از صفر تا صد بیمه در ترکیه

به عنوان یک راهنمای زندگی در ترکیه، لازم می‌بینیم که شما را با تمام ابعاد زندگی در این کشور آشنا کنیم؛ موضوع بیمه در ترکیه نیز از همین ابعاد است که البته کمتر به آن توجه می‌شود. یکی از الزاماتی که برای اخذ اقامت این کشور به آن نیاز خواهید داشت، دریافت و ثبت بیمه در ترکیه است. هزینه خدمات درمانی در ترکیه، بدون داشتن بیمه بسیار بالاست. شما چه بخواهید به عنوان یک توریست به ترکیه بروید، یا اینکه اصلا بخواهید به این کشور مهاجرت کنید یا اقدام به خرید ملک در ترکیه کنید و برای مدت طولانی در آن زندگی کنید، لازم است که بیمه داشته باشید.

در این مقاله از «استانبول همراه» قصد داریم از صفر تا صد بیمه در ترکیه را برای شما بازگو کنیم. همانطور که گفتیم، یکی از الزامات ورود به ترکیه، اخذ بیمه است. اما آیا می‌دانید چه نوع بیمه‌هایی در ترکیه وجود دارند؟ از هزینه‌ی این بیمه‌ها آگاهی دارید؟ از خدماتی که پوشش می‌دهند چطور؟ هزینه‌ی این بیمه‌ها چقدر است و چگونه محاسبه می‌شوند؟ اصلا مدارک لازم برای اخذ بیمه چیست؟ با ما همراه باشید تا جواب این سوالات را در کنار هم پیدا کنیم.

درخواست مشاوره

تیم مشاوره و کارشناسان « استانبول همراه » در امور خرید ملک در ترکیه، اخذ اقامت ترکیه، شهروندی و پاسپورت ترکیه، ثبت شرکت در ترکیه، تحصیل در ترکیه، خرید خودرو در ترکیه، کلیه امور بانکی و گرفتن نمایندگی برند های برتر ترکیه در کنار شماست.





    لزوم اخذ بیمه در ترکیه

    همانطور که در مقدمه اشاره کردیم، اگر شما قصد دارید اقامت ترکیه را اخذ کنید، لازم است که ابتدا مراحل اخذ بیمه در ترکیه را طی کنید. زیرا به هنگام پر کردن فرم راندوو در اداره‌ی مهاجرت کشور ترکیه، به کد بیمه‌ی خود نیاز خواهید داشت. بدون داشتن بیمه و کد آن، راندوویی برای شما تنظیم نخواهد شد و در نتیجه اقامتی نیز برای شما صادر نخواهد شد.

    به علاوه، بد نیست بدانید که:

    • هزینه خدمات درمانی در ترکیه بسیار بالاست و بدون بیمه، از پس آن بر نخواهید آمد.
    • در صورت زندگی و کار در ترکیه با بیمه دولتی، به هنگام بازنشستگی از حقوق ماهانه برخوردار خواهید شد.
    • بعد از فوت صاحب بیمه، زن و دختران وی می‌توانند از مزایای بیمه در ترکیه بهره‌مند شوند.

    بیمه در ترکیه

    بیمه‌نامه، یکی از مدارک مهمی است که به هنگام اخذ اقامت ترکیه، باید به اداره‌ی مهاجرت این کشور ارائه دهید. اکثر کسانی که می‌خواهند برای اخذ اقامت و یا شهروندی ترکیه اقدام نمایند، از بیمه‌ای موسوم به «بیمه‌ی درمانی افراد خارجی» یا «بیمه درمان اقامتی» استفاده می‌کنند. این بیمه، نسبت به باقی بیمه‌های موجود ترکیه، اقتصادی‌تر بوده و از همین روی، طرفداران بسیاری دارد. اما باید توجه داشته باشید که با داشتن این بیمه، اندکی محدودیت خواهید داشت.

    محدودیت‌های بیمه درمانی برای افراد خارجی، به شرح زیر است:

    • برای برخی از خدمات پزشکی، باید دوره‌ی انتظار یک ساله را پشت سر بگذارید. (از جمله: درمان انواع کیست‌ها و توده‌ها، بیماری‌های آنروکتال، فتق و دیسک، اختلال مفاصل، تیروئید، بیماری‌های چشم و…)
    • این بیمه، در برخی از تعهدات، محدودیت دارد. به علاوه حق بیمه‌ی آن نیز هرساله تغییر می‌کند.
    • مراکز طرف قرارداد با این بیمه، در سطح ترکیه محدود هستند. ممکن است بعضی از خدمات موجود در این بیمه، مورد پذیرش برخی از مراکز درمانی نباشد.

    انواع بیمه در ترکیه

    درست مثل کشور خودمان ایران، در بیمه در ترکیه نیز انواع و اقسام مختلفی دارد. بعضی از این بیمه‌ها دولتی بوده و الباقی نیز توسط شرکت‌های خصوصی و به صورت غیردولتی به عموم، خدمات می‌دهند؛ حدود 30 شرکت بیمه‌ی غیر دولتی در ترکیه وجود دارد. انواع بیمه در کشور ترکیه به شرح زیر است:

    • بیمه دولتی SGK

    بیمه «س گ کا» را با نام بیمه دولتی شرکت های خصوصی نیز می‌شناسند. این بیمه مخصوص کسانی است که مجوز کار در ترکیه را اخذ کرده‌اند و از طرف یک کارفرمای ترک در ادارت، موسسات و یا شرکت‌های این کشور مشغول به کار شده‌اند. در این مواقع، فرد از طرف کارفرما بیمه می‌شود. البته توجه داشته باشید که کارفرما موظف است کارمند خود را بیمه کند. به علاوه، این بیمه زمانی که بخواهید نسبت به ثبت شرکت در ترکیه و یا سرمایه‌گذاری نیز اقدام نمایید، برای شما موجود خواهد بود.

    اگر تمایل دارید در مورد ثبت شرکت در ترکیه بیشتر بدانید می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.
    • بیمه خویش‌فرما (Bağ-Kur)

    بیمه خویش‌فرما (Bağ-Kur)، زمانی است که که فرد کسب و کار آزاد دارد و به اصطلاح، خودش کارفرمای خودش است. در این صورت فرد می‌تواند به شرکت‌ها و بیمه‌های خصوصی مراجعه کند و نسبت به بیمه‌کردن خود، اقدام نماید. این نوع بیمه را با نام بیمه خصوصی شرکت های خصوصی نیز می‌شناسند. به طور مثال، بیمه درمانی آنکارا سیگورتا و بیمه نپتون سیگورتا در این دسته قرار می‌گیرند.

    • بیمه دانشجویی ترکیه

    از دیگر بیمه‌هایی که در ترکیه بسیار مرسوم است و افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند، بیمه دانشجویی ترکیه است. افرادی که برای تحصیل در ترکیه راهی این کشور شده‌اند، بدون شک باید بیمه شوند؛ زیرا برای درخواست راندوو از اداره مهاجرت و همینطور صدور کارت اقامت، به آن نیاز خواهند داشت. در سه ماه ابتدایی، دانشجو به صورت خود به خود از بیمه دولتی SGK برخوردار است، اما لازم است پس از آن، با مراجعه به مراکز تامین اجتماعی و یا بیمه‌های خصوصی، خودش را بیمه کند. البته بعضی از دانشگاه‌ها نیز، بیمه‌ و مراکز درمانی مخصوص به خود را دارند.

    • بیمه توریستی برای افراد خارجی

    جالب است بدانید که بر طبق قوانین ترکیه، افرادی که حتی با داشتن اقامت توریستی ترکیه و برای مدت کوتاه نیز به این کشور سفر می‌کنند، لازم است که از بیمه درمانی برخوردار باشند. به عبارت دیگر، داشتن بیمه برای اخذ فرم راندوو در اداره‌ی مهاجرت و صدور کارت اقامت، الزامی می‌باشد. در این مرحله، شما می‌توانید از 30 شرکت بیمه خصوصی که ترکیه موجود هستند استفاده نمایید.

    شاید به این مطلب هم علاقمند باشید  محله آتاکوی در استانبول +  ویژگی ها و قیمت خرید و اجاره خانه در 2024
    اگر تمایل دارید در مورد اخذ اقامت توریستی ترکیه بیشتر بدانید می توانید در لینک زیر مطالعه کنید.

    بیمه SGK

    یکی دیگر از انواع بیمه در ترکیه، آن هم از نوع دولتی، می‌توان به بیمه SGK اشاره کرد. SGK مخفف عبارت «Sosyal Güvenlik Kurumu» است، در واقع، همان سازمان تامین اجتماعی ترکیه، به حساب می‌آید. خدمات این سازمان، دقیقا مثل سازمان تامین اجتماعی در ایران است و هم در زمینه‌ی خدمات درمان، و هم در زمینه‌ی بازنشستگی، خدمات ارائه می‌کند.

    بیمه‌هایی که زیر نظر این سازمان ارائه می‌شوند، به شرح زیر هستند:

    • بیمه‌های اجتماعی (SSK)

    این نوع بیمه، از نوع دولتی بوده و معمولا به هنگام کار، از طرف کارفرما برای کارگران و کارمندان، در نظر گرفته می‌شود. حال اگر شما دارای مجوز کار در ترکیه باشید (لزوما داشتن اقامت لازم نیست.) و در شرکت‌های این کشور کار کنید، می‌توانید از این نوع بیمه برخوردار شوید. فردی که دارای این بیمه باشد، هم از خدمات درمانی و هم از مزایای حقوق بازنشستگی برخوردار خواهد شد.

    • توجه داشته باشید که این بیمه صرفا از طرف کارفرما صادر می‌شود.
    • این بیمه، با نام کارت آبی نیز شناخته می‌شود.
    • توجه کنید که اگر تنها اقامت ترکیه را دارید، تمام شرکت‌ها، امکان صدور این بیمه را برای شما نخواهند داشت و باید شرایط خاصی وجود داشته باشد. (به ازای هر خارجی 5 ترک، سرمایه ثبتی بالای 100 هزار لیر)
    • اما اگر شهروندی ترکیه را داشته باشید، یک تبعه‌ی ترکی به حساب می‌آیید و محدودیتی برای فعالیت در شرکت‌ها و برخورداری از بیمه، نخواهید داشت.
    • بیمه‌های خویش‌فرما (Bag-kur)

    افرادی که خودشان صاحب کسب و کار خودشان هستند، معمولا از این بیمه استفاده کرده و خود را بیمه می‌نمایند. به علاوه، اعضای خانواده فرد نیز می‌توانند از این نوع بیمه، استفاده نمایند. ایرانیان نیز اگر به ثبت شرکت در ترکیه بپردزاند و کسب و کار خود را داشته باشند، می‌توانند از این بیمه بهره‌مند شوند.

    • بیمه‌های سلامت عمومی (GSS)

    مخصوص شهروندان ترک است و مجددا توسط کارفرما صادر می‌شود. نازل‌ترین نوع بیمه دولتی در ترکیه، که تنها امکان استفاده از خدمات مراکز درمانی دولتی را برای افراد به ارمغان می‌آورد. این نوع بیمه، برخلاف دو نوع قبل، خدمات بازنشستگی ندارد. امکان استفاده از این نوع بیمه، برای ایرانیان نیز وجود خواهد داشت.

    پوشش‌ها و خدمات بیمه در ترکیه

    بعضی از خدمات بیمه در ترکیه، بین بیمه‌های دولتی و تمام شرکت‌های بیمه مشترک است. بعضی خدمات دیگر را نیز می‌توانید طبق درخواست، به پوشش بیمه‌ی خود بیفزایید، هر چند باید توجه داشته باشید که انتظار خدمات بیشتر، هزینه‌ی بالاتری را نیز می‌طلبد. از جمله خدمات بیمه های درمانی در ترکیه، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • پرداخت هزینه‌های درمان سرپایی
    • هزینه بستری در بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و مراکز درمانی
    • هزینه ویزیت‌های پزشکی
    • خدمات آزمایشگاهی، رادیولوژی و سونوگرافی و…
    • هزینه‌های مربوط به شیمی درمانی
    • خرید دارو و هزینه‌های جانبی درمانی
    • هزینه‌های پزشکی ناشی از تصادفات
    • هزینه ام آر آی
    • دیالیز
    • پیوند اعضا و…

    هزینه‌ها و تعرفه‌ بیمه در ترکیه

    اگر شم متقاضی اخذ شهروندی و پاسپورت ترکیه هستید، الزامی است که قبل از آن بیمه نیز شده باشید. هزینه بیمه در ترکیه به دو فاکتور مهم بستگی دارد؛ سن و جنسیت فرد متقاضی. به علاوه، باید توجه داشت بسته به نوع خدماتی که دوست دارید بیمه‌ی شما پوشش دهد، هزینه‌ی بیمه نیز متفاوت خواهد بود. بیمه‌های دولتی معمولا از همه ارزان‌تر و اقتصادی‌تر بوده و بیمه‌های خصوصی، قیمت بیشتری دارند. فراموش نکنید که:

    • هزینه بیمه برای هر فرد، به صورت جداگانه محاسبه می‌شود.
    • با داشتن بیمه، پرداخت قسمتی از هزینه‌ها (معمولا بین 10 تا 40 درصد) بر عهده بیمار خواهد بود.
    • هزینه بیمه در ترکیه، معمولا برای افراد زیر 16 سال و بالای 65 سال، رایگان است.
    • در صورت تصادف و آسیب و تایید عدم قصور شما توسط پلیس، هزینه‌های درمانی رایگان خواهد بود.
    • هزینه آمبولانس، اورژانس و آتش‌نشانی در ترکیه به طور کل رایگان است.

    هزینه‌ی انواع بیمه در ترکیه

    نوع بیمههزینه سالانه
    بیمه دولتی ترکیه SGK1000 لیر
    بیمه خویش‌فرما از شرکت‌های بیمه خصوصیبین 300 الی 4000 لیر
    بیمه دانشجویی دانشگاه‌های دولتی600 لیر

    بیمه درمانی آنکارا سیگورتا

    یکی از بهترین بیمه‌ های خصوصی در ترکیه، توسط شرکت بیمه آنکارا ارائه می‌شود. این بیمه در ترکیه، بسیار اقتصادی بوده و البته خدمات بسیاری را نیز پوشش می‌دهد. معمولا، ایرانیانی که برای اقامت کوتاه مدت به ترکیه سفر می‌کنند، از این بیمه استفاده می‌کنند. جالب است بدانید که موسسات مهاجرتی بسیاری نیز در ایران، با این بیمه قرارداد بسته‌اند.

    • این بیمه در مجموع، سالانه 20 هزار لیر از هزینه‌های درمانی شما را پوشش می‌دهد. (درمان‌های نیاز به بستری)
    • با داشتن بیمه آنکارا، تنها 20 درصد از هزینه‌ها به عهده‌ی شما خواهد بود.
    • بیمه آنکارا، سالانه 2000 لیر از هزینه‌های درمان سرپایی شما را پوشش خواهد داد. (40 درصد هزینه بر عهده بیمار)

    جدول تعرفه بیمه درمانی آنکارا سیگورتا، به قرار زیر است:

    سن متقاضیتعرفه سالانه
    از بدو تولد تا 17 سال228.5 لیر
    18 تا 25 سال143 لیر
    26 تا 35 سال183 لیر
    36 تا 45 سال211.5 لیر
    46 تا 50 سال320 لیر
    51 تا 55 سال366 لیر
    56 تا 60 سال411.5 لیر
    61 تا 64 سال686 لیر
    65 تا 70 سال1258 لیر
    شاید به این مطلب هم علاقمند باشید  آشنایی با محله شیشلی؛ لوکس‌ترین محله استانبول

    بیمه اجتماعی و بازرگانی در ترکیه

    به صورت کلی، بیمه در ترکیه بر دو نوع است:

    • بیمه اجتماعی

    شامل بیمه‌های درمانی، بازنشستگی و از کار افتادگی (که به اصطلاح عام، به آن SGK گفته می‌شود.)

     هر کدام از این بیمه‌ها نیز به سه نوع دیگر تقسیم می‌شوند:

    • بیمه دولتی برای کارکنان دولت
    • بیمه باکور یا همان بیمه خویش‌فرما (کسانی که شرکتی در ترکیه ثبت کرده‌اند.)
    • بیمه کارکنان شرکت‌ها و بخش خصوص با نام SSK

    سن بازنشستگی در هر یک از بیمه‌های دولتی، برای مردان 60 سال و برای بانوان، 58 سال است. تعدای روزهای کاری نیز حدود 7000 روز (20 سال) است.

    • بیمه بازرگانی

    این بیمه، حدود 63 شرکت دولتی و خصوصی در ترکیه را شامل می‌شود. در میان آن، بعضی از شرکت‌های ترکی، اروپایی، آسیایی و شرکت‌هایی که در ترکیه دارای نمایندگی هستند نیز، حضور دارند.

    این شرکت‌ها، خدمات بیمه‌ای زیر را به متقاضیان ارائه می‌دهند:

    • بیمه‌های زندگی شامل: عمر و بازنشستگی و…
    • بیمه‌های درمانی
    • بیمه‌های مربوط به اتومبیل
    • بیمه‌های آتش‌سوزی و…

    بیمه درمان انفرادی

    از دیگر انواع بیمه در ترکیه، می‌توان به بیمه درمان انفرادی یا (BIREYSEL) اشاره کرد. کسانی که دارای اقامت ترکیه به صورت قانونی هستند و کیملیک کارت دارند، می‌توانند از خدمات این بیمه، بهره‌مند شوند.

    • بیمه انفرادی، درست مثل سایر بیمه‌ها، دارای انواع و طرح‌های مختلفی است.
    • در هر طرح متفاوت، خدمات متفاوتی را نیز به متقاضی، ارائه می‌دهد.
    • بسته به نوع هر طرح، قیمت و حق بیمه‌ی آن نیز متفاوت خواهد بود.

    بیمه درمانی انفرادی، خدمات و درمان‌های زیر را پوشش می‌دهد:

    • هزینه‌های بستری

    شامل: جراحی، معاینات، ساخت عضو مصنوعی، دیالیز، پرستاری در منزل و هزینه‌های همراه

    • درمان‌های سرپایی

    شامل: ویزیت، خرید دارو، آزمایشگاه و فیزیوتراپی

    • پاراکلینیکی

    شامل: چک آپ، زایمان، چشم‌پزشکی، دندان‌پزشکی، مشاوره، روانشناس و روانکار، مشاوره تغذیه

    بیمه درمان اقامتی در ترکیه

    افرادی که قصد دریافت اقامت ترکیه را دارند، باید به هنگام راندوو، مدارک بیمه خود را نیز ارائه دهند. در چنین مواردی، افراد می‌توانند از «بیمه درمانی اقامتی» یا «بیمه درمانی افراد خارجی» استفاده نمایند. این بیمه، یکی از رایج‌ترین انواع بیمه در ترکیه است.

    هزینه‌هایی که توسط این بیمه پوشش داده می‌شود، دو بخش است:

    • هزینه‌های مخصوص مراکز طرف قرارداد
    • هزینه‌های مخصوص مراکز غیر طرف قرارداد

    به علاوه، تعهدات این نوع بیمه در ترکیه نیز خود به دو بخش مختلف تقسیم می‌شود:

    • پرداخت هزینه‌های بستری یا (YATARAK TEDAVI)

    اگر این هزینه‌های در مراکز طرف قرارداد باشد، تمام هزینه‌ها بدون سقف معین، و اگر در مراکز غیر طرف قرارداد باشد، تا سقف 2000 لیر و تا 80 درصد هزینه‌ها، پرداخت خواهد شد.

    • پرداخت هزینه‌های بستری، (اگر بیشتر از 24 ساعت باشد)
    • پرداخت هزینه‌های درمانی (شامل: مراقبت‌های ویژه، جراحی، شیمی‌درمانی، رادیوتراپی، دیالیز و…)
    • پرداخت درمان‌های سرپایی (AYAKAT TEDAVI)

    پرداخت این دست هزینه‌ها، هم در مراکز طرف قرارداد و هم در مراکز غیر طرف قرارداد، تا سقف 2000 لیر بوده و تنها 60 درصد از هزینه‌ها را پوشش خواهد داد. به علاوه، خدمات مورد پوشش نیز به شرح زیر است:

    • هزینه‌های ویزیت پزشک و آزمایشات
    • سونوگرافی، ماموگرافی
    • ام آر ای و شکستگی
    • آندوسکوپی

    در رابطه با بیمه درمانی اقامتی در ترکیه، باید نکات زیر را نیز در نظر داشته باشید:

    • این بیمه، به منظرور جلوگیری از سوء استفاده بیمار، دارای یک دوره‌ی انتظار است. (BEKLEME SURELERI)
    • مدت زمان این دوره انتظار، می‌تواند تا 12 ماه ادامه یابد.
    • این دوره، برای خدماتی از جمله: درمان تومور، بیماری غدد، دیسک کمر، بیماری‌های کلیه و مجاری، بیماری‌های چشمی، تیروئید، بیماری‌های ریوی، صرع و خود ایمنی، فیزیوتراپی و… وجود دارد.
    • برای سال دوم استفاده از این بیمه، آن را تمدید نمایید تا مجددا دوره‌ی انتظار برای شما در نظر گرفته نشود.
    • سعی کنید بیمه را قبل از تاریخ انقضا، تمدید نمایید.

    مراحل ثبت نام و یا لغو بیمه در ترکیه

    برای ثبت نام و درخواست بیمه در ترکیه، می‌توانید به نزدیکترین مرکز بیمه تامین اجتماعی در محل اقامت خود مراجعه کنید. یا اینکه می‌توانید به دفاتر و شعب شرکت‌های بیمه‌ای که در سطح شهر هستند بروید. گفتنی است که حضور فرد برای اخذ بیمه در ترکیه، لزومی ندارد و حتی از داخل ایران هم می‌توانید خود را بیمه کنید و مدارک مربوطه، به آدرس پستی شما ارسال خواهند شد.

    مدارک لازم برای درخواست بیمه در ترکیه

    • کپی پاسپورت
    • کارت اقامت
    • کد مالیاتی
    • آدرس ثبت محل سکونت

    بعد از اینکه خود را بیمه کرده و مراحل ثبت آن را پشت سر گذاشتید، برای روز راندوو، لازم است است تا تمام مدارک بیمه را همراه با سربرگ و البته مهر مخصوص شرکت، به اداره مهاجرت تحویل دهید.

    در صورت لزوم، در مواقعی ضروری قادر به لغو بیمه‌ خود نیز خواهید بود. برای این کار لازم است که به مراکزی که ذکر کردیم مراجعه کنید و درخواست لغو بیمه بدهید. اما توجه داشته باشید، از آنجایی که داشتن بیمه در ترکیه الزامی است، باید یک بیمه‌نامه جدید از شرکتی دیگر، ارائه دهید.

    بیمه همزمان در ایران و ترکیه

    یکی از نکاتی که افراد دارای شهروندی و یا اقامت ترکیه، می‌توانند از آن بهره‌مند شوند، این است که امکان بیمه به صورت همزمان، در کشور ایران و ترکیه، وجود خواهد داشت.

    طبق توافق‌نامه‌ای که در سال 2015 بین این دو کشور امضا شده، ایرانیانی که در ترکیه ساکن هستند، می‌توانند با مراجعه به شعب و کارگزاری‌های بیمه تامین اجتماعی ایران در ترکیه، خود را به صورت خویش‌فرما، بیمه نمایند.

    • می‌توانید در ترکیه و ایران، به صورت همزمان حق بیمه پرداخت نمایید.
    • حق این بیمه را می‌توان به صورت ماهانه، سه ماهه، شش ماهه یا یک ساله، پرداخت نمود.
    • افتتاح پرونده برای فرزندان زیر و بالاتر از 18 سال، نیز ممکن است.
    • با انجام این کار، حتی می‌توانید به صورت همزمان در ایران و ترکیه بازنشست، و از مزایای آن برخوردار شوید.
    شاید به این مطلب هم علاقمند باشید  وکیل امور ملکی در ترکیه

    بیمه بازنشستگی در ترکیه

    جالب است بدانید که بنا بر قوانین بیمه در ترکیه، تجمیع و یکی کردن بیمه ایرانی و ترکی شما، امکان‌پذیر است. به طور مثال، اگر شما در ایران 5 سال حق بیمه پرداخت کرده‌اید و بیمه برای شما ثب شده است، و بعدا با کار در ترکیه، 5 سال هم در این کشور حق بیمه پرداخت کرده‌اید، می‌توانید این دو را با هم تجمیع کرده و به 10 سال سابقه‌ی بیمه در ترکیه، تبدیل نمایید.

    این قابلیت، بنا بر توافق‌نامه‌ی تازه‌ای که در سال 2015 بین ایران و ترکیه امضا شده، به وجود آمده، و افراد را قادر می‌سازد که برای رسیدن به بازنشستگی، سال‌های کمتری را پشت سر بگذارند.

    • برای انجام این کار، باید بیمه‌ی خود را به اصطلاح، «احیا» نمایید.
    • برای احیای بیمه، باید در سازمان تامین اجتماعی ترکیه، دارای پرونده بیمه باشید.
    • فرقی ندارد که بیمه شما در ترکیه، دولتی باشد یا خصوصی، از طرف کارفرما باشد یا خویش‌فرما.
    • حال اگر در این مدت، همزمان در ایران و ترکیه هم بیمه بوده باشید، خللی به روند کار وارد نمی‌کند.
    • عکس این موضوع نیز امکان‌پذیر است، اگر تا الان در ترکیه بیمه بوده‌اید، می‌توانید آن را به بیمه‌ی تازه در ایران، بیفزایید.

    بیمه شخص ثالث بین المللی

    اگر قصد سفر به ترکیه با ماشین شخصی خود را دارید، یا اینکه اقامت یا شهروندی ترکیه را دارید و قصد دارید با پلاک ترکی به کشورهای دیگر سفر نمایید، لازم است که بیمه شخص ثالث خود را نیز درست مثل گواهینامه، بین‌المللی نمایید.

    یکی از انواع بیمه در ترکیه که با ایران نیز مشترک است و حتی در حدود 48 کشور دیگر نیز اعتبار دارد؛ ، بیمه «شخص ثالث بین‌المللی» یا اصطلاحا بیمه یا کارت سبز است. به کمک این کارت سبز، می‌توانید بیمه شخص ثالثی که در ایران یا ترکیه دارید یا بین‌المللی نمایید و با خیال راحت، با ماشین شخصی خود به سفر بپردازید.

    بعد از کاپوتاژ اتومبیل برای سفر خارجی، اخذ بیمه کارت سبز نیز حتما باید انجام بپذیرد.

    بیمه ترافیک در ترکیه

    یکی دیگر از انواع بیمه در ترکیه، «بیمه ترافیک» یا «ترافیک سیگورتاسی» است. این بیمه، درست معادل بیمه شخص ثالث در ایران است و استفاده از آن در سال 1990، برای تمامی دارندگان وسایل نقلیه موتوری، اجباری شده است. همانطور که می‌دانید، به هنگام بروز تصادفات و خسارات، هزینه‌های مربوطه توسط این نوع بیمه پرداخت می‌شود.

    برخلاف ایران که پرداخت این خسارات، تحت عنوان دیه شناخته می‌شود، در ترکیه غرامت نام دارد و دارای سقف مشخصی است که هر سال توسط وزارت خزانه‌داری ترکیه مشخص می‌شود.

    از جمله مواردی که تحت پوشش این بیمه قرار می‌گیرد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • پرداخت خسارت مالی برای اتومبیل مقابل،
    • پرداخت غرامت برای فوت، جراحات و یا نقص عضو
    • پرداخت هزینه‌های پزشکی برای هر یک از طرفین

    به علاوه، موارد زیر نیز در سقف پوشش این بیمه، تاثیرگذار خواهد بود:

    • نوع اتومبیل
    • مدل و برند
    • سال تولید و…

    در آخر، باید توجه داشته باشید که در صورت عدم خسارت در مدتی خاص، یا داشتن آن، ممکن است مشمول تخفیف یا جریمه نیز بشوید:

    • سال اول: عدم خسارت، 10 درصد تخفیف – خسارت اول، 10 درصد افزایش حق بیمه
    • سال دوم: عدم خسارت، 15 درصد تخفیف – خسارت دوم، 20 درصد افزایش حق بیمه
    • سال سوم به بعد: عدم خسارت، 20 درصد تخفیف – خسارت سوم و چهارم، به ترتیب 40 و 50 درصد افزایش حق بیمه

    سوالات متداول در خصوص بیمه در ترکیه

    1. چرا اخذ بیمه در ترکیه ضروری است؟

    بنا بر قوانین ترکیه، اخذ بیمه برای تمام شهروندان الزامی است. به علاوه، برای دریافت اقامت ترکیه، به بیمه احتیاج خواهید داشت. در غیر این صورت، طیِ مراحل اخذ اقامت ممکن نخواهد بود.

    2. چند نوع بیمه در ترکیه وجود دارد؟

    در ترکیه، انواع مختلفی از بیمه وجود دارد؛ بیمه دولتی SGK، بیمه خویش‌فرما از شرکت‌های خصوصی، بیمه دانشجویی از دانشگاه‌های دولتی و بیمه مخصوص اقامت کوتاه مدت و توریستی

    3. هزینه اخذ بیمه در ترکیه چقدر است؟

    هزینه بیمه در ترکیه، بنا بر خدماتی که می‌خواهید، متفاوت خواهد بود. به علاوه سن و جنسیت نیز عوامل مهمی هستند. تعرفه بیمه دولتی به صورت سالانه 1000 لیر، بیمه دانشجویی 600 لیر و بیمه خصوصی بین 300 الی 4000 لیر است.

    4. مدارک مورد نیاز برای اخذ بیمه در ترکیه چیست؟

    برای اخذ بیمه در ترکیه، شما به یک آدرس ثبتی، کد مالیاتی، کارت اقامت و کپی پاسپورت خود، نیاز دارید.

    5. بیمه در ترکیه چه خدماتی را پوشش می‌دهد؟

    بیمه‌های ترکیه، معمولا هزینه‌ های درمان سرپایی، هزینه بستری در بیمارستان، ویزیت پزشک، خدمات آزمایشگاهی، سونوگرافی، اتاق عمل، دیالیز، پیوند اعضا، مصدومیت‌های ناشی از تصادف، ام آر آی و… را پوشش می‌دهند.

     

    جدیدترین مقاله های استانبول همراه

    5/5 - (3 امتیاز)

    Recent search terms:

    • https://istanbulhamrah com/بیمه-در-ترکیه/
    • https://istanbulhamrah com/بیمه-در-ترکیه/#:~:text=بیمه‌های سلامت عمومی (GSS) برای افراد به ارمغان می‌آورد
    • https://istanbulhamrah com/بیمه-در-ترکیه/#:~:text=بیمه‌های سلامت عمومی (GSS)&text=نازل‌ترین نوع بیمه دولتی در ایرانیان نیز وجود خواهد داشت

    ‫15 نظر ارسال شده در “از صفر تا صد بیمه در ترکیه

    1. امیرعلی ب :

      سلام، سوالی دارم که اگر جواب بدید خیلی ممنون میشم،
      آیا امکان بیمه شدن در ایران و ترکیه، به صورت همزمان وجود داره؟

      • تیم تحریریه استانبول همراه :

        درود دوست گرامی،
        بله این کار ممکن است، اما باید نکاتی را هم در نظر داشت. اگر بخواهید از بیمه‌ی تامین اجتماعی ترکیه برخوردار شوید، نمی‌توانید بیمه‌ی اجباری تامین اجتماعی ایران را داشته باشید. برای استفاده از بیمه تامین اجتماعی ترکیه، بیمه‌ی شما در داخل ایران باید از نوع بیمه «اختیاری» و یا بیمه «مشاغل آزاد» باشد. نمی‌توان به صورت همزمان از بیمه تامین اجتماعی هر دو کشور بهره‌مند شد. تنها در صورتی می‌توان از بیمه تامین اجتماعی ترکیه برخوردار شد که بیمه شما در ایران، نیازی به کارفرما نداشته باشد.

    2. علیرضا :

      سلام
      ممنون میشم کمکم کنید
      خانم بنده ام اس دارن،هفتگی امپول میزنند،و بیمه هزینه امپول را میدهد.خواستم بدونم ترکیه هم بیمه باشیم هزینه امپول ام اس را میدهد،و هزینه بیمه اش،چقدر ه؟
      ممنون

    3. بهمن :

      باسلام من تنها یک پسر داشتم مهندس درسال ۲۰۱۵درترکیه مسافر از آنکارا به قیصریه خودرو واژگون تنهاپسرم ازدنیا رفت هنوز پرونده در جریان است خواستم بدانم بیمه سال ۲۰۱۵دادگاه درنظر میگیرد یا سال ۲۰۲۱ درضمن نمیدانم چرا این چندسال ادامه دارد وکیل ترک گرفتم حتی خسارات جانی اطلاع ندارم سپاسگزارم اگر به ایمیلم ارسال فرمایید تنها نان آور خانواده ام بود

    4. اکبرسعیدی :

      سلام
      بنده حدود ۱۲ سال است که در ایران نمایندگی بیمه دارم و میخواهم همین کار را در ترکیه ادامه دهم لطفا راهنمایی فرمایید ممنونم
      سعیدی

    5. آرزو :

      با سلام و درود
      من ۱سال و نیم هست دانشجوی دانشگاه دولتی تو ترکیه هستم .دانشگاه خوش بیمه نمیکنه من رو .من برای درخواست بیمه به کدوم شرکت باید مراجعه کنم.
      ممنونم

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *