واکسن کرونا در ترکیه، نصیب ما می‌شود یا نه؟

واکسن کرونا در ترکیه

کرونا با تمام آن هیبت و عظمتش که لرزه به جان کل آدم‌ها انداخته بود، دیگر نفس‌های آخرش را می‌کشد و کم مانده تا همین پیکر بی‌جانش نیز به خاک بیفتد. نمونه‌ی بارزش وضعیت واکسن کرونا در ترکیه است؛ که طبق آخرین آمار منتشر شده در سال 2024، حدود 45 درصد از کل جمعیت ترکیه یک دُز واکسن، و حدود 20 درصد هر دو دُز واکسن را دریافت و به طور کامل واکسینه شده‌اند. این آمار، در بین کشورهای آسیایی و حتی اروپای، عددی شگفت‌انگیز به حساب می‌آید. به علاوه، این موضوع باعث شده تا ایرانیان زیادی برای اخذ اقامت ترکیه، یا حتی به کمک تورهای واکسن کرونا، روانه‌ی این کشور شوند.

در این مقاله از «استانبول همراه» قصد داریم تا وضعیت واکسن کرونا در ترکیه را بررسی کنیم. این واکسن به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟ آیا توریست‌ها نیز امکان برخورداری از آن را دارند؟ چند نوع واکسن کرونا در ترکیه وجود دارد؟ چگونه باید برای آن ثبت نام کرد و چه کسانی واجد شرایط دریافت این واکسن هستند؟ این‌ها سوالاتی هستند که در این مقاله، به آن‌ها پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

مشاوره برای واکسن کرونا در ترکیه

تیم مشاوره و کارشناسان « استانبول همراه » در امور خرید ملک در ترکیه، اخذ اقامت ترکیه، شهروندی و پاسپورت ترکیه، ثبت شرکت در ترکیه، تحصیل در ترکیه، خرید خودرو در ترکیه، کلیه امور بانکی و گرفتن نمایندگی برند های برتر ترکیه در کنار شماست.





    واکسن کرونا در ترکیه به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

    در همین ابتدا لازم است تا توجه داشته باشید که واکسن کرونا در ترکیه، به چه کسانی تعلق می‌گیرد. طبق اخرین قوانین ترکیه و البته بر خلاف سایر کشورهای اطراف (مثلا ارمنستان) واکسن کرونا در کشور ترکیه، به توریست‌ها تعلق نمی‌گیرد و فقط افراد مقیم می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. البته هیچ محدودیت سنی نیز وجود ندارد.

    شاید به این مطلب هم علاقمند باشید  اقامت ترکیه با اجاره ملک (بررسی قوانین و شرایط)

    تنها کسانی می‌توانند در ترکیه واکسن بزنند که:

    • دارای شهروندی ترکیه باشند.
    • دارای اقامت کشور ترکیه باشند.
    • کارت اقامت یا همان کیملیک کارت داشته باشند.

    به عبارت دیگر، شما نمی‌توانید فقط با استفاده از حق ورود توریستی ترکیه که 90 روز اعتبار دارد، برای دریافت واکسن به این کشور سفر نمایید. بلکه باید به وسیله‌ی راه‌های دریافت اقامت، ابتدا مقیم این کشور شوید، کارت کیملیک دریافت کنید و سپس برای دریافت واکسن در سامانه‌های مربوطه ثبت نام کنید و در نهایت طبق نوبت‌دهی خاص، واکسن بزنید.

    حال خود پیداست که برای اخذ کارت اقامت کشور ترکیه، باید از طرق مختلفی اقدام نمود. یکی از همین راه‌ها که البته از باقی اقتصادی‌تر نیز هست، اجاره و یا خرید ملک در ترکیه می‌باشد. با خرید ملک، می‌توانید دو نشان را با یک تیز زده و از هر دو مزیت، برخوردار شوید.

    چه واکسن‌هایی در ترکیه وجود دارند؟

    از بزرگترین مزایای زندگی در ترکیه در سال 2024، همین برخورداری از واکسن است. کشور ترکیه به خودی خود واکسنی تولید نکرده است؛ بلکه تمام واکسن‌های موجود در این کشور، وارداتی هستند. از قضا همگی نیز در زمره‌ی بهترین واکسن‌های موجود در دنیا، قرار می‌گیرند.

    واکسن‌هایی که در ترکیه وجود دارند از قرار زیر هستند:

    • فایزر-بیون‌تک
    • آسترازنکا
    • اسپوتنیک-وی
    • سینوواک

    یکی از مزایای واکسن کرونا در ترکیه این است که فرد متقاضی، می‌تواند از بین واکسن‌های نامبرده، هر کدام را که خواست، به دلخواه انتخاب نماید.

    هزینه دریافت واکسن در ترکیه چقدر است؟

    برای دریافت واکسن کرونا در ترکیه، هیچ نیازی به پرداخت هزینه نخواهید داشت، زیرا که:

    واکسیناسیون در ترکیه، کاملا رایگان است.

    همانطور که خود آگاهید، هزینه های زندگی در ترکیه بسیار اندک است؛ واکسن نیز نمونه‌ای از همین ادعاست و کاملا به صورت رایگان انجام می‌پذیرد. اگر دارای اقامت این کشور هستید و کارت کیملیک دارید، می‌توانید بدون هیچ دردسری، با اخذ نوبت و مراجعه به مراکز تعیین شده، واکسن خود را بدون هیچ هزینه‌ای تزریق نمایید.

    روند ثبت نام واکسن کشور ترکیه به چه صورت است؟

    همانطور که پیشتر ذکر کردیم، تنها در صورتی می‌توانید از واکسن کرونا در کشور ترکیه برخوردار شوید که کارت اقامت داشته باشید؛ یا مثلا اگر پاسپورت ترکیه را داشته باشید، هیچ جای نگرانی برای دریافت واکسن نخواهید داشت. بعد از آن باید بررسی کنید که آیا واجد شرایط هستید یا نه، سپس باید از طرق مختلف، برای دریافت واکسن کرونا، ثبت نام نمایید.

    شاید به این مطلب هم علاقمند باشید  نگاهی به محله پندیک استانبول زیر ذره‌بین

    یکی از رایج‌ترین روش‌های ثبت نام واکسن کرونا در ترکیه، به شرح زیر است:

    • در قدم اول، با استفاده از سامانه «2024»، شرایط خود را برای دریافت واکسن، استعلام نمایید.
    • با همراه داشتن کارت کیملیک و پاسپورت، به اداره پست یا PTT مراجعه کنید.
    • سپس برای دریافت رمز دولت الکترونیک (e-Devlet Şifresi) درخواست دهید.
    • با استفاده از رمزی که دریافت کرده‌اید، می‌بایست در وبسایت «E-Nabiz» ثبت نام نمایید.
    • سپس اطلاعات خود را در سایت نامبرده وارد کرده و برای دریافت واکسن، نوبت بگیرید.

    البته توجه داشته باشید که برای اخذ نوبت واکسن، می‌توان از طریق تماس با شماره «182» نیز این کار را انجام داد. در نهایت، بد نیست بدانید که برای دریافت واکسن کرونا، می‌تواند به صورت مستقیم و آسان‌تر، از طریق مراجعه به پزشک خانواده یا « Sağlık Ocağı »، این فرایند را پیگیری نمایید.

    وبسایت E-Nabiz و نحوه ثبت نام در آن

    این وبسایت، مدتی است که در ترکیه طراحی شده و به نوعی، پرونده‌ی پزشکی شما به حساب می‌آید. تمامی اطلاعات پزشکی و سلامت شما در این وبسایت ذخیره شده و قابل مشاهده خواهد بود. به خصوص در دوران تزریق واکسن کرونا در ترکیه، اهمیت وبسایت E-Nabiz بیش از پیش افزایش یافته است.

    برای ثبت و نام و نوبت‌دهی دریافت واکسن کرونا، ابتدا لازم است که در این وبسایت، ثبت نام نمایید. پس از آن، وضعیت دریافت واکسن شما در این وبسایت نمایش داده خواهد شد. اگر دز اول را دریافت کرده باشید، برای تزریق دز دوم نیز به شما نوبت خواهد داد.

    برای اینکه در وبسایت E-Nabiz ثبت نام کنید، لازم است تا مراحل زیر را دنبال نمایید:

    • ابتدا به وبسایت مراجعه کرده، یا اینکه اپلیکیشن آن را از از گوگل پلی، دانلود نمایید.
    • بعد از اینکه برنامه را دانلود کردید، گزینه (e-nabız hesabım yok) را انتخاب نمایید.
    • سپس گزینه (e-devlet üzerinden kayıt olun) را انتخاب کنید.
    • بعد از آن با استفاده از شماره کیملیک و رمز دولت الکترونیک، وارد اپلیکیشن شوید.
    • در منوی جدیدی که باز می‌شود، اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید.
    • سپس منتظر شوید تا یک پیامک تاییدیه برای شما فرستاده شود. رمز موجود در پیامک را وارد کنید.
    • مجددا با استفاده از شماره کارت کیملیک و رمز عبوری که تعیین کرده بودید، وارد اپ شوید.
    • برای اخذ نوبت واکسن، از منوی (covid-19 aşı durumu) اقدام نمایید.
    • بعد از آن، اگر امکان اخذ نوبت برای شما وجود داشت، می‌توانید برای تزریق، وقت بگیرید.
    • برای دریافت واکسن، دو گزینه خواهید داشت: پزشک خانواده و بیمارستان
    • سپس محل زندگی خود را انتخاب نمایید.
    • اگر انتخاب شما بیمارستان است، می‌توانید تاریخ دریافت و نوع واکسن را نیز انتخاب نمایید.
    • پس از فرا رسیدن نوبت دریافت، این موضوع با پیامک به شما اطلاع داده خواهد شد.
    شاید به این مطلب هم علاقمند باشید  مهد کودک در ترکیه

    دریافت واکسن کرونا از طریق پزشک خانواده

    همانطور که قبل‌تر گفتیم، دریافت واکسن کرونا در ترکیه، از چند طریق مختلف ممکن خواهد بود. رایج‌ترین راه از طریق سامانه E-Nabiz و مراجعه به بیمارستان انجام می‌شود. اما بد نیست بدانید که اخذ نوبت را می‌توان از طریق MHRS نیز به انجام رساند.

    پس از دریافت نوبت واکسن از این طریق، واکسیناسیون معمولا توسط پزشک خانواده یا همان Sağlık Ocağı انجام می‌پذیرد. این سامانه نیز هم وبسایت رسمی خود را دارد، هم می‌توان از اپلیکیشن آن استفاده نمود و به صورت تماس تلفنی، نوبت دریافت کرد.

    برای ثبت نام در سامانه MHRS به مدارک و اطلاعات زیر احتیاج خواهید داشت:

    از مزایای استفاده از این سامانه و مراجعه به پزشک خانواده برای دریافت واکسن، این است که در این حالت دیگر نیازی به انتظارهای طولانی مدت در صف بیمارستان، نخواهید داشت.

    سوالات متداول

    آیا ایرانیان می‌توانند از واکسن کرونا در ترکیه بهره‌مند شوند؟

    ایرانیان تنها در صورتی که مقیم ترکیه باشند، اقامت و شهروندی این کشور را داشته باشند و به صورت کلی دارای کارت کیملیک باشند، می‌توانند در این کشور واکسن بزنند.

    هزینه واکسن کرونا در ترکیه چقدر است؟

    واکسیناسیون در ترکیه، به صورت رایگان و بدون هیچ هزینه‌ای انجام می‌شود.

    چه واکسن‌هایی در ترکیه وجود دارند؟

    بهترین و موثرترین واکسن‌ها را می‌توان در ترکیه پیدا کرد؛ از فایزر و آسترازنکا گرفته تا اسپوتنیک و سینوواک. افراد آزاد هستند تا هر کدام را به دلخواه انتخاب نمایند.

    برای دریافت واکسن در ترکیه باید از طریقی اقدام کرد؟

    ابتدا باید بررسی کنید که واجد دریافت هستید یا نه. بعد به اداره PTT مراجعه کرده و رمز دولت الکترونیک دریافت کنید. با استفاده از رمز و شماره کیملیک، باید در سامانه E-Nabiz ثبت نام کرده و نوبت دریافت کنید.

    برای دریافت واکسن کرونا در ترکیه، به چه مراکزی می‌توان مراجعه کرد؟

    تمام بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها، خدمات تزریق واکسن را انجام می‌دهند. به علاوه می‌توانید از طریق پزشک خانواده نیز اقدام نمایید.

    5/5 - (1 امتیاز)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *