مهاجرت به ترکیه از طریق پناهندگی

مهاجرت به ترکیه از طریق پناهندگی

آیا مهاجرت به ترکیه از طریق پناهندگی ممکن است؟ آیا می توان از طریق پناهندگی، تابعیت ترکیه را دریافت کرد؟ آیا می توان با پناهندگی به ترکیه، به کشورهای اروپایی مهاجرت کرد؟ شخص پناهنده در ترکیه اجازه کار دارد؟ در این مقاله از استانبول همراه به بررسی پاسخ تمامی سوالات ذکر شده می پردازیم.

در ابتدا باید بگوییم پناهندگی بدترین، خطرناک ترین و زمان بر ترین روش مهاجرت است. آسیب های روحی و مالی که گریبانگیر پناهندگان می شود تا آخر عمر بر روح و روان فرد تاثیر می گذارد. لذا استانبول همراه پیشنهاد می کند به هیچ وجه از طریق پناهندگی به هیچ کشوری مهاجرت نکنید. همچنین استانبول همراه هیچ گونه مشاوره و خدماتی در این زمینه ارائه نمی دهد.

در مورد سایر راه های اخذ اقامت ترکیه در مقاله اقامت ترکیه به طور مفصل پرداخته شده است.

اگر تمایل دارید در مورد همه روش های اخذ اقامت ترکیه بیشتر بدانید می توانید مقاله اقامت ترکیه را مطالعه کنید.

ترکیه در حال حاظر پناهندگان زیادی را در خود جای داده است. آمار پناهندگان در این کشور بیش از 3 میلیون نفر برآورد شده است. اکثر این پناهندگان، سوری هستند. کشور ترکیه یکی از طرفین کنوانسیون پناهندگی ۱۹۵۱ و پروتکل ۱۹۶۷ می باشد. و محدودیت جغرافیایی کنوانسیون ۱۹۵۱ ژنو را حفظ می کند. بدین ترتیب معمولا به عنوان راهی برای پناهندگی به یک کشور اروپایی شناخته می شود. در ادامه به توضیح مهاجرت به ترکیه از طریق پناهندگی می پردازیم.

تیم مشاوره و کارشناسان « استانبول همراه » در امور خرید ملک در ترکیه، اخذ اقامت ترکیه، شهروندی و پاسپورت ترکیه، ثبت شرکت در ترکیه، تحصیل در ترکیه، خرید خودرو در ترکیه، کلیه امور بانکی و گرفتن نمایندگی برند های برتر ترکیه در کنار شماست.





    پناهنده کیست و چه شرایطی دارد؟

    بر اساس ماده ۶۱ کنوانسیون پناهندگی ژنو پناهنده به فردی اطلاق می‌شود که به دلایلی چون تبعیض نژادی، اعتقادی، ملیت و تعلق به گروه های اجتماعی خاص در کشور خود امنیت جانی ندارد و ممکن است محاکمه شود. به طبع این فرد در صورت بازگشت به کشور خود با خطر محاکمه، زندانی شدن یا اعدام رو به رو است. ترکیه شرایطی برای پذیرش پناهندگان دارد که به شرح زیر است:

    • پناهنده از کشورهای اروپایی که به علت های اشاره شده امکان بازگشت به کشور خود را ندارد.
    • افرادی که ممکن است در کشور خودشان با خاطر محاکمه ناعادلانه روبرو شوند. این افراد به صورت موقت در ترکیه مقیم هستند. سپس به کشوری دیگر منتقل می شوند.
    شاید به این مطلب هم علاقمند باشید  اخذ اقامت ترکیه از طریق ازدواج

    اگر هیچ کدام از شرایط ذکر شده، شامل حال فرد نشود دولت ترکیه از پناهنده حفاظت جانبی به عمل میاورد. این حفاظت جانبی در مواقعی انجام می‌گیرد که پناهنده در صورت بازگشت به کشور خود به مجازات اعدام محکوم شود و یا مجازات هایی مثل شکنجه و اعمال غیر انسانی بر رویش اجرا شود.

    نکته مهم در مورد مهاجرت به ترکیه از طریق پناهندگی:

    • افرادی که به دلیل ارتکاب جرم در کشور خود، قصد مهاجرت از طریق پناهندگی به ترکیه را داشته باشند، موفق به دریافت پناهندگی نخواهند شد. این افراد به کشور مقصد دیپورت خواهند شد.
    • همچنین اگر فرد در خاک ترکیه مرتکب جرم شود و بعد برای فرار از مجازات دست به پناهندگی بزند، تقاضایش مورد قبول واقع نخواهد شد.

    ترکیه و کنوانسیون ژنو

    جمهوری ترکیه از کشورهای اصلی عضو کنوانسیون ژنو در سال ۱۹۵۱ است. گرچه در چندسال اخیر سعی کرده با ایجاد قوانین مهاجرتی  به استانداردهای بین المللی پناهندگی نزدیک تر شود. اما چندان در این مورد موفق عمل نکرده است. ترکیه تنها پناهندگان اروپایی را پذیرش می کند. ترکیه به پناهندگان سایر کشور ها، اقامت موقت اعطا می کند تا به کشور سومی برای درخواست پناهندگی منتقل شوند.

    مراحل اخذ پناهندگی در ترکیه

    1. چنانچه برای مهاجرت به ترکیه از طریق پناهندگی مصمم هستید؛ جهت ثبت نام و تعیین وضعیت پناهندگی در ترکیه بایستی به اداره کل مهاجرت ترکیه مراجعه کنید.
    2. در مرحله نخست به محض ورود به خاک کشور ترکیه، اداره مهاجرت استان خود را انتخاب کنید و خود را به آنجا معرفی نمایید. در مرحله اول نیازی به ارائه معرفی نامه یا مدارک نیست.
    3. پس از ثبت نام و معرفی در اداره مهاجرت تمامی اطلاعات شخصی خود را به مامور اداره مهاجرت ارائه دهید تا کارت شناسایی شما صادر شود. در این مرحله کارتی برای شما صادر می شود که به منزله کارت شناساییی است. یعنی چنانچه در جایی از کشور ترکیه نیاز به ارائه مدارک هویتی دارید، بایستی از این کارن استفاده کنید. با این شناسایی و شماره آن می توانید از بعضی از حقوق شهروندی و خدمات شهروندی کشور ترکیه برخوردار شوید.
    4. پس از آن با اداره امور مهاجرت مصاحبه دارید. زمان مصاحبه از قبل به شما اعلام می شود. دلایل و پونده اولیه شما در این مصاحبه بررسی خواهد شد. به اصطلاح کیس پرونده شما وارسی و اولویت بندی می شود.
    5. در پروسه مصاحبه اولیه از فرد داوطلب عکس گرفته می شود و اثر انگشت شما ثبت خواهد شد. مصاحبه اولیه معمولا ۶ ماه تا یک سال پس از ثبت نام می باشد. در این حین  پناهجو با پاسپورت سفید یا کیملیک سفید اجازه اجاره منزل، خرید سیم کارت و تامین نیاز های اولیه های زندگی خود را دارد.
    شاید به این مطلب هم علاقمند باشید  اقامت توریستی ترکیه در 2024

    نکته مهم:

    کشور ترکیه دارای ۸۱ استان است. تقریبا در تمام استان ها می توان درخواست پناهندگی داد اما در بعضی استان ها به صلاحدید دولت ترکیه این امکان وجود ندارد.

    چنانچه شما بر خلاف اعلام دولت به یکی از این استان ها درخواست خود را ارائه دهید، اداره مهاجرت استان درخواست شما را بصورت رندوم به یک استان دیگر خواهد فرستاد که نتیجه اش فقط طولانی تر شدن پروسه کاری شما است. پس دقت لازم را به عمل بیاورید.

    در مورد کیملیک کارت می توانید در مقاله زیر بیشتر بخوانید.

    اگر تمایل دارید در مورد کیمیلیک کارت ترکیه بیشتر بدانید می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

    بهترین کیس برای پناهندگی در ترکیه

    باید به شما بگوییم چیزی به عنوان بهترین کیس برای پناهندگی در ترکیه وجود ندارد! معمولاً بسیاری از افرادی که درخواست پناهندگی در ترکیه را دارند، به دنبال یک کیس دروغین و مجاب کننده برای پرونده خود می گردند.

    ببینید چنانچه شما بنا به تعریف پناهنده مطابق با کنوانسیون ژنو شخصی در کشور خود امنیت جانی، مالی و آزادی نداشته باشد می ‌تواند با ارائه کیس پناهندگی به کشور دیگر پناهنده شوید.

    در این بخش شما باید مامور اداره مهاجرت را در حین مصاحبه قانع کنید که جان شما در صورت بازگشت به کشور در خطر است. به چه علت کشور را ترک کردید و اگر باز گردید چه خطراتی متوجه شما است.

    نکته: اگر فردی مرتکب جرمی شود و در این رابطه مجرم شناخته شود، چنانچه که این جرم در تمامی دنیا به عنوان جرم شناخته شده باشد، نمی تواند پناهندگی را دریافت کند.

    گرچه ترکیه بارها ثابت کرده که در استرداد پناهندگان به کشورشان حتی در صورت خطر اعدام یا شکنجه برای فرد، کاملا بی تفاوت عمل می کند. باید در نظر داشته باشید که مامورین پلیس مهاجرت افراد باتجربه و روانشناسی هستند. این افراد زمان زیادی است که در این شغل حضور دارند.پس با یک نگاه می توانند بگویند که دروغ می گویید یا نه.

    خطرات مهاجرت به ترکیه از طریق پناهندگی

    نخست این که باید بدانید پناهندگی تعاریف خود را دارد. شما باید به این گزینه به چشم آخرین و نامحتمل ترین گزینه نگاه کنید. افرادی که به کشورهای دیگر پناهنده می شوند، جانشان در خطر است اما در طی مسیر پناهندگی جان افراد باز هم بارها به خطر میفتد. باید از نقاط صعب العبور و خطرناکی عبور کنید. باید برای تحمل سرما و گرمای شدید، پیاده روی طولانی، خطر دزدان و راهزنان و حتی کلک های قاچاق بر آماده باشید.

    بسیاری از قاچاق برها افراد شارلاتانی هستند که با دریافت مبالغ سنگین، یا پناهجوها را در در جنگل و کوه در نیمه راه رها می کنند یا اصلا به وعده های خود عمل نمی کنند. این افراد حتی در بسیاری از موارد با گذر از یک راه از پیش تعیین شده، پناهجوها را به دام دزدان و راه زنان می اندازند.

    شاید به این مطلب هم علاقمند باشید  مراحل دریافت اقامت ترکیه، پس از سند زدن ملک

    به این صورت اندک سرمایه باقی مانده پناهجو را هم به یغما می برند. تحمل گرسنگی و تشنگی و نبود امنیت در بین راه از دیگر خطرات پناهندگی است. این خطرات معمولا برای افرادی پیش میاید که قصد دارند از ترکیه به کشور سومی پناهنده شوند.

    به علاوه اعتبار و شان یک پناهجو، حتی بعد از دریافت پاسپورت کشور مقصد چندان تعریی ندارد. حال با همه این اوصاف آیا باز هم به پناهندگی به عنوان یک گزینه نگاه می کنید؟

    سوالات متداول

    1. شخص پناهنده در ترکیه چگونه شناسایی می شود؟

    یک کارت سفید برای متقاضی پناهندگی صادر می شود که شامل  اطلاعات، مذهب و عکس فرد پناهجو است.

    2. شخص پناهنده در ترکیه اجازه کار دارد؟

    بر اساس قانون کار در ترکیه پناهندگان باید از وزارت کار کشور ترکیه اجازه کار بگیرند. کارفرما نیز باستی بیمه کارمند پناهنده خود را طبق قوانین کشور ترکیه بپردازد. اما در بیشتر مواقع کارفرماهای ترک زیر بار پرداخت حق بیمه و حقوق یک شهروند ترک به یک پناهجو نمی روند. به همین علت پناهجویان در ترکیه بدون مجوز و به صورت سیاه کار می کنند.

    3. شخص پناهنده در ترکیه اجازه تحصیل دارد؟

    پناهجویان می توانند با اخذ اجازه از اداره مهاجرت و شرکت در آزمون YOS در دانشگاه تحصیل کنند. گرچه سن و سطح زبان داوطلب برای اداره مهاجرت بسیار مهم است.

    4. در مراحل اولیه تردد پناهجو آزاد می باشد؟

    بعد از تکمیل فرآیند ثبت نام، پناهجو بایستی در اداره مهاجرت شهر مشخص شده هر هفته یا هر ماه به صورت منظم خود را معرفی نماید. اثر انگشت و امضای خود را ارائه دهد.در  صورت انجام ندارن این پروسه طی 3 وقت ملاقات، پرونده متقاضی بسته خواهد شد.

    5. کیس های پناهندگی به ترکیه چیست؟

    کیس های پناهندگی به ترکیه شامل کیس های سیاسی ، مذهبی ، اجتماعی ، جنگی و … می باشد.

    5. آیا پناهندگی به ترکیه با ویزای توریستی امکان پذیر است؟

    برای ورود به ترکیه شما نیازی به ویزا ندارید و می توانید در این کشور اعلام پناهندگی کنید.

    امیدواریم به سوالات شما پیرامون مهاجرت به ترکیه از طریق پناهندگی پاسخ داده باشیم. در نظر بگیرید راه هایی مانند خرید خانه در ترکیه ، دریافت پیشنهاد شغلی، تحصیل در ترکیه و یا ثبت شرکت، راه های بهتری برای مهاجرت به ترکیه هستند. مهاجرت و خرید ملک در ترکیه، باید همراه با مشورت با متخصصان و همچنین برنامه ریزی و تفکر باشد. می توانید تجارب و نظرات خود را در بخش نظرات با استانبول همراه در میان بگذارید.

    4/5 - (3 امتیاز)

    ‫3 نظر ارسال شده در “مهاجرت به ترکیه از طریق پناهندگی

    1. شیدا :

      مزخرف ترین روش مهاجرت پناهندگی هست. شرفت، شخصیتت, عزت نفست و هر چی داری از بین می ره
      توی مملکت خودت وسط آشغالا هم زندگی کنی بهتر از پناهندگیه

    2. محمد داود :

      من میخواهم به ترکیه پناه ببرم چون وضعیت فعلی افغانستان برایم وفامیلم خوش آیند نیست به هیچ وجه نمیتوانم در کشور افغانستان که امارت اعلان شده زندگی واحساس امنیت نمیکنم.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *