بورسیه کند. شاید همتمام دانشگاه‌ها برنامه بورسیه را نداشته باشند. زمانی که متقاضی شرایط پذیرش دانشگاه را مطالعه می کند، امکان بورسیه شدن و یا نشدن را در شرایط اولیه دانشگاه می تواند ببیند. هزینه تحصیل در رشته پزشکی در ترکیه با شرایط بورسیه بسیار کمتر است.

هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه

میزان دانشگاه های خصوصی پزشکی از تعداد دانشگاه های عمومی  پزشکی بسیار بیشتر است. بدین ترتیب داوطلبان برای اخذ پذیرش در دانشگاه های خصوصی پزشکی می توانند شانس بیشتری داشته باشند. هزینه دانشگاه های خصوصی پزشکی چیزی بین ۱۰.۰۰۰ تا ۲۵.۰۰۰ دلار در سال است. زبان تدریس در ۲۰٪ از دانشگاه های خصوصی پزشکی انگلیسی و ۸۰٪ به زبان ترکی است.

نکته:  هزینه آزمون YOS ۱۵۰ دلار می باشد.

تحصیل در سایر رشته های علوم پزشکی در ترکیه

  • دندانپزشکی: برای ورود به رشته دندانپزشکی هم باید آزمون های YOS و آزمون را دانشجویان را پاس کنند. این دوره ۵ ساله است.
  • داروسازی: دوره داروسازی هم ۵ ساله است و برای ورود به این رشته افراد باید آزمون YOS و آزمون SAT راپشت سر بگذارید.
  • پرستاری: نیازی به آزمون ندارد و چهار ساله است.
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید  معرفی دانشگاه مرسین ترکیه

مدارکی که باید به سفارت کشور ترکیه ببرید از این قرار است:

  1. نسخه کامل نامه پذیرش دانشگاه شما
  2. فرم درخواست ویزا که از سفارت کشور ترکیه گرفته اید
  3. گذرنامه معتبر دارای تاریخ بیش از مدت اقامت شما
  4. هزینه ویزا (بسته به ملیت شما تفاوت دارد)
  5. عکس اندازه پاسپورت

فرآیند دریافت  ویزای شما در کنسولگری کشور ترکیه هشت هفته زمان می برد. پس از اینکه شما وارد کشور ترکیه شدید ظرف یک ماه باید درخواست اقامت بکنید. درخواست اقامت به اداره پلیس داده می شود.

مدارک  پذیرش در رشته پزشکی ترکیه

  • فرم درخواست تکمیل شده توسط دانشجو
  • مدرک فارغ التحصیلی دیپلم
  • داشتن مدرک زبان در صورت تحصیل به زبان انگلیسی
  • اثبات داشتن بودجه تحصیل
  • فیش پرداختی درخواست بین ۳۵ تا ۱۰۰ دلار آمریکا
  • داشتن نمرات آزمونهای YOS یا SAT

 

دانشگاه های مورد تایید برای تحصیل پزشکی

علاقه‌مندان به تحصیل در ترکیه، در رشته‌های پزشکی و سایر رشته‌های مرتبط، جهت ورودی سال 2024 و 2024، طبق مصوبه‌ی شورای عالی ارزشیابی مدارک دانش‌آموختگان در خارج از کشور، لازم است به نکات زیر توجه کنند:

  • در قدم اول، دانشجویان باید مدارک ذکر شده در آیین‌نامه‌ها را تمام و کمال ارائه دهند.
  • در مرحله‌ی بعد، لازم است که مدارکی را مبنی بر تلسط به زبان ترکی نیز، ارائه دهند.
  • به همین منظور باید مدرک آزمون تومر، حداقل در سطح حداقل B2 و با نمره‌ی 66 الی 70، اخذ نمایید.

به علاوه، دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت برای تحصیل پزشکی در ترکیه، به قرار زیر است:

نام دانشگاهنوع دانشگاه و شهر
دانشگاه آنکارا ( Ankara Universit)دولتی-آنکارا
دانشگاه آتاترک ( Ataturk university)دولتی-ارزروم
دانشگاه اگه (Ege university)دولتی-ازمیر
دانشگاه حاجت تپه ( Hacettepe university)دولتی-آنکارا
دکوز ایلول (Dokuz Eylül University)دولتی-ازمیر
دانشگاه استانبول (Istanbul University)دولتی-استانبول
دانشگاه کوچ ( Koc University)خصوصی-استانبول
دانشگاه قاضی ( Gazi University )دولتی-آنکارا
دانشگاه کاتب چلبی (Katip Celebi University)دولتی-ازمیر
دانشگاه باهچه شهیر (Bahçeşehir University)خصوصی-استانبول
دانشگاه باشکنت (Başkent University)خصوصی-آنکارا
دانشگاه یدی تپه (Yeditepe University)خصوصی-استانبول
دانشگاه مرمره (Marmara University)دولتی-استانبول
دانشگاه ۱۹ ماییس(Ondokuz Mayis University)دولتی-سامسون
دانشگاه آجی بادام (Acıbadem University)خصوصی-استانبول
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید  معرفی دانشگاه آتاتورک ترکیه

گروه خوب دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم در ترکیه عبارتند از:

  • Istanbul University
  • Gazi Universitesi
  • Sabanci University
  • KOC University
  • Istanbul Technical University
  • Hacettepe University
  • Middle East Technical University

گروه متوسط دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم در ترکیه به شرح زیر است.

  • Ege Universitesi
  • Marmara Univesitesi
  • Anadolu University
  • Ankara university
  • Yildiz Technical University
  • Dokuz EYlul Universitesi
  • Cukurova Universitesi

تحصیل پزشکی در ترکیه بدون آزمون

دانشکاه هایی پزشکی ترکیه آزمون های متعدد و قوانین سختگیرانه ای دارند. اما تحصیل پزشکی بدون آزمون هم در ترکیه امکانپذیر است. دانشگاه‌هایی خصوصی در ترکیه هستند که بدون آزمون رشته‌های علوم پزشکی را ارائه می‌دهند. این دانشگاه ها از استانداردهای آموزشی و کیفیت بالایی برخوردارند. . دانشگاه بلینکت، دانشگاه کوچ و دانشگاه سابانچی از جمله دانشگاه‌های خصوصی و غیرانتفاعی ترکیه می باشند که در میان دانشگاه های دنیا رنکینگ بالایی دارد. هر کدام از دانشگاه ههای خصوصی شرایط منحصر به خود را دارد. اما چیزی که در تمام آن ها مشترک است، داشتن معدل بالای پیش دانشگاهی یا کاردانی است. تحصیل در رشته‌های زیرمجموعه علوم پزشکی در ترکیه به زبان انگلیسی می باشد. به همین علت برای تحصیل در این رشته حتی بدون آزمون ورودی، باید مدرک زبان انگلیسی را ارائه دهید.

در این دانشگاه‌ها دوره‌های تخصصی زبان انگلیسی و ترکی برای دانشجویان برگزار می شود. در پایان این دوره‌ها مدرک معتبر بین‌المللی به داننشجو اعطا می شود که قابل ترجمه و معتبر است.

دریافت پذیرش بدون آزمون از دانشگاه‎های ترکیه در رشته‌های زیرمجموعه علوم پزشکی شهریه‌ای بین ۱۰هزار تا ۲۵هزار دلار خواهد داشت. گرچه برای شرکت در این دوره‌ها دیگر نگرانی ظرفیت محدود برای دانشجویان بین‌المللی وجود ندارد. اکثر دانشگاه ای خصوصی در شهر استانبول قرار دارند اما تعدادی نیز در سایر شهرهای ترکیه مانند آنکارا، ازمیر و… ساخته شده اند. از طرفی، حدود ۸ دانشگاه از دانشگاه‌های خصوصی ترکیه در قبرس شمالی واقع شده اند.

در این مقاله سعی کردیم به شرایط تحصیل در ترکیه رشته پزشکی بپردازیم.  اگر سوالی در این زمینه دارید یا مطلبی در این باره از قلم افتاده است، خوشحال می شویم آن را در بخش نظرات به اشتراک بگذارید. برای اطلاع از قوانین اخذ شهروندی ترکیه با استانبول همراه در ارتباط باشید.

5/5 - (2 امتیاز)

‫12 نظر ارسال شده در “تحصیل پزشکی در ترکیه 2024

    • تیم تحریریه استانبول همراه :

      اکبر سعیدی عزیز
      ریز نمرات دوره دبیرستان در قبولی شما موثر هستند. این نمرات مخصوصا برای ورود به دانشگاه های دولتی بسیار مهم است. و در مورد سوال دوم، باید بدانید که دانشگاه های ترکیه محدودیت سنی برای جذب دانشجو ندارند.

  1. رامتین :

    بنظرتون با این قیمت دلار و نوسانی که در بازار ارز اصلا ارزشش رو داره که بخوایم بریم ترکیه درس بخونیم؟ بهتر نیست توی کشور خودم وقت و هزینه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *