خرید ملک در ترکیه (قوانین 2024 )

خرید ملک در ترکیه

شرایط کلی خرید ملک در ترکیه در سال 2024 چیست؟ این بخش به نوعی یک راهنمای خرید ملک در ترکیه محسوب می شود.

در این بخش قصد داریم تا موضوعاتی همچون شرایط مهاجرت به ترکیه از طریق خرید ملک، شرایط عمومی خرید خانه در ترکیه، قوانین اخذ اقامت ترکیه  از طریق خرید خانه، شرایط اخذ اقامت ترکیه با خرید ملک  را بررسی کنیم.

مشاوره در زمینه خرید املاک در ترکیه

تیم مشاوره و کارشناسان « استانبول همراه » در امور خرید ملک در ترکیه، اخذ اقامت ترکیه، شهروندی و پاسپورت ترکیه، ثبت شرکت در ترکیه، تحصیل در ترکیه، خرید خودرو در ترکیه، کلیه امور بانکی و گرفتن نمایندگی برند های برتر ترکیه در کنار شماست.





    چه کسانی می توانند اقدام به خرید املاک ترکیه کنند؟

    ترکیه بر اساس اصل تقابل به سرمایه گذاران خارجی اجازه خرید ملک در این کشور را می دهد.

    اصل تقابل  یعنی آن دسته از کشورهایی که به شهروندان ترکیه اجازه خرید ملک در کشورشان را بدهند شهروندان آن کشور می توانند در ترکیه اقدام به خرید ملک بکنند.
    طبق همین قانون، شهروندان ایرانی هم می توانند در ترکیه ملک خریداری کنند. تمام شهروندان اتحادیه اروپا به جز (بلژیک، قبرس، کشور چک و اسلواکی) ایالات متحده، کانادا و سایر کشورهای آسیایی و آمریکای لاتین، نیز می توانند نسبت به خرید املاک در ترکیه اقدام کنند.

    مزایای خرید ملک در ترکیه

    1- اخذ شهروندی و اقامت ترکیه از طریق خرید ملک

    با خرید یک ملک به ارزش 400 هزار دلار آمریکا، می‌توانید شهروندی ترکیه و به دنبال آن پاسپورت این کشور را کسب کنید.

    پاسپورت ترکیه امکان سفر به کشورهای زیادی را بدون ویزا، برای شما فراهم می‌کند. به علاوه با خرید ملکی به ارزش کمتر از 400 هزار دلار نیز می‌توانید اقامت یک ساله را دریافت کنید.

    ⚠️ توجه کنید که : در نشست هیئت دولت ترکیه در  سه شنبه ۲۳ فروردین 1401 (دوازدهم آوریل 2022) ،  اخذ شهروندی ترکیه با خرید ملک  را در قبال خرید ملک را از حداقل ۲۵۰ هزار دلار به 400/000 دلار افزایش داد.

     

    قوانین جدید خرید ملک در ترکیه

     

    2-  قیمت بسیار کمتر نسبت به ایران

    شاید یکی از مهم‌ترین مزایای خرید املاک در ترکیه، همین مسئله‌ی قیمت تمام‌شده‌ی ملک باشد. طبق آمار موجود، قیمت خرید خانه در ترکیه و در شهری مثل استانبول، تقریبا نصف قیمت خرید در ایران خواهد بود.

    مثلا میانگین قیمت خرید خانه در تهران حدود 30 و در استانبول حدود متری 15 میلیون تومان است. حال آنکه کیفیت و امکانات املاک ترکی بسیار بیشتر است.

    3-  نزدیکی جغرافیایی و فرهنگی

    نزدیکی جغرافیایی این کشور به ایران و از آن مهم‌تر، عدم نیاز به اخذ ویزا برای سفر به این کشور است.

    دیگر آنکه کشورهای ترکیه و ایران از نظر تاریخ و فرهنگ بسیار به هم شبیه هستند و این موضوع، مهاجرت را برای ایرانیان آسان می‌کند.

    قوانین خرید املاک در ترکیه در 2024 چیست؟

    طبق قوانین ترکیه در 2024 فقط بخشی از خارجی ها می توانند در ترکیه ملک بخرند و ایران هم جزء کشورهایی است که مجاز به خرید املاک ترکیه  هستند. طبق این قوانین:

    • حداقل قیمت خریدملک درترکیه برای اخذ پاسپورت و شهروندی ترکیه 400 هزار دلار آمریکا است.(طبق قانون تصویب شده در سه شنبه ۲۳ فروردین 1401 (دوازدهم آوریل 2022)
    • به منظورحفظ پاسپورت ترکیه ملک خریداری شده به مدت ۳ سال نباید فروخته و یا واگذارشود.
    • اتباع خارجی مجازند تا مرز ۳۰ هکتار از اراضی جمهوری ترکیه را خریداری کنند.
    • اتباع خارجی حق تملک و یا اجاره اراضی جمهوری ترکیه را که در مناطق نظامی-امنیتی واقع شده اند را نخواهند داشت.
    • اتباع خارجی مجازند تنها تا ۱۰ درصد از اراضی و املاک هر ناحیه/شهر را خریداری کنند.
    • اتباع خارجی  و یا شخصیت های حقوقی ثبت شده در خارج از ترکیه مجاز هستند از مالکین و موسسات مالی (بانک) معتبر درخواست خرید قسطی داشته باشند. این از جمله قوانین خرید خانه در ترکیه است که می تواند برای شما مفید باشد.
    • افراد خارجی که زمینی می خرند تا ملک بسازند باید طی دو سال این کار را انجام دهند.
    • ایرانی ها می توانند هر نوع ملکی از جمله زمین، خانه و ملک تجاری را خریداری کنند.
    • با خرید ملک به ارزش کمتر از  400/000 دلار نیز می توان اقامت 2 ساله  ساله ترکیه را دریافت کرد و تا هر زمان سند به نامتان باشد می توانید تمدید کنید.

     

    قوانین خرید ملک در ترکیه

     

    اخذ اقامت ترکیه از طریق خرید ملک در ترکیه در 2024

    در واقع  اقامت از طریق خرید ملک در ترکیه، آسانترین و سریعترین راه اخذ اقامت ترکیه است. در حال حاضر مهاجرت به ترکیه از طریق خرید خانه در میان ایرانیان از محبوب ترین راه های مهاجرت به ترکیه است.

    از دلایل این محبوبیت می توان به اخذ شهروندی ترکیه با خرید ملک اشاره کرد. به این معنی که شما با خرید خانه در ترکیه، می توانید پاسپورت ترکیه را دریافت کنید!

    نکته مهم در خصوص اخذ شهروندی ترکیه از طریق خرید ملک

    شما با خرید ملکی با ارزش حداقل 400/000 دلار آمریکا می توانید شهروندی و پاسپورت ترکیه را دریافت کنید.

    ⚠️ دولت ترکیه  در  سه شنبه ۲۳ فروردین 1401 (دوازدهم آوریل 2022) ،  اخذ شهروندی ترکیه با خرید ملک  را در قبال خرید ملک را از حداقل ۲۵۰ هزار دلار به 400/000 دلار افزایش داد.

    برای اخذ شهروندی از این طریق خریدار حق فروش ملک مورد نظر را تا 3 سال ندارد  اما بعد از اتمام این مدت در صورت تمایل می تواند ملک را بفروشد.

    از جمله مزایای اخذ شهروندی ترکیه از این روش این است که شما برای گرفتن اقامت کشور های دیگر هزینه ای که پرداخت می کنید فقط برای دریافت اقامت است اما در ترکیه شما هزینه ای نمی کنید و فقط سرمایه گذاری می کنید ، و در کنار آن پاسپورت کشور ترکیه رو هم می توانید دریافت کنید.

    قیمت خرید ملک در ترکیه به پول ایران

    در جدول زیر می توانید قیمت حدودی ملک در شهرهای مختلف ترکیه به لیر و تومان را مشاهده کنید.(توجه داشته باشید که قیمت ها به صورت حدودی است و با توجه به محله می تواند متفاوت باشد.)
    نام شهرقیمت متوسط برای یک ملک 100 متری
    استانبولحدود 4 میلیون لیر (7.2 میلیارد تومان)
    ازمیر حدود 3.750 هزار لیر (6.7 میلیارد تومان)
    آنتالیا3.600 هزار لیر (6.4 میلیارد تومان)
    بورسا2.770 هزار لیر (4.9 میلیارد تومان)
    آیدین4.480 هزار لیر (8 میلیارد تومان)

    قیمت خرید خانه در ترکیه مثل همه جای دنیا بستگی به شرایطی دارد از جمله:

    • شهر و محله انتخاب شده
    • قدیمی یا جدید بودن منطقه
    • دوری از دریا(مرکزی یا ساحلی بودن منطقه)
    • نوع مسکن (مسکن نو ساز یا قدیمی )
    • دسترسی به امکانات شهری از جمله مدارس، بیمارستانها، مراکز خرید
    • دسترسی به سیستم حمل و نقل شهری مانند مترو ، متروبوس و…
    • امکانات خود ملک : آپارتمان نرمال ، سیته و یا رزیدانس
    • شرکت سازنده‌ی پروژه (برخی شرکتها از شهرت بالایی برخوردارند. معمولا پروژه هایی که این شرکتها شروع میکنند ،کیفیت بسیار بالایی دارند)

    و …

    قیمت خانه در ترکیه به صورت متوسط از حدود حداقل 2.5 میلیارد تومان شروع می شود. اگر بخواهیم قیمت مسکن در ایران و ترکیه را مقایسه کنیم باید بگوییم که قیمت املاک و مستغلات در ترکیه ارزان تر از ایران است. در ترکیه شما می توانید با هر بودجه ای اقدام به خرید ملک کنید.

    به طور مثال  در شهرهای کوچک  ترکیه  با مبلغ حدود  3 میلیارد تومان به  پول ایران می توانید خانه بخرید؛ و در شهر استانبول در محله های متوسط رو به بالا مثل کاغذخانه می توانید یک 70 متری یک خوابه را با مبلغ 9 میلیارد تومان به بالا خریداری کنند.

    این قیمت در مقایسه با تهران بسیار کمتر است و با همین شرایط برای خرید خانه ای در محله متوسط تهران، چندین برابر این مقدار خواهد بود.

    املاک آماده فروش در ترکیه

    مراحل خرید املاک در ترکیه

    افرادی که به دنبال خرید خانه ترکیه هستند معمولا از طریق اینترنت، دوستان و یا آشنایان خود اقدام به کسب اطلاعات می کنند و دوست دارند بدانند این کار چه مراحلی دارد. در ادامه به نحوه خرید خانه در ترکیه  می پردازیم.

    در ابتدا توصیه می کنیم اگر زمان کافی برای مطالعه ندارید این ویدئو را  تماشا کنید.

     

    در صورت تمایل می توانید فایل صوتی ویدئوی بالا را دانلود کرده یا گوش دهید.

     

    مرحلۀ اول: تحقیق و کسب اطلاعات اولیه

    بازار املاک در کشور ترکیه روز به روز در حال رشد است. هزاران ملک برای فروش، و نیز صدها آژانس املاک در کشور ترکیه وجود دارند.

    ابتدا منطقه‌ای را که در کشور ترکیه به عنوان مناسب ترین مکان برای خرید خانه در ترکیه از نظر بودجه و سبک زندگی در نظر دارید جستجو کنید.

    برای راهنمایی در این زمینه می توانید از مشاوران استانبول همراه هم کمک بگیرید.  و ما بهترین مناطق برای خرید خانه و همچنین  مسائل قانونی خرید ملک در این کشور را برای شما توضیح می دهیم که فرآیند خرید و انتخاب برای شما ساده تر شود.

    مرحلۀ دوم: آژانس املاک مناسب را پیدا کنید.

    خرید ملک در خارج از کشور برای اغلب افراد بیشتر انتخاب یک سبک زندگی است تا صرفاً خرید آجر و ملات. بنابراین کسی که با آن معامله می‌کنید بایستی نسبت به سبک زندگی ای که شما دوست دارید و به دنبال آن هستید درک کافی داشته باشد.

    ترکیه کشور بزرگی است، بزرگتر از فرانسه، و چهار برابر بزرگتر از بریتانیا، بنابراین تفاوت زیادی بین مناطق مختلف آن، از نظر آب و هوا، فرهنگ و چشم انداز وجود دارد. تنها یک مشاور آگاه و همدل می‌تواند شما را به مسیر صحیح هدایت کند.

    برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مشاوران استانبول همراه هم در تماس باشید. تا اطلاعات لازم در خصوص تعیین وقت و هماهنگی بیشتر برای بازدید از پروژه ها را در اختیار شما قرار دهیم. همچنین اطلاعاتی مانند زمان پرواز، محل هتل یا محل سکونت در استانبول و … .

    مرحلۀ سوم: بازدید از پروژه ها

    پیش از خرید خانه ملک در ترکیه به این کشور سفر کنید و از پروژه ها و املاکی که قصد خرید انها را دارید دیدن کنید و تمام جوانب را در نظر بگیرید.

    حداقل چند روز زمان بگذارید و به مشاهده خانه های مختلف، مناظر و سبک زندگی محلی بپردازید. و با همراه مشاور خود تمام پروژه های مد نظرتان را ببینید و اطلاعات فنی و قیمت و توضیحات تکمیلی را بررسی کنید.

    مرحلۀ چهارم: انتخاب و رزرو پروژه مورد نظر

    پس از انتخاب ملک مورد نظرتان باید این ملک رزرو شود تا بتوانید فرآیند خرید را در آینده ادامه دهید. هزینه‌ی رزرو خانه در ترکیه چیزی در حدود ۱۰۰۰ پوند  (۱۱۰۰ یورو) و غیرقابل برگشت است.

    این مبلغ به فروشنده به عنوان سپرده پرداخت و از قیمت کلی توافق شده کسر خواهد شد. با این حال، اگر ملکی را رزرو کرده و بعداً نخواهید آن را خریداری کنید، این مبلغ سپرده را از دست خواهید داد.

    مرحلۀ پنجم: عقد قرارداد

    پس از پرداخت بیعانه شما باید جهت تهیه مدارک و همچنین انتقال پول از کشور مبدا (ایران) به ترکیه اقدامات لازم را انجام دهید.

    کنترل کلیه مدارک از جمله سند و همین طور انجام کلیه امور اداری، از ارزشیابی ملک و کارهای شهرداری گرفته تا به نام زدن حق اشتراک برق آب می تواند توسط مشاور یا وکیل شما انجام شود.

    برای انتخاب وکیل جهت خرید خانه ترکیه،  حتما وکیلی انتخاب کنید که  دارای وکالتنامه‌ی حقوقی باشد. ساده‌ترین شیوه برای خرید خانه در ترکیه اعطای اختیار به یک وکیل است تا بتواند از جانب شما معاملات را به انجام برساند.

    این مسئله موجب کاهش زمان اقامت در این کشور طی مرحله‌ی خرید شده و به شما اطمینان می‌دهد فرآیند خرید به‌خوبی و بدون هیچ مشکلی به انجام می‌رسد. ما در استانبول همراه زیر نظر وکیل ترک اینکار و انجام میدهیم و میتوانید حضور داشته باشید یا نه.

    مرحله ششم:  افتتاح حساب بانکی – انتقال پول و پرداخت وجه

    پس از عقد قرار داد باید یک حساب بانکی باز کنید که برای این کار می توانید از مشاوران استانبول همراه کمک بگیرید. و هزینه ملک را از ایران به حساب خودتان منتقل کنید. مهم ترین و بهترین روش برای انتقال پول استفاده از صراف مورد اطمینان خودتان است.

    مرحله هفتم: بررسی نهایی

    بعد از امضای قرارداد، فرآیند خرید باید طی چهار هفته تکمیل شود. وکیلی که شما منصوب می‌کنید تمامی بررسی های لازم را در این دوره انجام خواهد داد ، این موارد شامل بررسی سند در شهرداری جهت اطمینان از اینکه ملک مربوطه به نام شما ثبت شده باشد، نیز می‌شود.

    مرحله هشتم: ثبت سند  ملکی (TAPU)

    مرحله‌ی نهایی در خرید خانه در ترکیه ثبت سند ملکی شماست. پس از تکمیل تمامی مستندات و انجام تعهدات از سوی طرفین معامله، خانه‌ی شما به نام تان سند خورده و این سند به شما ارائه خواهد شد.
    برای این کار یک روز از طرف دفترخانه مشخص می شود که به روز “نوتر” معروف است. در این روز هم صاحبخانه و هم خریدار باید به دفتر مراجعه کنند و مراحل ثبت اداری آغاز می شود.در صورتی که نمی توانید حضور داشته باشید این کار را به یک وکیل یا شرکت مورد اعتمادتان با دادن وکالتنامه واگذار کنید.

    در این روز وجود یک مترجم رسمی زبان فارسی و ترکی مورد تایید وزارت دادگستری ترکیه الزامی است؛ تا مفاد قرار داد و سند ملک را از جمله شرایط خاص انتقال ملک را برای خریدار ترجمه کند و بعد از آگاهی و تایید دو طرف قرارداد امضا و سند رسمی تحویل خریدار می شود.

    نکته : الزام به کارگیری مترجم رسمی در خرید ملک

    یکی از شروطی که رعایت آن به هنگام هر نوع خرید ملک، الزامی می‌باشد، به کارگیری مترجم رسمی و درجه یک زبان فارسی، مورد تایید دادگستری استانبول است.

    تمامی ادارات تاپو در سرتاسر ترکیه، موظف هستند که به هنگام انتقال سند، از یک مترجم رسمی و درجه یک استفاده کنند.

    حتی اگر خودتان به زبان ترکی تسلط دارید، توصیه بر آن است که از خدمات مترجمان استفاده کنید.

    به علاوه، باید نکاتی را نیز در نظر داشته باشید:

    • لازم است که مترجم پایه یک باشد و از دادگستری استانبول حق امضا داشته باشد، نه مترجم درجه دو و دارای حق امضا از نوترها.
    • ضمنا بهتر است مدارک و اعتبار مترجم را نیز بررسی کنید، زیرا بعضا مشاهده شده که آژانس‌های املاک، از افرادی اصتفاده می‌کنند که صرفا به زبان ترکی تسلط دارند.

     

    مراحل خرید ملک در ترکیه

    نکته تکمیلی در مورد انتقال وجه خرید ملک : 

    حواله های بانکی برای خرید ملک در ترکیه

    انتقال پول به ترکیه، به هنگام خرید ملک در این کشور برای اخذ شهروندی، همواره یکی از دغدغه‌های ایرانیان بوده است. از آن‌جایی که موانع و محدودیت‌های بسیاری برای انتقال بین‌المللی پول برای ایرانیان وجود دارد، توصیه می‌شود که:

    •  ابتدا به نام خودتان، یک حساب بانکی در ترکیه (ترجیحا در بانک زراعت) افتتاح کنید.
    •  مبلغ مورد نظر را از صرافی، به صورت نقد و یا حواله، به حساب خود انتقال دهید.
    •  در نهایت مبلغ را از حساب خود، به حساب فروشنده واریز نمایید.

    مشاور خرید ملک در ترکیه

     

    مالکیت قطعی ملک در ترکیه

    در این مورد پیشنهاد می کنم ویدئوی زیر را تماشا کنید.

     

    برخلاف شایعاتی که هراز گاهی به گوش می رسد، در ترکیه مالکیت شخص خریدار بر ملک و خانه خود، کاملا قطعی بوده و هیچ گونه شرطی برای آن در نظر گرفته نشده است.

     به هیچ عنوان مالکیت ملک و خانه در ترکیه بصورت موقت یا نود و نه ساله و موارد این‌چنینی نیست و کلیه اختیاراتی که به یک خریدار تبعه ترکیه داده می شود به خریداران خارجی نیز، همان اختیارات بصورت تمام و کمال داده میشود.

    مالکیت قطعی ملک خریداری شده توسط خارجی ها در ترکیه،  متن صریح قانون است که دولت ترکیه آن را  به رسمیت می شناسد؛ و برخلاف کشورهای حاشیه خلیج فارس یا کشورهای مشترک المنافع که فروش ملک به خارجیان صرفا از اعیان است؛ و اصطلاحاً از عرصه و یا همان خاک یا زمین سهمی عاید خارجیان نمی شود، در ترکیه این طور  نیست و مالکیت شخص خریدار هم از اعیان است و هم از عرصه.

    سند مالکیتی که از طرف اداره ثبت اسناد ترکیه به خریدار ملک داده می شود، سهم از عرصه و اعیان کاملا و به وضوح قابل مشاهده است.

    همین ویژگی  ترکیه است که خرید ملک در این کشور را بسیار مطمئن‌تر کرده، بطوری که  مالکیت قطعی ملک خریداری شده توسط خارجی ها در ترکیه یک ارزش سرمایه گذاری بزرگ محسوب می شود که خرید ملک در استانبول و ترکیه را نسبت به کشورهای دیگر متمایز کرده است .

    مدارک لازم برای خرید ملک

    •     گذرنامه
    •     دو قطعه عکس ۴*۳
    •     گرفتن کد مالیاتی محلی
    •    افتتتاح حساب در یکی از بانک های ترکیه بعد از اخذ کد مالیاتی
    •     مدارک محل زندگی خود در کشور خودتان(مثل قبض برق)

    مراحل دریافت اقامت در ترکیه بعد از سند زدن ملک:

    بعد از زدن سند مراحل اخذ اقامت شما شروع می‌شود.

    اگر شما ملکی به ارزش 400 هزار دلار و بالاتر خریداری کرده‌اید، ابتدا اقامت موقت و در مدت حداکثر سه ماه برای شما، همسر و فرزندان زیر 18 ساله‌ شهروندی صادر می‌شود.

    اگر ارزش ملک شما زیر این رقم می باشد ولی میخواهید اقامت از روی خرید ملک بگیرید، بایستی با در دست داشتن تاپو یا همان سند رسمی، داسک یا بیمه نامه‌ی ضد زلزله‌ی ملک و پاسپورت به شهرداری محل خود مراجعه کرده و تاپو دوام بلگه‌سی و همچنین نوماراتاژ ملک تان را دریافت کنید.

    بعد از آن با گرفتن راندوو، در روز مصاحبه با در دست داشتن این مدارک به اداره مهاجرت رفته و در خواست اقامت موقت خواهید کرد.

    معمولا، ابتدا و در مرحله اول اقامت یک ساله ترکیه به شما داده می شود و بعد از آن می توانید درخواست تمدید کنید.

    خطرات خرید ملک در ترکیه

    خوب است در مورد خطراتی که در مورد خرید املاک و مستغلات در ترکیه  برای شما وجود دارد هم توضیح دهیم.

    1- خرید املاکی که مالک دارند:

    شاید باور نکنید ولی در مواردی پیش آمده که افراد بعد از مدتی اقامت در ملک خریداری شده، با صاحبان واقعی آن روبرو می شوند. بعضی از مالکان به هر دلیلی از ملک خود دور بوده اند. بعضی هم وارثان مالک قبلی هستند.

    در این مواقع، وجود یک وکیل خرید ملک  بسیار مفید است. چرا که می تواند صحت و سقم سند را تایید کند. لطفا قبل از خرید حتما با مشاوران شرکت رسمی استانبول همراه مشورت کنید؛ ما از طریق وکیل معتبر ترک در کنار شما هستیم.

    2- خرید از آژانس های مسافرتی:

    باید در نظر داشته باشید که کار شرکت های مسافرتی و آژانس های گردشگری همان خدمات توریستی است. نه خرید ملک و املاک در کشورهای دیگر. حتی به عنوان واسط هم از شرکت های مسافرتی کمک نگیرید.

    3- خرید از شرکت های نامعتبر:

    متاسفانه این شرکت ها هم در کشورمان و هم در کشور ترکیه وجود دارند. حتما در موقع خرید ملک، مجوز های لازم را بررسی کنید. و استعلام های معتبر بگیرید.

    4- توهم خرید ملک ارزان در ترکیه:

    خرید ملک ارزان در ترکیه، از بزرگترین کلک ها است. همانطور که قبلا گفتیم، ملک ارزان در ترکیه وجود ندارد. به علاوه این که برای اخذ اقامت ترکیه از طریق خرید خانه و هر نوع ملکی باید مبلغ مشخصی هزینه کنید. پس خرید ملک ارزان عملا بی فایده است. و این که به خاطر داشته باشید هیچ ارزانی بی علت نیست.

    در ویدئوی زیر در مورد خرید ملک ارزان در ترکیه می توانید اطلاعات بیشتری به دست آورید.

    در صورت تمایل می توانید فایل صوتی ویدئوی بالا را دانلود کرده یا گوش دهید.

     

    توصیه های حقوقی در باب خرید املاک و مستغلات در ترکیه در 2024

    1- شناسایی کامل مدارک مالک:

    نخست باید مدارک شناسایی و وکالت نامه قانونی فروشنده یا امضا کنندگان قرارداد را به طور کامل و دقیق بررسی بنمائید. چنانچه جای هریک از طرفین معامله، شخص دیگری به عنوان وکیل یا قیم، قرارداد را امضا می کند، باید اطلاعات فروشنده و مالک اصلی با مدارک صاحب سند مطابقت داده شود.

    2- ممنوع المعامله نبودن طرفین معامله است.

    به عنوان مثال فرد ورشکسته از نظر قانون امکان شرکت در  هیچ معامله ای را ندارد.

    3- بررسی وضعیت سند:

    چنانچه نکته مبهمی درباره وضعیت سند مالکیت می بینید، بدون هیچ تردیدی آن را با فروشنده در میان بگذارید.

    4- مطابقت ملک با وضعیت موجود آن:

    ضروری است که قبل از عقد قرارداد، ملک مورد معامله را به طور دقیق ببینید. اگر خرابی، عیب و یا نقصی در آن می بینید، سعی منید در معامله آن را قید کنید.

    5- تعیین شرایطی بر فسخ قرارداد:

    این کار را حتما انجام دهید. چرا که اگر مشکلی پیش آید، دست پیش دارید و از لحاظ حقوقی برگ برنده دارید.

    6- توجه به متراژ و سهم در انتقال سند ملکی در ترکیه

    یکی از خطرات خرید ملک در ترکیه که همواره باید به آن توجه ویژه‌ای نشان داد، دقت به متراژ و سهم، به هنگام انتقال سند ملک در ترکیه است. در سال 2024 که خرید و فروش ملک در ترکیه به بالاترین حد ممکن خود رسیده‌ است، امکان بروز کلاهبرداری در چنین مواردی بسیار رخ می‌دهد:

    • در این نوع سوء استفاده، خریدار کل مبلغ سند را به فروشنده می‌پردازد.
    •  خریدار، سند را دریافت کرده و گمان می‌کند که اکنون مالک صد در صد ملک است.
    •  اما به دلیل عدم تسلط به زبان ترکی و ناآگاهی، به وجود عبارت TAM HISSE BEDELI (معادل صد در صد سهم ملک) در متن سند، توجهی نمی‌کند.
    •  در چنین مواردی و در صورت عدم وجود عبارت بالا، تنها بخشی از سهم اعیانی ملک به شما واگذار شده است.
    • توصیه می‌شود که برای انتقال سند ملکی در ترکیه، همواره از مترجم آگاه، یا متخصصان باتجربه کمک بگیرید.

     

    • توصیه های حقوقی خرید ملک در ترکیه

     

    مشاوران شرکت رسمی استانبول همراه برای هر نوع مشاوره و راهنمایی در این زمینه در کنار شما هستند.

    الزام در مسکونی بودن یا نبودن ملک خریداری شده در ترکیه

    به هنگام خرید ملک با هدف شهروندی و یا اقامت ترکیه، مسکونی بودن و یا نبودن آن، عامل بسیار مهمی است. توجه داشته باشید که:

     اگر هدف شما شهروندی است

    لزومی در مسکونی بودن ملک وجود ندارد. ملک می‌تواند تجاری یا از هر نوع دیگری باشد، تنها شرط لازم این است که ارزش آن به میزان 400 هزار دلار یا بیشتر باشد.

    اگر هدف شما اخذ اقامت است

    ملک الزاما باید مسکونی باشد. در سند تاپوی ملک، باید مسکونی بودن آن ذکر شده باشد و اگر تجاری یا از نوع دیگری باشد، اقامت ترکیه را به همراه نخواهد داشت.

    هزینه های جانبی خرید ملک در ترکیه

    باید بدانید علاوه بر هزینه خود ملک ، هزینه های جانبی از جمله وکیل ، دفتر اسناد رسمی ، مالیات و … نیز در فرآیند خرید ملک  دخیل هستند. هزینه های وکیل و مترجم به شخصی که انتخاب کردید بستگی دارد. لیست هزینه های جانبی به شرح زیر است.

    • مالیات حق سند، که میزان 4.4 درصد از ارزش ملک بوده و به صورت قانونی باید میان خریدار و فروشنده نصف شود. (2.2 درصد فروشنده –2 درصد خریدار)
    • مالیات بر ارزش افزوده املاک مسکونی (KDV) که بین 1 درصد تا 18 درصد از ارزش ملک متغیر است. (متراژ زیر 150 متر 1 درصد – بالای 150 متر 18 درصد)
    • مالیات حق تمبر که میزان آن 4 درصد از ارزش ملک است و این مورد نیز به صورت مساوی بین خریدار و فروشنده تقسیم خواهد شد.
    • مالیات سالانه ملک یا همان عوارض شهرداری که بین 0.6 درصد تا 1 درصد از ارزش ملک را شامل می‌شود.
    • مالیات درآمد حاصل از اجاره یا سود فروش ملک که بین 15 تا 30 درصد از ارزش ملک است.

    جدول هزینه های جانبی خرید ملک در ترکیه

    علاوه بر هزینه‌هایی که در جدول بالا ذکر شد، معمولا لازم است تا مثل ایران، هزینه‌ای را به آژانس‌ها املاک نیز بپردازید.

    این مبلغ چیزی در حدود 2 درصد ارزش ملک خریداری شده خواهد بود. به علاوه، آژانس‌ها هزینه خدمات مالیات بر ارزش افزوده را نیز از شما دریافت خواهند کرد.

    معایب خرید ملک در ترکیه

    همه خوب می‌دانیم که خرید مسکن در ترکیه مزایای فراوانی به دنبال دارد. اما اگر بخواهیم به صورت کاملا منطقی و بی‌طرفانه این موضوع را بررسی کنیم، خواهیم دید که در کنار این مزایا، معایب و خطراتی نیز وجود دارد.

    بدون شک، دانستن معایب خرید ملک در ترکیه نیز لازم و ضروری است و باعث می‌شود تا به آگاهانه‌تر نسبت به خرید ملک در ترکیه، اقدام نماییم.

    از جمله معایب و خطرات خرید مسکن در ترکیه، می‌توانیم این موارد را برایتان مثال بزنیم:

    1-  مالیات‌ها و هزینه‌های جانبی خرید ملک

    از جمله مهم‌ترین معایب خرید ملک در ترکیه که لازم است قبل از خرید بدانید، همین مورد است. دولت ترکیه برای خرید ملک، قوانین سفت و سختی دارد و به خصوص برای خارجی‌ها، این قوانین پیچیده‌تر نیز می‌شود. مالیات خرید ملک، هزینه ثبت سند، حق مشاوره دفاتر املاک، و حتی مالیات اجاره، از جمله این موارد هستند.

    2-  امکان وقوع کلاهبرداری و از دست رفتن سرمایه

    به دنبال افزایش آمار خرید ملک در ترکیه توسط ایرانیان، بدون شک باید انتظار ظهور افراد سودجو و کلاهبردار را نیز داشت. امروزه، مراکز و مراجع زیادی را می‌توانید پیدا کنید که فعالیتشان خرید و فروش ملک در ترکیه است.

    اما شاید بتوان گفت که بیشتر از هفتاد درصدشان کلاهبردار هستند و اگر هم نباشند، اطلاعات غلط و ناقص در باب این امر دارند. این مورد، خود می‌تواند یکی از خطرات خرید ملک در ترکیه برشمرده شود.

     3-  خطر ابطال قرارداد خرید

    هرچند که این مورد احتمال بسیار اندکی دارد، اما در مواقعی چون نقض قوانین ترکیه، عدم تایید ملک توسط دولت ترکیه، تاخیر در شروع ساخت و ساز در ملک و یا ارائه مدارک به صورت ناقص، می‌تواند منجر به ابطال قرارداد خرید ملک شود.

    خرید ملک قسطی در ترکیه

    شاید شرکت های زیادی به شما پیشنهاد خرید ملک قسطی را بدهند و شما هم وسوسه شوید که ملک مورد نظر خود را به صورت قسطی خریداری کنید. این کار مزایا و معایبی دارد که در ادامه توضیح می دهیم.

    مزایای خرید خانه قسطی در ترکیه

    • فشار مالی کمتر بر روی خریدار و افزایش قدرت خرید
    • دامنه انتخاب شما بالاتر می رود و می توانید به فرض به جای یک آپارتمان یک خوابه یه آپارتمان دو خوابه به صورت قسطی تهیه کنید.
    • در بعضی پروژه های در حال ساخت تا قبل از صدور سند گاهی می توان ملک مورد نظر را با ملک دیگری عوض کرد.
    • فروشنده ها برای جلب توجه مشتری  آپشن ها و آمتیازات بیشتری بیشتری در اختیار خریدار قرار می دهند.

    معایب خرید خانه قسطی در ترکیه

    • در اکثر قرارداد های فروش اقساطی ، معمولا سند بعد از اتمام اقساط به خریدار تحویل می گردد . در طی این مدت امکان تعویض یا فروش ملک خریداری شده وجود نخواهد داشت و ممکن است خریدار انتخاب بهتر دیگری را از دست بدهد .
    •   امکان اینکه خرید قسطی تحت تاثیر تغییر شرایط و آیین نامه ها و بخشنامه ها قرار بگیرد وجود دارد(به دلیل اینکه سند بعد از اتمام پرداخت صادر میگردد )  و ممکن است این تغییرات به نفع خریدار نباشد. انجام کامل تمام تعهدات از سوی سازنده تا زمان اتمام پروژه ، موضوعی است که گاه مشکل ساز خواهد شد .
    • تغییرات دائمی نرخ لیر و دلار در برابر تومان ، میتواند باعث ضررهای مالی زیادی برای خریدار باشد .

    اخذ شهروندی با خرید ملک قسطی در ترکیه

    برای اینکه بتوانید از این راه موفق به اخذ شهروندی ترکیه شوید،اولا باید ملکی که خریداری می کنید، ارزشش حداقل 400.000 دلار آمریکا باشد؛ و در این صورت شما امکان قانونی اخذ شهروندی ترکیه را پیدا می کنید.

    ولی دقت کنید که مدت زمانی که طول می کشد شما با خرید ملک قسطی شهروندی ترکیه را بگیرید بستگی به مدت زمان پرداخت اقساط شما دارد. و ممکن است در این مدت قوانین ترکیه تغییر کند.

    اگر مبلغ ملک خریداری شده کمتر از 400.000 دلار باشد تنها می توانید اقامت ترکیه را بگیرید.

    اصطلاحات کاربردی خرید ملک  ترکیه

    تاپو(tapu)

    سند تاپو، نام سند مالکیت در ترکیه است که نشان دهنده حقوق شما نسبت به ملکتان است.

    به سند رسمی ملک در ترکیه تاپو گویند.

     

    سند تاپو

     

    هزینه ی تاپو (TAPU HARCI)

    هنگام خرید و فروش یک ملک ، در قبال خدماتی که در ازای کارهای نقل و انتقال سند انجام میگیرد مبلغی از طرف اداره‌ی تاپو از شما دریافت میگردد.

    این مبلغ با احتساب مالیات مربوط به ملک ، روز انتقال سند توسط پیامک به شما اعلام می گردد. ابتدا باید این مبلغ پرداخت گردد تا روند انتقال سند انجام گیرد. این مبلغ ۴ درصد از هزینه کل خرید میباشد .

    ثبت اموال تاپو و کاداستر

    اداره ثبت اسناد و املاک ترکیه را اداره تاپو گویند. پس از عقد قرارداد خرید یا فروش ملک برای شروع مراحل مربوط به ثبت سند املاک و مستغلات باید به این اداره مراجعه نمایید.

    دفتر تاپو و کاداستر تنها مرجع رسمی زیر نظر دولت ترکیه است ، این اداره در واقع ضامن قانونی بودن و شفافیت معاملات است.

    دفاتر نوتر

    همان دفاتر ثبت اسناد رسمی هستند برای انجام اموری مانند خرید ، فروش ، امور مربوط به وکالتنامه ، تاییده ترجمه های به زبان ترکی و…باید به دفاتر نوتر مراجعه شود. ارگانی که به مترجم ها در ترکیه حق امضا میدهند ، نوترها هستند. دفاتر نوتر در تمام نقاط ترکیه وجود دارند.

    گزارش اکسپرتیز

    گزارش ارزش گذاری ملک براساس سن بنا ، محله ، امکانات ملک و…که از طرف کارشناسان رسمی ارائه می شود را گزارش اکسپرتیز می گویند. این گزارش برای تمامی اتباع خارجی در خرید و فروش ملک اجباری است.

    ایپوتک

    به سندی که به بانک یا سازنده و غیره بدهکاری داشته باشد ایپوتیک گویند. در هنگام خرید ملک حتما باید به این نکته توجه داشته باشید که ملکی که خریداری میکنید دارای ایپوتیک نباشد.

    متراژ نِت ملک

    متراژ نِت، تمامی بخش هایی که قابل پا گذاشتن و قابل استفاده باشد و توسط دیوارها احاطه شده باشد. به عبارتی دیوارها، زیر کابینت ها، و تمامی جاهایی که ما نمی توانیم استفاده ی مفید داشته باشیم جزء متراژ نِت حساب نمی شود.

    متراژ بروت

    متراژ بروت علاوه بر متراژ نِت، سهم مالک از راهرو، پارکینگ، فضاهای مشترک مثل آسانسور، سالن ورزشی و … را نیز در بر می گیرد.

    شما هنگام خرید، ملک را با متراژ بروت خریداری کرده و هنگام فروش با همین متراژ به فروش میرسانید.

     

    اصطلاحات خرید خانه درترکیه

     

    انواع مسکن در ترکیه

    در ترکیه چند نوع مسکن وجود دارد که در ادامه توضیح می دهیم.

    1- منازل آپارتمانی

    این سبک خانه ها تقریبا برای همه آشنا است. و واحد گیریش‌کات یا همان همکفشان، نسبت به طبقات دیگر طرفداران بیشتری دارد.

    2- سیته های معمولی

    منازل سیته معمولی هم به مجتمع های مسکونی گفته می شود که امکانات رفاهی تفریحی زیادی ندارند و فقط یک فضای سبز و نگهبانی کلی برای مجتمع در نظر گرفته میشود.

    3- سیته های رزیدانس

    منظور از سیته های رزیدانس هم که همان برج‌هایی است که تمامی امکانات رفاهی تفریحی، مثل استخر، سالن ورزشی و… را دارد و علاوه بر نگهبانی کل ، بلوک ها بصورت مستقل دارای حراست و نگهبانی هستند؛ و  ممکن است  در یک فضای شهرکی یا چند برج مجزا ساخته شده باشند. ارزان ترین واحدهای سیته های رزیدانس سوئیت و یا واحدهایی هست که بدون اتاق خواب هستند.

    پیشنهاد میکنم حتما برای دیدن جزئیات پروژه های رزیدانس، کلیپ های تولیدی شرکت استانبول همراه را که در اینستاگرام این شرکت هست تماشا کنید.

    4- خانه‌های مستقل

    منظور از خانه های مستقل همان منازل ویلایی است که همان طور که از اسمشان پیداست مستقل هستند و با ساختمان و یا واحد دیگری مشترک نیستند و به نسبت قیمت بالاتری دارند.

     

    انواع مسکن در ترکیه

     

    در ویدئوی زیر می توانید در مورد انواع مسکن در ترکیه ببینید.

     

    بهترین شهرهای ترکیه برای خرید ملک
    زیادی با شرایط آب و هوایی متفاوت دارد، اما کدام شهر برای خرید ملک و سرمایه‌گذاری مناسب تر است. اینکه کدام شهر ترکیه را برای خرید ملک انتخاب کنید بیشتر با توجه به هدف شما، بودجه و سلیقه تان می تواند متفاوت باشد. در ادامه ما بهترین شهرهای ترکیه برای خرید ملک و زندگی در ترکیه را به شما معرفی می کنیم.

    خرید ملک در استانبول(قیمت خرید خانه در استانبول به پول ایران)

    استانبول از توریستی ترین و شلوغ ترین شهرهای ترکیه است. جنب و جوش این شهر بزرگ از دلایل محبوبیت آن است. وجود مکان های توریستی زیاد و متنوع باعث رونق گردشگری آن شده است. البته خانه های موجود در استانبول کمی نسبت به بقیه شهرهای ترکیه گرانتر هستند. این مساله درباره اجاره بها هم صدق می کند. اما به همین نسبت پیدا کردن کار در استانبول آسانتر است و دستمزدهای پرداختی هم بیشتر هستند.

    استانبول، بهترین شهر ترکیه برای زندگی مهاجران، خرید ملک و سرمایه گذاری است.

    استانبول با وجودی که پایتخت کشور ترکیه نیست ولی می توان گفت پایتخت اقتصادی کشور ترکیه است؛ به نوعی استانبول را می توان با تهران از جهت اهمیت مقایسه کرد.

    استانبول  در زمان های رکود اقتصادی هم معمولا جریان اقتصادی اش بیشتر از شهرهای دیگر ترکیه است و یکی از بهترین شهرها برای سرمایه گذاری می باشد.

     

    بهترین شهر ترکیه برای خرید ملک

     

    قیمت خرید خانه در استانبول ترکیه به پول ایران

    قیمت هر متر مربع خانه در استانبول، چیزی حدود 36.270 لیر است که به پول ایران هر متر مربع حدود  65 میلیون تومان می باشد. قیمت خانه در محله فاتح که مرکزی‌ترین محله استانبول است، چیزی در حدود 29.680 لیر (حدود 53 میلیون تومان) است. قیمت یک ملک 100 متری نیز چیزی در حدود 2.670.000 لیر (حدود 5 میلیارد تومان) خواهد شد.

    خرید ملک در آنکارا

    آنکارا، پایتخت ترکیه و دومین شهر بزرگ ترکیه است. رشد فوق العاده صنعت ساختمان سازی در آنکارا که پایتخت و مرکز سیاسی و تجاری ترکیه نیز می باشد، از دلایل محبوبیت این شهر برای خرید ملک است. وجود آپارتمان ها و خانه های نوساز بسیار هم، از دلایل دیگر این محبوبیت است.

    ‎آنکارا، بهترین شهر برای کسب و کار است و  اگر می خواهید یک شرکت تاسیس کنید یا به دنبال کار صنعتی و تجاری هستید، آنکارا بهترین گزینه است. این شهردرای امنیت بالایی است و برای زندگی در ترکیه کاملا مناسب است⁣.

    اگر با خرید ملک در آنکارا، اقامت ترکیه را گرفته باشید،  از حقوق شهروندی آن برخوردار می شوید. شما می توانید از خدمات تحصیلی و آموزشی و خدمات بهداشتی و دارویی آنکارا و ترکیه با تعرفه دولتی استفاده کنید.

    هزینه خرید ملک در آنکارا، قیمت هر متر مربع به 19.770 لیر و به پول ایران هر متر مربع 35 میلیون تومان می باشد.

    خرید خانه در ازمیر

    ازمیر یک شهر باستانی و سومین شهر پرجمعیت ترکیه هست بندر بودن آن باعث شده تا تجارت و فعالیت‌های اقتصادی در آن رشد خوبی داشته باشه.

    ازمیر بهترین جا برای داشتن یک زندگی ساده و کسب و کارهای مرتبط با تجارت های دریایی است ⁣

    از جمله دلایل محبوبیت شهر ازمیر، نزدیکی به سواحل مدیترانه , اقتصاد بین المللی قوی ، گوناگونی مذاهب و آب و هوای ساحلی و تمیز است.  همچنین ازمیر دارای شرایطی عالی به عنوان شهری تجاری، صنعتی و بندری می باشد.

    میانگین دمای حاکم بر این شهر بین ۱۴ تا ۱۸ درجه سانتی گراد است. نهایت گرمای هوا ۲۷ درجه و پایین ترین درجه هم ۷ درجه ساتی گراد است. پس می توان گفت آب و هوای خوب و معتدلی دارد. حمل و نقل شهری هم بسیار روان است و بندرت شاهد ترافیک هستید. این موضوع برای خرید ملک در ازمیر حائز اهمیت است چون دیگر مجبور نیستید نگران باشید آیا برای رفت و آمد درون شهری دچار مشکل می شوید یا نه.

    بر اساس آمار منتشر شده در سال های اخیر حدود ۸۰۰۰ ملک در ازمیر به اتباع خارجی فروخته شده است که رقم قابل توجهی است. هزینه خرید ملک در ازمیر، قیمت هر متر مربع به 30.000 لیر و به پول ایران هر متر مربع 54 میلیون تومان می باشد.

    خرید ملک در آنتالیا

    آنتالیا، این شهر ساحلی، از حیث مولفه هایی چون توسعه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نسبت به دیگر شهرهای ترکیه در جایگاه بالاتری قرار دارد. در این بین قیمت خانه در آنتالیا و شرایط خرید آن جزو مهم ترین دغدغه های اتباع خارجی می باشد.

    آنتالیا در منطقه دریای مدیترانه ای قرار دارد، در شرق آنتالیا شهرهای مرسین و کارامان، در شمالش قونیه، اسپارتا و بوردور، در غربش موغلا و در جنوبش دریای مدیترانه واقع شده است.آب و هوای آنتالیا در زمستان معتدل و بارانی و در تابستان نسبتا گرم است. همین باعث محبوبیت زیاد این شهر شده است. آلانیا از مناطق محبوب آنتالیا است.

    این شهر برای گردشگری و توریسم مناسب است. اگر می خواهید کسب و کاری مرتبط با توریست ها داشته باشید، زندگی در آنتالیا برای شما مناسب است. همچنین این شهر بین تمامی شهرهای ترکیه برای سرمایه‌گذاری و خرید ملک رشد زیادی داشته و امکانات خوبی دارد.⁣

    هزینه خرید ملک در آنتالیا، قیمت هر متر مربع به 31.650  لیر و به پول ایران هر متر مربع 57  میلیون تومان می باشد.

    مقایسه خرید ملک در ایران و ترکیه

    مقایسه بازار ملک در ایران و ترکیه، نیز بسیار جالب است. بسیار شنیده‌ایم که خرید خانه آپارتمان در ترکیه، نسبت به ایران بسیار باصرفه‌تر است و حتی قیمت تمام‌شده ملک نیز تا حد چشمگیری کمتر است. اما این حرف تا چه اندازه درست است؟

    با نگاهی به آمار موجود و اطلاعاتی که در سال 2024 منتشر شده‌اند، به خوبی می‌توان به صحت این موضوع پی برد.

    به طور مثال، میانگین قیمت خرید خانه در استانبول ترکیه به ازای هر مترمربع حدود، 18.000 لیر است که معادل آن به پول ایران، چیزی در حدود 32 میلیون تومان خواهد شد. این در حالی است که میانگین قیمت خرید خانه در تهران، به ازای هر مترمربع حدود 77 میلیون تومان است . (طبق اعلام خبرگزاری مهر)

    البته باید توجه داشت که طیف قیمت خانه در استانبول بسیار گسترده است و می‌توان شاهد قیمت‌‌هایی کمتر و بیشتر از مقدار نیز بود. اما در رابطه با اجاره‌ی خانه اوضاع اندکی فرق دارد.

    از نظر ما، قیمت اجاره خانه در ایران و ترکیه، تفاوت چندانی با هم ندارند، هرچند که طیف اجاره خانه در ترکیه و ایران نیز بسیار گسترده هستند، اما نمی‌توان تفاوت قیمت عمده‌ای را در این میان لحاظ کرد.

    اما موضوع بسیار مهمی در این امر مطرح است و نباید آن را از قلم انداخت این است که نسبت درآمد ماهانه و هزینه اجاره در ترکیه، بسیار منطقی‌تر از ایران می‌باشد.

    آمار خرید ملک در ترکیه توسط ایرانیان

    شاید خودتان هم بهتر بدانید. چرا که این مطلب بارها در رسانه های مختلف عنوان شده است. این که ایرانیان در میان بزرگترین طرفداران خرید در ترکیه بوده اند. شرایط مطلبوب آب و هوای ترکیه، نزدیکی فرهنگ دو کشور، اخذ پاسپورت ترکیه ای، قیمت مناسب تر لیر نسبت به بقیه ارزها و دریافت اقامت آسان از جمله دلایل محبوبیت این موضوع توسط ایرانیان است. آمار خرید ملک در ترکیه توسط ایرانیان در زمان شیوع کرونا حتی بیش از قبل شده است!

    طبق اعلام مرکز آمار ترکیه، شهرندان ایرانی در ماه فوریه 2024 با خرید ۴۷۷ خانه در ترکیه بزرگ ترین گروه خریداران خارجی خانه در ترکیه بوده اند.

    بعد از ایران به ترتیب شهروندان عراق، روسیه و افغانستان بیشترین خریداران خارجی خانه در ترکیه در  2024 بوده اند.

    تصاویر زیر گویای همه چیز در مورد آمار خرید املاک توسط ایرانیان در ترکیه است.

    تعداد املاک خریداری شده توسط شهروندان ایرانی در ترکیه

    میزان خرید ملک توسط ایرانی ها در ترکیه

    سوالات متداول

    آیا با خرید خانه در ترکیه می توان پاسپورت این کشور را گرفت؟

    بله. شما با خرید ملکی به ارزش 400 هزار دلار آمریکا موفق به اخذ شهروندی ترکیه می شوید.

    حداقل قیمت خرید ملک در ترکیه برای اقامت و شهروندی ترکیه چقدر است؟

    برای اقامت حداقلی وجود ندارد و شما با هر مبلغی می توانید اقدام به خرید ملک کنید.

    بهترین شهر ترکیه برای خرید ملک کدام است؟

    بستگی به هدف شما دارد ولی روی هم رفته استانبول یکی از بهترین شهرها برای خرید ملک می باشد.

    قیمت خرید خانه در ترکیه چقدر است؟

    بستگی به شهر و محل و عوامل مختلف دارد ولی به طور مثال  در شهرهای کوچک  ترکیه  با مبلغ حدود  ۵۰۰ میلیون تومان به پول ایران می توانید خانه بخرید؛ و در شهر استانبول در محله های متوسط رو به بالا مثل کایتانه می توانید یک خانه 100 متری دو خوابه نوساز را با مبلغ سه و نیم میلیارد تومان به بالا خریداری کنند.

    چگونه ملک را در ترکیه گران نخریم؟

    بسیاری از خریدارانی که به دنبال خرید خانه در ترکیه هستند، از معیار قیمت‌گذاری و میانگین قیمت مناطق مختلف، اطلاعی ندارند؛ در همین میان، افراد سودجو فرصت را غنیمت شمرده و ملکی را بالاتر از ارزش واقعی، به خریدار غالب می‌کنند. در چنین مواقعی، باید نکات زیر را آویزه‌ی گوش کرد:

    •  مراجعه به اداره املاک و مستغلات و استفاده از خدمات اکسپرتیز یا کارشناسی، قیمت واقعی ملک را به دست آوردید.
    • استفاده از کارشناسان معتبر و دلسوز، بهترین راه برای خرید یک ملک با قیمت واقعی آن است.
    • به هنگام خرید ملک، نرخ رشد قیمت املاک در آن منطقه و البته نرخ تورم را محاسبه کنید.
    • املاکی که در مجتمع‌های مسکونی قرار دارند، ارزش بیشتری دارند و بعدا به هنگام فروش، سود بیشتری را نصیب شما خواهد کرد.
    • هر چه امکانات منطقه‌ای بیشتر باشد و دسترسی آن بهتر باشد، ارزش ملک بیشتر و فروش آن آسان‌تر خواهد بود.
    آیا برای خرید خانه حضور متقاضی در ترکیه الزامی است؟

    این مورد می تواند به دو صورت حضوری و غیر حضوری باشد. در مدل غیر حضوری شما می توانید به صورت لایو و ویدئو کنفرانس پروژه ها را پرزنت کنید، و بعد باید وکالت نامه ای تنظیم کنید که به فرمت ترکیه باشد. برای این کار فقط یک محضر در تهران هست که آدرس آن را می تانید با تماس با مشاوران استانبول همراه بگیرید.

    توجه کنید که در وکالت نامه قید شود که فرد یا شرکت موکل فقط می تواند برای شما خرید ملک را انجام دهد.
    بعد از دادن وکالت این وکالتنامه را باید امضا کنید و سپس به کنسولگری ترکیه در تهران ببرید تا تایید شود. و سپس از طریق پست ارسال شود.

    آیا با خرید ملک قسطی در ترکیه می توانیم شهروندی ترکیه را بگیریم؟

    بله. شما با خرید ملکی به ارزش 400 هزار دلار آمریکا موفق به اخذ شهروندی ترکیه می شوید.

    آیا صدور سند ملک به نام افراد زیر 18 سال در ترکیه امکان پذیر است؟

    در یک کلام باید گفت که این امر، امکان‌پذیر است و می‌توان به هنگام خرید ملک در ترکیه، سند آن را به نام فرزندان و یا افراد زیر 18 سال ثبت کرد؛ البته موافقت پدر و مادر از واجبات است. اما در این میان، باید به چند نکته که برگفته از قانون هستند، توجه فرمایید:

    • بر اساس قانون ولایت مشترک، حضور همزمان پدر و مادر برای ثبت سند در اداره‌ی تاپو، الزامی است.
    • سندی که به نام فرد زیر 18 سال ثبت می‌شود، نباید وامدار و یا در رهن بانک و دولت باشد.
    •  از آن‌جایی که افراد زیر 18 سال طبق قانون ترکیه «رشید» نیستند، قانون با ثبت اسناد وامدار و بدهکار به نام آنان، مخالفت می‌کند.
    •  بعد از ثبت از سند به نام افراد زیر 18 سال، نمی‌توان به کمک آن سند وامی از بانک دریافت کرد.
    آیا می توان با وام بانکی در ترکیه خانه خرید؟

    بانک های ترکیه در حالت عادی به کسانی که پاسپورت ایرانی داشته باشند وام نمی دهند. بعضی از بانک ها نیز با وجود آن که به افراد ایرانی خدمات بانکی ارائه می دهند و برای آنها حساب باز می کنند، اما به انها وامی برای خرید خانه پرداخت نمی کنند.

    البته راه دیگری برای خرید خانه در ترکیه بدون دریافت وام وجود دارد که خرید خانه از پروژه های در حال ساخت یکی از این راه ها محسوب می شود. در این صورت 20 تا 30 درصد هزینه خانه در حال ساخت را در ابتدا پرداخته و مابقی مبلغ را بر اساس جدول زمانبندی توافقی به صورت قسطی پرداخت نمایید. در ادامه در این مورد بیشتر توضیح می دهیم.

     

    4.4/5 - (20 امتیاز)

    Recent search terms:

    • https://istanbulhamrah com/خرید-ملک-در-ترکیه1/

    ‫79 نظر ارسال شده در “خرید ملک در ترکیه (قوانین 2024 )

    1. آصف :

      من افغانی هستم و ساکن تهران. در رشته برق و الکترونیک در یکی از بهترین دانشگاه های ایران فارغ التحصیل شدم. برای اخذ اقامت ترکیه از طریق خرید ملک می توانم اقدام کنم و مساله مهم برای من کار هست. میتونم در این رشته کاری رو پیدا کنم و بتونم براحتی امرار معاش کنم؟

    2. کاوه ب :

      مطالبی که در مورد خرید خونه توی ترکیه گفتید کاملا جامع بود . تقریبا تمامی موارد رو ذکر کرده بودید و من جواب تمام سوالاتمو تونستم بگیرم. ممنون از شما

      • تیم تحریریه استانبول همراه :

        یک قطعه عکس مالک قبلی
        دو قطعه عکس مالک جدید
        پاسپورت خریدار و نسخه ترجمه شده آن به زبان ترکی
        ثبت ملک در اداره بیمه زلزله ترکیه (dask)
        برگه پایان کار و تسویه حساب مالیات-عوارض از شهرداری منطقه
        حضور مترجم رسمی که مورد تائید اداره تاپو باشد
        تائیدیه وکالتنامه از طرف مراجع قضائی (این قسمت برای مواقعی است که به جای مالک و خریدار، وکلای آن ها انجام مراحل را بر عهده دارند.)

    3. یاشار ک :

      اگر بخوایم به این روش اقامت بگیریم. باید خونه ساخته و اماده رو بخریم. یا اینکه می تونیم خودمون خونه رو بسازیم. من چند سال هست بعنوان کارگر در پروژه های ساختمانی ترکیه مشغولم.

    4. افشین برزویی :

      برای خرید اپارتمان قسطی هم باید همون ۲۵۰ هزار دلار رو پرداخت کنیم ک بتونیم اقامت بگیریم؟ خرید بصورت اقساطی هم منجر به اخذ اقامت میشه

      • تیم تحریریه استانبول همراه :

        درود بر شما بله
        به شرطی که ارزش ملک شما بالاتر از ۲۵۰ هزار دلار باشد و تنها زمانی می توانید برای اخذ شهروندی ترکیه اقادم کنید که اقساطتان تمام شده باشد و سند دریاف کرده باشید. تا آن زمان می توانید اقامت ترکیه را بگیرید و هر سال تمدید کنید تا زمانی که سند ملک خود را دریافت کنید.

    5. کامبیز ب :

      خرید آپارتمان اقامت دائمی رو به ما می دهدو بعنوان شهروند درجه یک ترکیه بحساب میایم. پس با این حساب از تمامی مزایای شهروندی می تونیم بهره ببریم؟

    6. جاوید :

      طبق قوانین ترکیه نباید ملک رو کمتر از ۳ سال بفروشیم. اگر به هر دلیلی مجبور به این کار شدیم اقامتمون منحل میشه ؟

    7. هادی :

      خونه رو توی ترکیه می تونم از یک فرد عرب بخرم. از یکی از دوستان من در ترکیه ملکش رو بخرم و اقامت بگیرم؟

    8. پدرام :

      من مجردم و سرمایه فعلیم ۵۰۰ هزار دلار امریکاست می تونم علاوه بر خرید آپارتمان زندگی خوبی رو داشته باشم .؟

    9. نورا :

      باسلام
      اگر همسرم ملکی به ارزش ۳۰۰۰۰دلار بخرد و اقامت موقت بگیرد آیا این اقامت به من هم تعلق میگیرد؟

    10. آروین قهرمانی :

      طبق قوانین ترکیه نباید ملک رو کمتر از ۳ سال بفروشیم. اگر به هر دلیلی مجبور به این کار شدیم اقامتمون منحل میشه ؟

    11. محمدیاسین :

      خونه رو توی ترکیه می تونم از یک فرد عرب بخرم. از یکی از دوستان من در ترکیه ملکش رو بخرم و اقامت بگیرم؟

    12. سعید ج :

      گفتید با خرید خونه توی ترکیه می تونیم اقامت و شهروندی ترکیه رو دریافت کنیم. سوال اینجاست که ایا تحت خدمات درمانی و بیمه هم قرار می گیریم

    13. بهرام ابطحی :

      حضور به مدت دو سوم از سال برای اخذ اقامت در ترکیه الزامیه و سوال اینجاست که حتما باید در منزلی که خودمون خریدیم زندگی کنیم؟ میشه توی یک شهر ارزون ملکی رو خرید ولی در انکارا و استانبول زندگی کرد؟

      • تیم تحریریه استانبول همراه :

        بله امکانش هست ولی باید ببینید این زمین کجا هست و به چه قیمتی هست و آیا با خرید این زمین می توانید تقاضای شهروندی ترکیه را داشته باشید یا خیر. برای اطلاعات بیشتر می توانید با مشاوران استانبول همراه تماس بگیرید.

      • حجازی :

        اتفاقا به نظر من بعد از کلی تحقیق عاقلانه ترین روش مهاجرت به ترکیه و گرفتن پاسپورت ترکیه خرید خونه هست.

    14. ایلیا بختیاری :

      با ۲۵۰ هزار دلار میتونم خونه ای بگیرم که سه خواب داشته باشه؟ با این پول همچین خونه ای گیرمون میاد توی ترکیه؟

      • تیم تحریریه استانبول همراه :

        بله در محله های خوب استانبول می توانید با این هزینه یک واحد خوب در محله های خوب استانبول خریداری کنید. برای اطلاعات بیشتر می توانید با مشاوران استانبول همراه از طریق تماس مستقیم با شماره ۰۹۹۰۰۹۹۲۱۳۶و واتس اپ در تماس باشید.

    15. سیروس پناهی :

      لطفا میشه از خطرات خرید آپارتمان در ترکیه منظورم مواردی چالش برانگیزی هست که من که توی ایرانم هنوز باش روبرو نشدم. طیق تجربه ای که این سال ها داشتید مشکل خاصی ممکن هست برامون پیش بیاد

      • تیم تحریریه استانبول همراه :

        پروسه خرید خانه در ترکیه از ایران بسیار راحت تر و شفاف تر است و به محضی که خرید انجام شود شما در عرض ۳ روز سد تک برگ را تحویل می گیرید به همراه کلید واحدتان. که می توانید همان موقع در ملکتان ساکن شوید و یا اجاره دهید و شرایط بسیار نرمال و ایده ال هست.

    16. رامین رجایی :

      دو خانواده می تونن با هم برای دریافت اقامت از طریق خرید یه رزیدانس اقدام کنن؟ و ایا به هر دو خانواده اقامت داده میشه؟

    17. ذوالفقار غلامی :

      سلام و درود و ذوممنون بخاطر مطالبی که قرار می‌دید.
      ما قصد داریم توی ترکیه خونه‌ای خریداری کنیم و در نهایت شهروندی ترکیه رو اخذ کنیم. اما می‌خوایم که به صورت تدریجی و چند تا خونه خریداری کنیم تا به ۲۵۰ هزار دلار برسیم؟ امکانش هست؟!

      • تیم تحریریه استانبول همراه :

        درود بر شما. بله امکانش هست، شما در ابتدا می‌توانید با خرید ملک، اقامت ترکیه را برای خودتان، همسرتان و فرزندان زیر ۱۸ سالتان، کسب کنید و بعد با خرید ملک دوم و سوم و… به ارزش نهایی ۲۵۰ هزار دلار برسید. اگر دوست دارید حتی می‌توانید چند درصد از ملک را به اسم همسر خود ثبت کنید (مثلا یک درصد)، اما توجه کنید که موقع انتقال وجه، مبلغ آن یک درصد باید از حساب همسرتون انتقال پیدا کنه.
        البته با این نکته هم توجه داشته باشید که شایعاتی وجود دارد که میزان هزینه خرید ملک برای اخذ شهروندی قرار است به پانصد هزار دلار برسد. البته این موضوع فعلا در حد یک شایعه است؛ اما خرید از این طریق ممکن است در صورت تغییر قوانین شما را با مشکل مواجه کند.

    18. مرجان دانیالی :

      باسلام من باپسرم حدودیک ملیارد سرمایه داریم میتوانیم برای اقامت خانه ای بخریم اگه به نام پسرم بخریم به من اقامت میدهن لطفا راهنمایی کنید

    19. اسماعیل روزبه :

      توی ترکیه می‎شه خونه رو به صورت قولنامه‌ای و توی نوترها خرید؟ بعدا موقع انتقال سند مشکلی پیش نمیاد برامون؟ چه راهکاری باید پیش بگیریم؟

      • تیم تحریریه استانبول همراه :

        درود دوست عزیز.
        این نوع از خرید خانه در ترکیه، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. خرید قولنامه‌ای خانه در ترکیه، همانند ایران نیست که فروشنده را ملزم به انتقال سند بکند؛ به عبارت دیگر، با خرید ملک به صورت قراردادی یا همان قولنامه‌ای، هیچ تضمینی برای انتقال سند به نام شما، وجود ندارد. بهتر است که برای خرید ملک، روند حقوقی و قانونی آن را پیش بگیرید و از همان ابتدا، ملک را با سند آن خریداری نمایید.

    20. شیما :

      سلام با خرید آپارتمان در ترکیه به ارزش کمتر از ۲۵۰ هزار دلار ، فقط اقامت ترکیه را کسب می کنیم، بعد برای خریدار و همسر خریدار اجازه کار تمام وقت هست؟

    21. عباس :

      سلام بر گروه عزیز استانبول همراه، بنده سوالی داشتم.
      ما خانواده ۳ نفری هستیم، پدر بالای ۷۰ ، مادر بالا ۵۰، و خودم ۳۰ ساله، الان با خرید ملک ۲۵۰.۰۰۰ دلاری به پدر و مادرم فقط اقامت داده میشه؟ تکلیف بنده چی میشه؟ چه راهکاری پیشنهاد دارید.
      ممنون از راهنمایی.

    22. فرشید زاهدی :

      سلام و تشکر از مقاله‌تون… خب ما یه فرزند زیر هیژده سال داریم، برای اینکه بتونیم برای اون هم شهروندی ترکیه رو بگیریم، لازمه که هم اسم من و هم اسم همسرم توی سند ملک باشه؟

      • تیم تحریریه استانبول همراه :

        درود دوست عزیز. نیازی به این کار نیست؛ برای اینکه بتوانید از طریق یک ملک ۲۵۰ هزار دلاری شهروندی ترکیه را خذ کنید، تنها وجود نام یکی از زوجین در سند، کافی می‌باشد. به کمک همین یک اسم، می‌توانید هم برای همسر و هم برای فرزند خود، شهروندی و پاسپورت ترکیه را اخذ نمایید.

    23. مجتبی :

      سلام میتونم از طریق ازدواج با دختر ترک زبان اقامت یا پاسپورت ترکیه بگیرم
      مدت زمانش چقدر هست ؟
      با تشکر

    24. سحر قریشی :

      خرید مسکن در ترکیه به نظرم خیلی کار عاقلانه ای هست. چون بالاخره می تونیم شهروندی بگیریم. ولی به نظرم اگر تخصص خاصی نداید ترکیه کشور خوبی براتو نیست چون کار پیدا کردن توی ترکیه واقعا سخته.

    25. ژاله صامتی :

      من برای آینده بچه هام یک خونه توی استانبول خریداری کنم.ولی تردید دارم که توی ترکیه بخریم یا یه کشور اروپایی. ضمنا من خودم ترکم و زبان استانبولی هم بلدم

    26. علیرضا :

      سلام عرض ادب ، لطفا در مورد میانگین هزینه زندگی در ترکیه ( ماهانه ) و این که سود سپرده گذاری در بانک های ترکیه از نظر درصد از ایران بهتره هستش یا نه

    27. عرشیا ن :

      سلام، قصد خرید ویلا در ترکیه رو داریم، ولی با خوندن معایب و مالیات‌ها، به کم خورد تو ذوقمون، راهی برای این هست که این مالیات‌ها رو بپیچونیم و کمتر کنیم؟

    28. فرزانه صامتی :

      سلام به شما، به نظرتون معایب خرید خونه در ترکیه اونقدری هست که اصلا بخوایم کلا بی‌خیال این موضوع بشیم و عطاش رو ببخشیم به لقاش؟

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *