کدام مشاغل در ترکیه برای اتباع خارجی ممنوع هستند؟

مشاغل ممنوع برای اتباع خارجی در ترکیه

مهاجرت و پیدا کردن یک شغل در کشوری دیگر، ممکن است آرزوی هر یک از ما باشد. زندگی و کار در یک شرایط مطلوب و امن، ساخت فردایی بهتر و داشتن یک آینده‌ی روشن هم همینطور است. همه‌ی این دلایل را که کنار هم بگذاریم، خواهیم دید که سودای مهاجرت به کشوری دیگر تا چه اندازه وسوسه‌انگیز است؛ مهاجرت به ترکیه هم درست از همین خیال سرچشمه می‌گیرد. ترکیه کشوری امن است و فرصت‌های شغلی و البته شانس پیشرفت و ترقی در آن بسیار زیاد است. اما به عنوان یک مهاجر جویای کار، آیا از مشاغل ممنوع ترکیه برای اتباع خارجی خبری دارید؟

در این مقاله از «استانبول همراه» قصد داریم تا برایتان از شغل‌هایی که در ترکیه برای مهاجران و اتباع خارجی ممنوع هستند صحبت کنیم. به عنوان کسی که قصد اخذ اقامت کاری ترکیه را دارند، باید نسبت به این موضوع توجه و دقت ویژه‌ای به خرج دهند و تدابیر لازم را بیندیشند.

در ادامه با ما همراه باشید تا با این مشاغل ممنوعه در ترکیه آشنا شویم.

نکته‌ای مهم در همین ابتدا…

در همین ابتدای امر، لازم است تا نکته‌ی مهمی را برای شما خوانندگان عزیز روشن کنیم. آن دسته از افرادی که قصد مهاجرت به این کشور را داشته و می‌خواهند نسبت به استخدام در ترکیه اقدام کنند، باید بدانند که تعدادی از مشاغل مشخص در ترکیه، برای اتباع خارجی ممنوع است. تا به این جای کار مسئله کاملا روشن است.

شما به عنوان یک مهاجر، هر نوع اقامتی که در ترکیه داشته باشید، قانون مشاغل ممنوع ترکیه برای اتباع خارجی برایتان یکسان خواهد بود و به هیچ وجه امکان اشتغال در آن‌ها را نخواهید داشت. این مشاغل ممنوعه صرفا برای تبعه‌ی ترک است و البته لیست این مشاغل هر ساله بازبینی شده، مجددا بررسی خواهد شد و ممکن است مورد تغییر هم قرار بگیرد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید  هزینه های زندگی در ترکیه 2024

در مقابل، اگر شما به عنوان یک مهاجر، شهروندی ترکیه را داشته و صاحب پاسپورت ترکی باشید، به طور رسمی یک تبعه‌ی ترک به حساب خواهید آمد. در این صورت اوضاع کاری برایتان تا حد چشمگیری تغییر خواهد کرد و هیچگونه مانعی برای اشتغال در این کشور نخواهید داشت.

در آخر توجه داشته باشید که اقامت ترکیه، با شهروندی آن دو مفهوم کاملا متفاوت هستند. اقامت در ترکیه به معنای این است که شما به عنوان یک تبعه‌ی خارجی، می‌توانید تا هر اندازه که نوع اقامتتان اجازه می‌دهد، در این کشور بمانید. اما شهروندی همانطور که از نامش پیداست، شما را رسما به عضوی از آن کشور تبدیل می‌کند.

 

مشاغل ممنوع ترکیه در بخش درمان و سلامت

از جمله مهم‌ترین مشاغل ممنوعه در ترکیه، مشاغل موجود در بخش درمان و سلامت است. بر طبق قانون، استخدام در ترکیه از طریق این مشاغل برای اتباع خارجی ممکن نیست و صرفا به شهروندان خود ترکیه اختصاص دارد. به عنوان یک دلیل ساده می‌توان گفت از آنجایی که این بخش مستقیما با سلامت و جان و زندگی افراد سر و کار دارد، ممنوعیت آن چندان هم دور از ذهن نخواهد بود. البته در این باب توجه داشته باشید که بنا بر اصلاحیه‌ی سال 2011، شغل «پزشکی و طبابت» از لیست این مشاغل ممنوعه، خارج شده است.

از مشاغل ممنوع ترکیه برای اتباع خارجی در حوزه سلامت، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• پرستاری

• دندان‌پزشکی

• دامپزشکی

• مامایی

• داروسازی

• مسئول داروخانه

• مدیریت بیمارستان دولتی و خصوصی

مشاغل ممنوع ترکیه در بخش صنایع دریایی

از دیگر مشاغل ممنوعه در ترکیه که دولت این کشور بر سر آن حساسیت خاصی به خرج می‌دهد، مربوط می‌شود به مشاغل حوزه‌ی صنایع دریایی و در کل هر شغلی که به آب و دریا مربوط است. کسب اقامت کاری در ترکیه و اشتغال در این مشاغل، برای اتباع خارجی ممنوع است؛ زیرا که امنیت آبی و البته منابع دریایی موجود، از اهمیت استراتژیکی خاصی برای هر کشور برخوردار است. به هر حال اگر مصمم هستید که از پس هزینه های زندگی در ترکیه بر بیایید، لازم است به سراغ سایر شغل‌ها بروید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید  آشنایی با بهترین مال‌ها و مراکز خرید در ترکیه

از جمله مشاغل ممنوع ترکیه برای اتباع خارجی در صنایع دریایی، می‌توان مشاغل ذیل را نام برد:

• کاپیتان کشتی و قایق‌های مسافرتی

• خدمت در کشتی (خدمه و منشی)

• غواصی، کاوشگری و ماهی‌گیری

• صید صدف و مروارید

• صید اسفنج و مرجان

• راهنمایی تور

مشاغل ممنوع ترکیه در بخش دولتی و دادگستری

مشاغل دولتی و اجرایی در هر کشوری از دنیا، از اهمیت فوق‌العاده بالایی برخوردار هستند، به همین دلیل لازم است تا از سوی دولت هر کشور، نظارت ویژه‌ای بر آن صورت بگیرد. در کشور ترکیه نیز چنین است؛ می‌توان گفت که تقریبا همه‌ی مشاغل دولتی و اجرایی و مشاغل حوزه‌ی دادگستری، از مشاغل ممنوعه در ترکیه به حساب می‌آیند.

این مشاغل صرفا مخصوص اتباع ترکیه می‌باشد. اگر قصد اقامت کاری در ترکیه و از طریق این مشاغل را دارید، ابتدا لازم است تا شهروندی این کشور را کسب کنید.

به طور مثال اگر شما به عنوان یک مهاجر می‌خواهید در ترکیه مشغول به کار شوید، ابتدا باید به طور رسمی شهروند این کشور باشد. اخذ شهروندی این کشور از راه‌های بسیاری ممکن است که شاید آسان‌ترین آن‌ها، خرید ملک در ترکیه باشد. با این روش، شما در کمترین زمان ممکن شهروند ترکیه خواهید شد و پاسپورت این کشور را به دست خواهید آورد.

اما از مشاغل ممنوع در ترکیه برای اتباع خارجی در بخش‌های دولتی، می‌توان این مشاغل را نام برد:

• وکالت

• قضاوت

• دادستان

• مسئول دفتر اسناد رسمی

• کارگزاری گمرکی

• مشاور و دستیار گمرک

• نهاد‌های امنیت عمومی (نگهبانی، پلیس…)

• صنایع دفاعی

مشاغل ممنوع ترکیه

سوالات متداول

1. آیا در ترکیه برای اتباع خارجی مشاغل ممنوعه وجود دارد؟

بله. بعضی از مشاغل ترکیه، به دلیل حساسیت و اهمیت بالا، برای اتباع خارجی ممنوع هستند و صرفا شهروندان ترکیه اجازه‌ی اشتغال در آن‌ها را خواهند داشت.

بله. بعضی از مشاغل ترکیه، به دلیل حساسیت و اهمیت بالا، برای اتباع خارجی ممنوع هستند و صرفا شهروندان ترکیه اجازه‌ی اشتغال در آن‌ها را خواهند داشت.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید  قوانین کار برای دانشجوهای خارجی در ترکیه در 2024
2. فرق اقامت با شهروندی ترکیه چیست؟

اقامت ترکیه موقت است و ممکن است کوتاه و یا بلند مدت باشد. شهروندی ترکیه دائم است و یک شهروند ترکیه، از تمامی حقوق مادی و معنوی آن برخوردار خواهد بود.

3.کدام یک از مشاغل حوزه سلامت برای اتباع خارجی ممنوع نمی‌باشد؟

اشتغال در شغل پزشکی تا سال 2011، یکی از مشاغل ممنوعه در ترکیه برای اتباع خارجی به حساب می‌آمد، اما بعد از اصلاح قانون، برای همه آزاد شد.

4. آیا ایرانیان می‌توانند در مشاغل صنایع دریایی در ترکیه فعالیت داشته باشند؟

ایرانیان به عنوان اتباع خارجی، هر نوع اقامتی هم که در ترکیه داشته باشند، نمی‌توانند در مشاغل صنایع دریایی فعالیت کنند.

5. مشاغل ممنوعه برای اتباع خارجی در حوزه دولتی و دادگستری کدامند؟

از مشاغل ممنوعه در ترکیه در بخش دولتی و دادگستری می‌توان وکالت، قضاوت، مسئول دفتر اسناد رسمی، کارگزاری و مشاور گمرک را نام برد.

سخن پایانی در باب مشاغل ممنوع

از مهم‌ترین مسائلی که باید به هنگام مهاجرت در نظر گرفت، توجه به مشاغل ممنوعه آن کشور برای اتباع خارجی است. در هر کشور، مشاغل مشخصی وجود دارند که به دلیل اهمیت بالا و یا حساسیت استرانژیک، هر کسی نمی‌تواند در آن‌ها فعالیت داشته باشد.

کسب اقامت کاری در ترکیه هم از این قاعده مستثنی نخواهد بود. در ترکیه نیز بسیاری از مشاغل برای اتباع خارجی از جمله ایرانیان ممنوع است و اشتغال در آن‌ها، برای هیچ کسی به جز شهروندان خود این کشور، میسر و ممکن نخواهد بود.

در این مقاله از «استانبول همراه» مسئله‌ی مهم مشاغل ممنوع در ترکیه برای اتباع خارجی را بررسی کردیم. این موضوع در امر مهاجرت بسیار حیاتی و تعیین‌کننده خواهد بود و می‌تواند تا حد چشمگیری به تصمیمات شما جهت دهد. توجه به این موضوع برای هر کسی که قصد دارد اقامت ترکیه را به دست آورد، امری ضروری به حساب می‌آید.

در پایان، شما به ما بگویید؛ تجربه شما از مشاغل ممنوعه در ترکیه چیست؟

4.4/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *