از فرهنگ آپارتمان‌ نشینی در ترکیه چه می‌دانید؟

آپارتمان نشینی در ترکیه

با افزایش تقاضا و خرید خانه در ترکیه، هر ساله ایرانیان بیشتری، برای ساخت یک زندگی جدید، راهی این کشور می‌شوند. آمار منتشر شده در سال 2024، حاکی از آن است که بیشترین میزان خرید خانه در کشور ترکیه، از طرف ایرانیان صورت گرفته است. اکثر مهاجرانی که در ترکیه ملک خریداری می‌کنند، آپارتمان‌ها، مجتمع‌های مسکونی و رزیدنس‌ها را ترجیح می‌دهند؛ زیرا هم از امنیت مناسبی برخوردار است، هم اینکه مدیریت آن‌ها مثال‌زدنی است. به دنبال همین مدیریت و انضباط، قوانین و فرهنگ آپارتمان نشینی در ترکیه نیز بسیار سفت و سخت اجرا می‌شوند.

در مقاله‌ی امروز «استانبول همراه» قصد داریم تا در رابطه با فرهنگ آپارتمان نشینی در ترکیه با شما صحبت کنیم. هرچند که یکی از مزایای زندگی در ترکیه، شباهت‌ها و نزدیکی فرهنگی است، اما با این حال، تفاوت‌هایی نیز وجود دارد که ما به عنوان یکی مهاجر، باید به آن‌ها احترام بگذاریم. آپارتمان‌نشینی نیز یکی از همین تفاوت هاست و همانطور که گفتیم، نسبت به ایران قانون‌مندتر است.

مشاوره برای آپارتمان نشینی در ترکیه

تیم مشاوره و کارشناسان « استانبول همراه » در امور خرید ملک در ترکیه، اخذ اقامت ترکیه، شهروندی و پاسپورت ترکیه، ثبت شرکت در ترکیه، تحصیل در ترکیه، خرید خودرو در ترکیه، کلیه امور بانکی و گرفتن نمایندگی برند های برتر ترکیه در کنار شماست.





    چند نوع آپارتمان در ترکیه وجود دارد؟

    قبل از اینکه به سراغ بررسی قوانین آپارتمان نشینی در ترکیه برویم، بد نیست که بدانیم اصلا چند نوع آپارتمان در ترکیه وجود دارد. چنان که در مقدمه اشاره کردیم، با افزایش تقاضا برای اخذ اقامت ترکیه و ورود مهاجران، به طبع ساخت و ساز نیز به شدت افزایش پیدا کرده است. همین رونق بازار نیز منجر به پدید آمدن انواع مختلفی از آپارتمان و مجتمع مسکونی در ترکیه شده است.

    شاید به این مطلب هم علاقمند باشید  آشنایی با محله مجیدیه کوی، نگین منطقه شیشلی

    از انواع آپارتمان در ترکیه، می‌توان زیر را نام برد:

    • آپارتمان‌های رزیدنسی

    می‌توان گفت این نوع از مجتمع‌های مسکونی در ترکیه، سفت و سخت‌ترین قوانین را دارند و به شدت بر اجرای قوانین آپارتمانی، تاکید می‌ورزند. سیته‌ها معمولا اولین و محبوب‌ترین هدف مهاجران برای خرید خانه در استانبول به شمار می‌روند و از انواع و اقسام امکانات رفاهی برخوردارند. مدیریت آن نیز معمولا بر عهده هیئتی از ساکنین رزیدنس است. همچنین می توانیددر بخش قیمت آپارتمان در استانبول 2024 قیمت خانه ها در استانبول را مشاهده کنید.

    • آپارتمان‌های معمولی

    همان مجتمع‌های مسکونی در سطح شهر هستند. مدیریت آن‌ها معمولا به دست یک نفر است و روابط بیشتر بر پایه‌ی دوستی و همسایه‌گری است. فرهنگ آپارتمان نشینی در ترکیه ممکن است برای چنین مجتمع‌هایی متفاوت باشد؛ ممکن است برخی سخت‌گیرانه، و برخی دیگر از آزادی‌های بیشتری برخوردار باشند.

    • خانه‌های ویلایی و مستقل

    اگر خانه‌ی ویلایی شما در سطح شهر باشد، طبیعی است که به پیروی از قوانین خاصی نیاز نخواهید داشت. اما اگر همین خانه‌های ویلایی، در یک شهرک خاص واقع شده باشند، ممکن است برای حفظ نظم و امنیت، مجبور به پیروی از مقررات خاصی باشید.

    برای اطلاعات بیشتر  در مورد  انواع مسکن در ترکیه  می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

    آشنایی با وظایف مدیر آپارتمان

    قبل از آنکه به سراغ قوانین آپارتمان نشینی در ترکیه برویم، شاید بد نباشد که ابتدا با وظایف مدیر و یا هیئت مدیره ساختمان آشنا شویم. به عبارت دیگر، در این بخش می‌خواهیم اطلاعات لازم برای دفاع از حقوق‌تان را در اختیار شما قرار دهیم؛ به هر حال به هنگام اخذ شهروندی ترکیه، باید این مسائل را نیز در نظر داشت.

    به صورت کلی، وظایف مدیریت را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

    • جمع‌آوری شارژ ماهیانه و عایدات
    • تعمیر خرابی‌ها و تامین نظافت ساختمان
    • نظارت بر سلامت آسانسور و یا منبع سوخت
    • جلوگیری از پارک کردن خودروهای غریبه (در آپارتمان‌های معمولی)
    • تامین امنیت ساختمان و ممانعت از ورود افراد غریبه به محوطه و مشاعات
    • بیمه ساختمان و…

    مدیران ساختمانی در ترکیه، حساسیت ویژه‌ای بر رعایت فرهنگ آپارتمان نشینی در ترکیه دارند. البته طبیعتا هر شخص با شخص دیگر متفاوت است؛ ممکن است مدیری بسیاری سخت‌گیر و بدخلق باشد، دیگری شاید لطافت بیشتری به خرج دهد. اما اصل بر آن است که مدیر، رضایت تمام ساکنین را جلب نماید.

    شاید به این مطلب هم علاقمند باشید  چگونه بدون پایان خدمت به ترکیه مهاجرت کنیم؟

    بنا بر تجربه، گفته می‌شود که مدیران ساختمان چالش بسیاری با دانشجویان دارند. دانشجویان معمولا کمی روحیه‌ی عصیان‌گری دارند و خب به دلیل وضعیتی که دارند، معمولا در پرداخت شارژ ماهیانه کاهلند. یادتان باشد اگر برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه روانه شده‌اید، در برخورد با مدیران ساختمان محتاط باشید.

    وظایف ساکنین آپارتمان در ترکیه

    اکنون به خوبی می‌دانید که قوانین آپارتمان نشینی در ترکیه، در هر ساختمان متفاوت است و ممکن است به شخصیت و رفتار مدیر ساختمان هم بستگی داشته باشد. اما جدای از این، یک سری از قوانین هستند که در بین تمامی مجتمع‌های مسکونی، مشترک به حساب می‌آیند. به عبارت دیگر، بیشتر می‌توان آن را در زمره‌ی فرهنگ و شعور آپارتمان‌نشینی به حساب آورد تا قانون؛ یعنی چیزی است که احترام به همسایه و محیط اجتماعی تلقی می‌شود.

    از مهم‌ترین نکاتی که به هنگام زندگی در آپارتمان باید به یاد داشت، می‌توان موارد زیر را نام برد:

    • ساعت 12 شب به بعد، ساعت خاموشی است. هر گونه صدای ناهنجار، میهمانی، دورهمی و… ممنوع است. در غیر این صورت، همسایه‌ها حق اعتراض و پیگیری قانونی خواهند داشت.
    • مهم‌ترین موضوع در فرهنگ آپارتمان نشینی در ترکیه، پرداخت به موقع شارژ ماهانه یا همان عایدات است. در غیر این صورت مدیریت حق پیگیری قانونی خواهد داشت. عایدات، یکی از مهم‌ترین هزینه های زندگی ترکیه، که قبل از خرید ملک باید آن را در نظر داشت.
    • استفاده‌ی شخصی از مشاعات ممنوع است؛ راه‌پله‌ی ساختمان جای نگهداری از گل و گیاه، گذاشتن جاکفشی و یا انبار کردن وسایل نیست. حتی در رزیدنس‌های بزرگ، گذاشتن کفش‌ها و پادری نیز ممنوع است.
    • در بسیاری از رزیدنس‌ها، اجازه انجام هرکاری که نمای ساختمان را تحت تاثیر قرار دهد، نخواهید داشت. مواردی مثل پهن کردن لباس در بالکن، انبار کردن وسایل و تکان دادن فرش و…
    • اما خب این را هم به یاد داشته باشید که می‌توانید از مبلمان فضای باز یا گل و گیاه، برای زینت دادن به بالکن خود استفاده نمایید.
    • اگر حیوان خانگی دارید، حتما لازم است که قبل از خرید و یا اجاره خانه در ترکیه، با مدیریت ساختمان مشورت کنید و از قوانین مربوطه، اطلاع حاصل نمایید.
    • به علاوه، فراموش نکنید که معمولا دیوارها نازک هستن و هیچ عایق صدایی ندارند، پس برای مراعات وضعیت همسایه و حتی حفظ حریم خصوصی خودتون، به این نکته توجه داشته باشید.
    شاید به این مطلب هم علاقمند باشید  آشنایی با بهترین مال‌ها و مراکز خرید در ترکیه

    یک نکته جالب…

    در سیته‌ها و رزیدنس‌ها، معمولا همسایه‌ها شاید سال تا سال نیز یکدیگر را نبینند و نشناسند. اما به صورت کلی، روابط همسایگی و عالم همسایه‌گری در ترکیه، بسیار گسترده است. حتما شما هم در فیلم‌های ترکی مشاهده کرده‌اید که همسایه‌ها تا چه اندازه با هم صمیمی هستند و در مواقع غم و شادی، در کنار یکدیگر هستند.

    در ترکیه مثلی وجود دارد که می‌گوید: «خانه نخر، ملک نخر، بلکه همسایه بخر!» این مثل، خود مهر تاییدی است بر این ادعا و نشان از آن دارد که همسایه‌ها، حتی می‌توانند از اعضای خانواده هم صمیمی‌تر و نزدیک‌تر باشند. تمامی این مزیت‌ها، همگی به لطف فرهنگ آپارتمان نشینی در ترکیه محقق شده است. پس اگر قصد زندگی و مهاجرت به ترکیه را دارید، بد نیست این موضوع را هم در فهرست مزایای سکونت در این کشور، یادداشت نمایید.

    سوالات متداول

    در ترکیه چند نوع آپارتمان وجود دارد و قوانین آپارتمان نشینی در آن‌ها چگونه است؟

    مسکن در ترکیه، به سه نوع سیته رزدنسی، آپارتمان معمولی و خانه‌ی ویلایی، تقسیم می‌شود. سیته‌ها معمولا قوانین سفت و سختی دارند. در وهله بعدی، آپارتمان‌ها قرار می‌گیرند.

    وظایف مدیریت ساختمان در قوانین آپارتمان نشینی ترکیه چیست؟

    مدیر ساختمان، وظیفه تامین امنیت، نظافت مشاعات، رسیدگی به محوطه، تعمیر تاسیسات، نگهداری از آسانسور و جمع‌آوری شارژ ماهیانه (عایدات) را بر عهده دارد.

    وظایف همسایگان در فرهنگ آپارتمان نشینی در ترکیه چیست؟

    خاموشی و عدم ایجاد صدا بعد از ساعت 12 شب، پرداخت به موقع شارژ ساختمان، عدم استفاده شخصی از مشاعات، عدم تکاندن فرش و آویزان کردن لباس در بالکن و… از وظایف همسایگان است.

    5/5 - (1 امتیاز)

    ‫3 نظر ارسال شده در “از فرهنگ آپارتمان‌ نشینی در ترکیه چه می‌دانید؟

    1. حمیدتقی زاده :

      باسلام و خسته نباشید وتشکر ازاطلاعاتی که دادید، من یک سؤال داشتم خدمتتون، من به تازگی یک ماشین خریدم که نوع سوختش بنزین وگازمایع(lpG)من دریک رزیدانس زندگی میکنم وحالا یونیتیم میگه چون سوخت ماشین شماlpGهستش نمیتونم درپارکینگ پارک کنم ولی من به‌شون میگم چون خود کارخانه‌ ماشین گازسوزکرده مشکلی نداره ولی قبول نمی کنند شما میتونید منوراهنمایی کنید،ممنون میشم

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *