اخذ گواهینامه در ترکیه

اخذ گواهینامه در ترکیه

اندکی پیش خود بیندیشید؛ شما به عنوان کسی که قصد مهاجرت به ترکیه را  دارد، از شرایط گواهینامه در ترکیه چه اطلاعاتی دارید؟ می‌دانید برای گرفتن گواهینامه باید چه کنید؟ آیا می‌دانید باید به کجا مراجعه کنید و چه مدارکی به همراه داشته باشید؟ از شرایط و مزایای کار رانندگی در ترکیه خبر دارید؟ یا اصلا درباره‌ی امتیازاتی که گواهینامه‌ ترکی برای شما به ارمغان خواهد آورد چیزی می‌دانید؟

مهاجرت به ترکیه هوسی است که هر ساله عده‌ی زیادی را وسوسه می‌کند؛ اینکه به امید یک زندگی بهتر و موفق‌تر، رهسپار راهی شوند پر پیچ و خم و سخت، که در انتهایش رفاه و خوشبختی را به آغوش بکشند. ترکیه هم از نظر دین و فرهنگ به ایران نزدیک است، هم اینکه پیشینه‌ی تاریخی و طبیعت بکر و چشم‌نواز آن، هر کسی را برای مهاجرت ترغیب و تشویق می‌کند.

موضوعی که در این مقاله از «استانبول همراه» قرار است به آن بپردازیم، شرایط گرفتن گواهینامه در ترکیه است. کسانی که اقامت ترکیه را کسب کرده‌اند و یا حداقل قصد دارند بیش از شش ماه در این کشور ساکن باشند، می‌بایست برای این مسئله دقت و توجه کافی به خرج دهند. به علاوه، کسانی که قصد دارند در ترکیه به عنوان یک راننده مشغول به کار شوند، بهتر است این مقاله را تا انتها مطالعه کنند.

مشاوره در زمینه اخذ گواهینامه در ترکیه

تیم مشاوره و کارشناسان « استانبول همراه » در امور خرید ملک در ترکیه، اخذ اقامت ترکیه، شهروندی و پاسپورت ترکیه، ثبت شرکت در ترکیه، تحصیل در ترکیه، خرید خودرو در ترکیه، کلیه امور بانکی و گرفتن نمایندگی برند های برتر ترکیه در کنار شماست.





     

    قبل از رسیدن به ترکیه؛ اخذ گواهینامه بین‌المللی

    خیلی از افراد دوست دارند که با ماشین شخصی خودشان به ترکیه سفر کنند. به هر حال این نوع سفر هم لذت‌ها و خوشی‌های منحصر به فرد خودش را به همراه خواهد داشت. هر چند که دردسرهای خاص خودش را هم نیز دارد. کسانی که قصد ورود به خاک ترکیه را دارند و قرار است حداکثر شش ماه و یا کمتر در کشور ترکیه ساکن باشند، می‌توانند نسبت به دریافت گواهینامه بین المللی اقدام کنند.

    این نوع گواهینامه‌ها، طبق عرف و قانون، اصولا حدود 1 الی 3 سال اعتبار دارند و در این مدت نیازی به تمدید آن‌ها نیست. اما طبق قوانین ترکیه، گواهینامه بین ‌المللی تنها شش ماه در این خاک اعتبار خواهد داشت. همانطور که اشاره کردیم، کسانی که قصد مهاجرت دائم ندارند و موقتا در خاک این کشور هستند، باید حسابی حواسشان را به این موضوع جمع کنند. زیرا در صورت اتمام اعتبار و خدای نکرده حتی یک تصادف جزیی، شما نه تنها جریمه‌ی سنگینی را متحمل خواهید شد، بلکه بیمه نیز از پرداخت هرگونه خسارت سر باز خواهد زد.

    برای بین المللی کردن گواهینامه رانندگی خود، شما باید به یکی از شعب کانون «جهانگردی و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی ایران» و یا وبسایت این سازمان مراجعه کرده و نسبت به این امر اقدام فرمایید. بد نیست بدانید که گواهینامه بین‌المللی شما بلافاصله تحویل داده خواهد شد و البته به هفت زبان زنده نیز قابل ترجمه خواهد بود.

    شاید به این مطلب هم علاقمند باشید  محله اسکودار استانبول را مثل کف دست بشناسید!

     

    می‌توان گواهینامه ایرانی را به ترکی تبدیل کرد؟

    خوشبختانه جواب این سوال، مثبت است. بله، امکان تبدیل گواهینامه ایرانی به گواهینامه ترکی وجود دارد. حال تصور کنید که شش ماه از حضور شما در ترکیه گذشته و دیگر گواهینامه بین‌المللی برایتان هیچ کاربردی ندارد. اکنون اگر قصد ماندن در ترکیه را دارید، لازم و واجب است تا یک گواهینامه‌ی معتبر ترکی داشته باشید. از آسان‌ترین راه‌ها برای این کار، که نه نیازی به آموزش و گذراندن دوره‌ی مجدد دارد و نه نیازی به آزمون دوباره، تبدیل گواهینامه ایران به ترکیه است.

    اما در این قسمت بد نیست کمی هم از مزایای گواهینامه ترکی بدانید. گواهینامه در ترکیه، شاید بر خلاف ایران، از اهمیت بیشتری برخوردار باشد، درست مثل خیلی از چیزهای دیگر. اول از همه آنکه، گواهینامه‌ی شما در ترکیه می‌تواند برای شما به عنوان یک کارت شناسایی معتبر کاربرد داشته باشد و در خیلی از جاها، حسابی کارتان را راه بیندازد. دوم و مهم‌تر از همه، اینکه گواهینامه ترکی، در 84 کشور دنیا معتبر است و امکان استفاده از آن وجود خواهد داشت. همه‌ی این‌ها را که کنار هم بگذاریم، می‌بینیم که به عنوان کسی که شهروندی ترکیه را دارد، داشتن یک گواهینامه می‌تواند نعمت باشد!

    پیشنهاد می کنم قبل از ادامه ویدئو یا فایل صوتی زیر در مورد تبدیل گواهینامه ایران به ترکیه را ببینید.

    در صورت تمایل می توانید فایل صوتی را گوش کنید.

    قدم اول تبدیل گواهینامه؛ مراجع ایرانی

    در قدم اول باید مدارک زیر را به سفارت و یا کنسولگری ایران در خاک ترکیه، ارائه دهید. این نهاد پس از بررسی و تایید مدارک شما، برگه‌ای به اسم Aposti به شما تحویل خواهند داد.

    • اصل و کپی پشت و رو رنگی از گواهینامه ایرانی

    • اصل و کپی پشت و رو کارت اقامت ترکیه

    • اصل و کپی پاسپورت

    • کپی رنگی از آخرین مهر ورود به خاک ترکیه

    پس از دریافت برگه‌ی نام‌برده، در قدم بعدی لازم است تا به یک بیمارستان دولتی مراجعه کرده و تست سلامت را انجام دهید. درست مثل شرایط اخذ گواهینامه در ایران، مراجعه به پزشک برای اخذ گواهینامه در ترکیه هم لازم است. پس از انجام موفقیت‌آمیز تست‌های مربوطه، بیمارستان گواهی مخصوصی را به اسم «گواهی اهلیت» به شما ارائه خواهد داد. بد نیست بدانید هزینه‌ های زندگی در ترکیه و هزینه‌های پزشکی، چندان زیاد نخواهند بود، اما اگر شهروندی ترکیه را داشته باشید و بیمه هم باشید، می‌توانید خرجتان تا حد چشمگیری کاهش دهید.

     

    قدم دوم تبدیل گواهینامه؛ مراجع ترکی

    پس از آنکه برگه‌ی Aposti و گواهی اهلیت خود را دریافت کردید، اکنون زمان آن است که با مراجعه به ادارات دولتی ترکیه، مراحل مراحل بین المللی کردن گواهینامه رانندگی خود را نهایی کنید. در این مرحله، شما به آخرین مدرک تحصیلی خود نیاز خواهد داشت. لازم است مدرک خود را به یک دارالترجمه رسمی برده، آن را به زبان ترکی ترجمه کرده و از همه مهم‌تر، امضای یک مترجم رسمی را نیز پای مدرک خود داشته باشید. کسانی که تحصیل در ترکیه را پشت سر گذاشته باشند و مدرک آن‌ها، یک مدرک معتبر ترکی بوده باشد، این قسمت حسابی به نفعشان تمام خواهد شد.

    در این قسمت کارتان کمی پیچیده خواهد بود. اگر مدرک شما دیپلم و یا کمتر باشد، تبدیل گواهینامه ایرانی به ترکی برایتان بسیار آسان‌تر خواهد بود. اما اگر مدرک تحصیلی شما کارشناسی و یا بالاتر باشد، باید مدت زمان بیشتری صبر کنید و البته هزینه‌ی بیشتری صرف کنید و مدرک خود را برای کسب تاییدیه‌ی نهایی، به پایتخت ترکیه، یعنی آنکارا بفرستید.

    در آخر، بعد از اینکه تاییدیه‌ی تحصیلی خود را کسب کردید، تمامی مدارک زیر را تکمیل کنید:

    شاید به این مطلب هم علاقمند باشید  هزینه های پزشکی و درمانی در ترکیه

    کارت اقامت

    • اصل و کپی رنگی گواهینامه ایرانی

    • اصل و کپی رنگی پاسپورت

    • ترجمه مدرک تحصیلی

    • گواهی اهلیت

    • برگه Aposti

    سپس به اداره‌ی نفوس محل زندگی خود مراجعه کنید، هزینه‌های مربوطه را پرداخت کنید و به مدت ده روز تا دو هفته منتظر بمانید تا گواهینامه ترکی شما به دستتان برسد!

     

    شرایط اخذ گواهینامه در ترکیه از صفر

    شرایط گرفتن گواهینامه در ترکیه

    شرایط گرفتن گواهینامه در ترکیه از صفر، کمی پیچیده‌تر و طولانی‌تر از روند تبدیل آن خواهد بود. اگر شما قبلا گواهینامه نگرفته باشید و بخواهید که این روند را از ابتدایی‌ترین نقطه شروع کنید، باید خودتان برای صبر و استقامت و کاغذبازی‌های اداری و البته صرف هزینه‌های بسیار، آماده کنید. کلاس‌های تئوری و عملی و تست‌های پزشکی و آزمون‌ها، همه و همه در کنار هم وقت زیادی خواهد برد، هم هزینه‌هایی را برای شما به دنبال خواهد داشت.

    در ترکیه حدود هفده نوع دوره‌ی متفاوت برای کسب گواهینامه وجود دارد که بسته به نیاز خود و کاربری مورد نظرتان، می‌توانید در آن‌ها شرکت کنید. مثلا برای کسانی که می‌خواهند کار رانندگی در ترکیه را آغاز کنند، باید به این دوره‌های و تفاوت آنها با هم توجه داشته باشند.

    به طور کلی نکات زیر را حتما باید در نظر بگیرید:

    سن (که در بخش بعدی رابطه‌ی آن با هر نوع از گواهینامه را شرح خواهیم داد.)

    تجربه در رانندگی (برای بعضی از دوره‌ها و گواهینامه‌های خاص داشتن تجربه ضروری است.)

    شرکت در دوره‌های مربوطه (که گفتیم بسته به نیاز و کاربری شما 17 دوره مختلف وجود دارد.)

    اخذ گواهی‌ تاییدیه پزشکی (مراجعه به مراکز درمانی دولتی وابسته به وزرات بهداشت)

    هویت شما (که با ارائه‌ی مدارک اقامت تایید آن امکان‌پذیر خواهد بود.)

    مدارک تحصیلی (که برای شرکت در دوره‌های لازم است حداقل از دوره ابتدایی فارغ‌التحصیل شده باشید.)

     

    شرایط سنی و انوع گواهینامه در ترکیه

    از مهم‌ترین شرایط گرفتن گواهینامه در ترکیه که باید به آن توجه کرد، شرایط سنی است. اخذ هر نوع گواهینامه در کشور ترکیه، رابطه‌ی مستقیمی با سن شما خواهد داشت. به طور مثال اگر بخواهید گواهینامه موتور در ترکیه بگیرید، لازم است حداقل 16 ساله باشید. بر طبق قوانین جدید، انواع گواهینامه رانندگی در ترکیه بر اساس سن، به قرار زیر است:

    • 16 تا 18 سال

    فقط گواهینامه مخصوص موتورهای پدال‌دار و موتورهای تا حجم 125 سی‌سی و موتورهای چهارچرخ
    شامل دوره‌های نوع A1، B1 و M

    • 18 تا 20 سال

    گواهینامه‌های مخصوص اتومبیل و موتور سنگین در ترکیه، کامیونت، تراکتور، بولدوزر، کامیون
    دوره‌های نوع A2، B، BE، C1، C1E، F و G

    • 20 سال به بالا

    موتور سیکلت‌های سنگین‌تر و با قدرت بیش از 35وات
    شامل دوره‌های نوع A

    • 21 تا 24 سال

    کامیون، مینی‌بوس، اتومبیل‌های کشنده و باربر
    مروبط به دوره‌های نوع C، CE، D1 و D1E

    • 24 سال به بالا

    گواهینامه مخصوص اتوبوس
    شامل دوره‌های نوع D و DE

    برای ترجمه مدرک گواهینامه رانندگی در ترکیه به مقاله ترجمه رسمی مدارک در ترکیه مراجعه کنید.

    کار در ترکیه به عنوان راننده

    کسب شهروندی ترکیه بسیار آسان است. از راه‌های بسیاری می‌توان نسبت به این امر اقدام کرد؛ از جمله خرید ملک در ترکیه و یا ثبت شرکت در ترکیه. اکنون که به عنوان یک مهاجر، اقامت ترکیه را به دست آورده‌اید و البته گواهینامه ترکی نیز دارید، شرایط خوبی وجود دارد که مشغول به کار رانندگی در ترکیه شوید. این کار نسبت به ایران از پشتوانه‌ی بسیار بهتری برخوردار است و البته امنیت شغلی بالایی هم دارد. همین امتیازات باعث شده تا افراد بیشتری صرفا برای همین کار راهی ترکیه شوند.

    از دو راه عمده می‌توان به عنوان یک راننده در ترکیه مشغول به کار شد:

    شاید به این مطلب هم علاقمند باشید  استخدام و کاریابی در ترکیه

    • کار در تاکسی‌های اینترنتی

    درست مثل ایران، بازار کسب و کار تاکسی‌های اینترنتی در چند سال اخیر حسابی داغ شده است. اما

    برخلاف شرایط حاکم در کشور ما، تاکسی‌های اینترنتی ترکیه از امنیت شغلی بالاتری برخوردار هستند.

    به راحتی می‌توان در این شرکت‌ها نام‌نویسی کرد و در هر ساعت از روز، به کار مشغول شد.

    دو شرکت بزرگ تاکسی اینترنتی در ترکیه وجود دارد: شرکت ای‌تاکسی (ITAKSI) ، و شرکت بی‌تاکسی (BITAKSI) . شرکت بی‌تاکسی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین تاکسی‌های اینترنتی ترکیه است و محدوده‌ی کاری آن نیز بسیار گسترده است. شرکت دوم، یعنی ای‌تاکسی، بزرگترین رقیب این شرکت به حساب می‌آید. اما چون محدوده‌ی خدمات آن نسبت به شرکت قبل کمی محدودتر است، آنطور که باید شاید جای پایش را محکم نکرده.

    • کار در شرکت‌های حمل و نقل

    شغلی بسیار امن و پر درآمد که به گفته‌ی دولت و نهادهای رسمی، کمبود راننده در آن به شدت احساس می‌شود. این فرصت مناسبی خواهد بود تا شما به عنوان راننده در یکی از این شرکت‌ها استخدام شوید. البته لازم به ذکر است که باید حتما دوره‌ی مربوطه را گذرانده و گواهینامه مخصوص را داشته باشید.

     

    پرسش‌های پرتکرار

    1. میزان اعتبار گواهینامه بین‌المللی در ترکیه چقدر است؟

    این گواهینامه‌ها معمولا بین یک تا سه سال اعتبار دارند، اما میزان اعتبار آن‌ها در ترکیه تنها شش ماه است.

    2. برای کسب گواهینامه بین‌المللی به کجا باید مراجعه کرد؟

    با مراجعه به کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی ایران و یا وبسایت آن می‌توان به این امر اقدام کرد.

    3. آیا امکان تبدیل گواهینامه ایرانی به ترکی وجود دارد؟

    بله. یکی از آسان‌ترین راه برای گرفتن گواهینامه در ترکیه، تبدیل گواهینامه ایرانی به ترکی است.

    .

    .

    4. مزایای گواهینامه ترکی چیست؟

    گواهینامه ترکی در 84 کشور دنیا معتبر است. به علاوه می‌توان از آن به عنوان کارت شناسایی معتبر در ترکیه و 140 کشور دنیا استفاده کرد.

    5.شرایط گرفتن گواهینامه در ترکیه به چه صورت است؟

    مهم‌ترین اصلی که باید در گرفتن گواهینامه در ترکیه به آن توجه کرد، شرایط سنی است.

    6.بر اساس شرایط سنی، گواهینامه ترکی به چند نوع تقسیم بندی می‌شود؟

    گواهینامه در ترکیه بر اساس سن، به پنج بازه‌ی سنی مختلف تقسیم‌بندی می‌شود. به علاوه بر اساس نوع گواهینامه، 17 دسته‌بندی جداگانه وجود دارد.

    سخن پایانی

    مهاجرت به ترکیه راهی است برای داشتن یکی زندگی بهتر و باکیفیت‌تر. ترکیه به دلایل زیادی یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری و مهاجرتی ایرانیان است و این محبوبیت هر روز در حال افزایش است. به علاوه، سهولت در کسب شهروندی ترکیه هم باعث شده که افراد زیادی ترکیه را به عنوان مقصد خود برگزینند.

    یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید بعد از مهاجرت به آن‌ پرداخت، مسئله رانندگی و کسب گواهینامه است. گواهینامه بین‌المللی تنها شش ماه در ترکیه اعتبار دارد و بعد از آن باید آستین‌های خود را بالا زده و نسبت به گرفتن گواهینامه در ترکیه اقدام کنید. بد نیست بدانید که امکان تبدیل گواهینامه ایرانی به ترکی نیز وجود دارد. از دیگر مسائلی که ممکن برای مهاجرین جالب باشد هم کار رانندگی در ترکیه خواهد بود. زیرا رانندگی در ترکیه، برخلاف ایران، هم سودآوری بیشتری دارد و هم اینکه امنیت شغلی آن بالاتر است.

    در این مقاله از «استانبول همراه» مسئله‌ی اخذ گواهینامه در ترکیه را بررسی کردیم و شرایط و ظوابط و روند آن را به صورت کامل برایتان شرح دادیم. به علاوه از امتیازات گواهینامه ترکی هم برایتان صحبت کردیم. اما اکنون نوبت شماست؛ شما در این باره چه تجربه‌ی خاصی دارید؟ با ما در میان بگذارید!

    5/5 - (1 امتیاز)

    Recent search terms:

    • https://istanbulhamrah com/اخذ-گواهینامه-در-ترکیه/

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *