تحصیل در مدارس ترکیه 2024

تحصیل در مدارس ترکیه

آیا می‌توانم فرزندم را برای تحصیل به کشور ترکیه بفرستم؟ تحصیل در ترکیه برای مقاطع ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان چگونه است؟ شرایط تحصیل در مدارس ترکیه چیست؟ می توانم بدون مدرک زبان در مدارس ترکیه تحصیل کنم؟

در این مقاله از استانبول همراه به بررسی سوالات بالا می پردازیم. شرایط تحصیل در دانشگاه های ترکیه در مقاله ای جداگانه بررسی شده است.

تیم مشاوره و کارشناسان « استانبول همراه » در امور خرید ملک در ترکیه، اخذ اقامت ترکیه، شهروندی و پاسپورت ترکیه، ثبت شرکت در ترکیه، تحصیل در ترکیه، خرید خودرو در ترکیه، کلیه امور بانکی و گرفتن نمایندگی برند های برتر ترکیه در کنار شماست.





    تحصیل در مدارس ترکیه

    کسانی که مهاحرت و زندگی در ترکیه را دارند، باید نظام آموزشی این کشور نیز آشنا باشند؛ به خصوص اگر فرزند محصل هم داشته باشند.

    تحصیل در مدارس کشور ترکیه برای دانش آموزان اجباری بوده و در سه مقطع ۴ ساله ابتدایی، ۴ ساله متوسطه و ۴ ساله دبیرستان باید به تحصیل بپردازند.

    کودکان تا ۳ سالگی می توانند به مهد کودک های دولتی یا خصوصی بروند. البته هردو شامل هزینه می شوند. البته اگر کیملیک کارت داشته باشید، مقطع پیش دبستانی رایگان است.

    از سن ۳ تا ۵ سالگی نیز در مقطع پیش دبستانی تحصیل می کنند. از سن ۵ سالگی تا ۹ سالگی هم در مقطع ابتدایی تحصیل می کنند که برای همه االزامی است. دو دوره ۴ ساله در مقاطع متوسطه و دبیرستان هم بعد آن وجود دارد.

    زبان تحصیل در مدارس این کشور ترکی است؛ به عبارت دیگر، هیچگونه نگرانی از بابت آموزش زبان ترکی استانبولی به فرزند خود، نخواهد داشت. زبان انگلیسی هم زبان دوم است که دانش آموزان از کلاس چهارم ابتدائی شروع به فراگیری آن می کنند.

    چنانچه در مدارس بین المللی و خصوصی در حال تحصیل باشید زبان تحصیل انگلیسی است، البته این مدارس به زبان‌های دیگری از جمله فرانسوی، اسپانیایی و آلمانی و… نیز هستند.

    میانگین شهریه مدارس خصوصی یا بین المللی ترکیه ۱۵۰۰۰ لیر در سال است. امکان پرداخت قسطی هم وجود دارد. البته هزینه سرویس به صورت مجزا از والدین دریافت می شود. عموما مدارس خصوصی در ترکیه جزء مدارس دوزبانه ترکیه محسوب می گردند.

    نکته: دانش آموزان غیرترکی باید حتما دارای یک نوع از اقامت ترکیه باشند و یا به واسطه والدین خود، یکی از انواع مختلف اقامت این کشور را به دست آورده باشند تا واجد شرایط تحصیل در مدارس ترکیه شوند.

    واجد شرایط بودن تحصیل در مدارس ترکیه

    در مقاله اقامت ترکیه در این باره بیشتر بخوانید.

    قوانین و شرایط مدارس در ترکیه

    نظام آموزش و پرورش هر کشوری، قوانین خاص خودش را دارد و پیروی این ادعا، تحصیل در مدارس ترکیه نیز پذیرش شرایط و قوانین خاصی را می‌طلبد.

    ولی خب به طور کلی می‌توان گفت که شرایط برای دانش‌آموزان در مدارس ترکیه، بهتر و آزادانه‌تر است، هرچند که در بعضی از موارد، سخت‌گیری‌ها بیشتری نسبت به ایران وجود دارد.

    • مدارس ترکیه هم یونیفرم داردند، رنگ آن معمولا تیره و یا آبی است، در مدارس غیر دولتی تنوع رنگ بیشتر است.
    • زبان تحصیل در مدارس دولتی ترکی، در مدارس خصوصی ترکی و انگلیسی و در مدارس بین‌المللی در درجه‌ی اول انگلیسی است. (تدریس زبان خارجی از سال چهارم آغاز می‌شود.)
    • سال تحصیلی از سپتامبر آغاز شده و تا ژانویه ادامه دارد. سپس به مدت تعطیلات زمستانی وجود دارد و مجددا از ژانویه تا ژوئن به طول خواهد انجامید. کل دوره 180 روز است.
    • مدارس 5 روز در هفته و از ساعت 8 صبح تا 4 بعد از ظهر هستند.
    • سه ماه تابستان، دو هفته در زمستان، عید حاکمیت ملی، عید فطر، روز کودک و مراسم افتتاحیه‌ی آتاتورک، جزو تعطیلات سال تحصیلی است.
    شاید به این مطلب هم علاقمند باشید  معرفی دانشگاه آتاتورک ترکیه

    انواع مدارس در ترکیه کدام است؟

    در ترکیه، بر اساس کیفیت آموزش، شهریه، زبان تدریس و نوع مدیریت، مدارس به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شوند.

    این دسته‌بندی‌ها، این امکان را برای والدین به وجود می‌آورند که با توجه به سلیقه و تمکن خود، بهترین انتخاب را داشته باشند. البته گفتنی است که کیفیت آموزش حتی در نازل‌ترین مدارس ترکیه هم بسیار خوب است. پس جای هیچگونه نگرانی از بابت تربیت و تحصیل فرزندتان وجود نخواهد داشت.

    انواع مدارس ترکیه، به شرح زیر است:

    1- مدارس بین‌المللی ترکیه

    بعضی از مدارس بین المللی ترکیه را در ادامه معرفی می کنیم.

    ☑ مدرسه بین‌المللی استانبول (Istanbul International School)

    از معروف‌ترین مدارس بین‌المللی ترکیه، همانطور که از نامش پیداست، در شهر استانبول قرار دارد. زبان تحصیل در این مدارس، در وهله اول انگلیسی و در رتبه دوم، زبان ترکی است.

    متد آموزشی مدرسه بین‌المللی استانبول، برگرفته از سیستم آموزشی کمبریج است و بعد از پایان تحصیل، به دانش‌آموزان مدرک بین‌المللی IB اعطا می‌شود.

    متد آموزشی مدرسه بین المللی استانبول

    شهریه مدرسه بین‌المللی استانبول، نسبت با باقی مدارس بین‌المللی، مناسب بوده و البته کتاب‌ها، غذا، سرویس و دروس علمی و عملی را نیز شامل می‌شود.

     امتیازات تحصیل در مدرسه بین‌المللی استانبول:

    • کیفیت آموزش بسیار بالا
    • تدریس به زبان انگلیسی و تدریس سایر زبان‌ها
    • آموزش عملی، کلاس‌های موسیقی، هنر، تئاتر و ورزش
    • مورد تایید دانشگاه‌های اروپا، به خصوص انگلستان و همچنین آمریکا

    ☑ مدرسه بین‌المللی مِف استانبول (MEF Istanbul International School)

    مدرسه‌ی مف نیز، یکی از مطرح‌ترین مدارس بین‌المللی استانبول به شمار می‌رود.

    مدرسه بین‌المللی مِف استانبول نیز طبق متد آموزشی کمبریج اداره می‌شود و در پایان هر سال تحصیل و نهایتا به هنگام فارغ‌التحصیلی، مدرک معتبر جهانی، به دانش‌آموزان تقدیم می‌شود.

    مدرسه بین المللی مف از مدارس ترکیه

    ویژگی‌های مدرسه مف استانبول:

    • امکانات بی‌نظیر رفاهی و ورزشی و تفریحی و کیفیت آموزش بسیار بالا
    • تدریس به زبان انگلیسی
    • کلاس‌های عملی ورزش، موسیقی، هنر، تئاتر یا سینما

    ☑ مدارس بین‌المللی ایشیک (Işık Schools)

    از دیگر مدارس بین‌المللی و سطح بالای ترکیه، می‌توان به مجموعه مدارس ایشیک اشاره کرد. این مدرسه در استانبول واقع شده و دارای چهار شعبه، در سرتاسر این شهر است: نیشانتاشی، آیازآغا، ارن‌کوی و اسپارت‌کوله.

    جالب است بدانید که مدارس بین‌المللی ایشیک، از جمله معدود مدارس ترکیه است که مورد تایید اتحادیه اروپا و دانشگاه‌های آن می‌باشد. سیستم آموزشی این مدرسه بین‌المللی است و در پایان دوره تحصیلی مدرک IB جهانی برای دانش‌آموزان صادر می‌گردد.

    مدارس بین المللی ایشیک از انواع مدارس ترکیه

     نکات قوت مدارس بین‌المللی ایشیک:

    • شهریه مناسب و اقتصادی
    • کتاب، غذا و سرویس رایگان
    • کلاس‌های تئوری و عملی همزمان
    • کیفیت آموزشی بسیار بالا
    • تدریس زبان انگلیسی و فرانسوی
    • کلاس‌های هنر، تئاتر، ورزش، موسیقی و…

    بعضی از مدارس بین المللی ترکیه عبارتند از

    2- مدارس دولتی ترکیه

    مدارس دولتی در ترکیه فراوان‌اند؛ هر محله‌ای، یک مدرسه‌ی دولتی مخصوص به خودش را دارد.

    تمامی مدارس دولتی ترکیه، زیر نظر اداره آموزش و پرورش این کشور مدیریت می‌شوند و البته زبان اصلی تدریس در آن‌ها نیز ترکی است.

    مدارس دولتی ترکیه، از 5 سالگی آغاز، و سپس تا 18 سالگی، ادامه می‌یابد.

    تحصیل در مدارس دولتی ترکیه، کاملا رایگان است، البته کلاس و دروسی تحت عنوان فوق برنامه، همگی هزینه‌ای جداگانه دارند.

    هزینه‌ی خورد و خوراک و ناهار بر عهده‌ی والدین است که ممکن است در ابتدای سال تحصیلی از آنان دریافت شود.

    درست مثل ایران، کیفیت تدریس و مدیریت در هر مدرسه‌ی دولتی، با دیگری متفاوت است. به علاوه، فراموش نکنید که برای تحصیل در هر مدرسه دولتی، درست مثل ایران باید ثابت کنید که آن مدرسه، نزدیک‌ترین مدرسه به محل اسکان شماست؛ پس به هنگام خرید ملک در ترکیه، به این موضوع توجه داشته باشید.

    گفتنی است که مدارس دولتی ترکیه به مدت 5 روز در هفته و از 8 صبح تا ساعت 4 بعد از ظهر، فعالیت دارند.

    3- مدارس خصوصی

    برای ما ایرانیان به عنوان اتباع خارجی در ترکیه، شاید تحصیل در مدارس خصوصی ترکیه بهترین گزینه باشد؛ زیرا هم شهریه‌های آن منطقی است، هم اینکه کیفیت آموزش در آن به نسبت مدارس دولتی بالاتر است.

    شاید به این مطلب هم علاقمند باشید  معرفی دانشگاه باهچه شهیر(نحوه ثبت نام و پذیرش، شهریه، رشته ها)

    مدارس خصوصی ترکیه، امروزه بسیار محبوب شده‌اند و هر روزه والدین بیشتری به سمت آن‌ها جذب می‌شوند.

     

    بهترین مدارس در ترکیه

    مدارس ایرانی در ترکیه

    فقط دو مدرسه فارسی زبان در ترکیه موجود است که عبارتند از مجتمع آموزشی فجر استانبول و مجتمع آموزشی ۲۲ بهمن در آنکارا.

    هر دو این مدارس زیر نظر وزارت آموزش و پرورش و همچنین سفارت جمهوری اسلامی ایران هستند.

    مدرسه فجر استانبول در منطقه فاتیح و سلطان احمد واقع شده است.

    مدرسه ۲۲ بهمن نیز در آنکارا در خیابان رشید غالب و جنب رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران قراردارد.مجتمع آموزشی فجر استانبول از مدارس تحصیل در ترکیه

    مجتمع آموزشی ۲۲ بهمن در آنکارا از مدارس تحصیل در ترکیه

    در این دو مدرسه فقط رشته های علوم تجربی و ریاضی فیزیک ارایه می شود به همین دلیل رشته های کاردانش، فنی و حرفه ای و انسانی در مدارس ایرانی ترکیه وجود ندارد.

    در هر دو مجتمع آموزشی مقاطع تحصیلی پیش دبستانی تا دیپلم و پیش دانشگاهی ممکن است.

    زبان رسمی آموزشی در این دو مدرسه فارسی است. دقیقا مطالبی هم آموزش داده می شود که در ایران وجود دارد.

    شهریه این مدارس با توجه به مقطع تحصیلی مابین ۵۰۰ الی ۹۰۰ دلار بصورت سالیانه است.

    مدارک لازم جهت ثبت نام در مدارس

    برای ثبت نام فرزندان زیر ۱۸ سال در مدارس ترکیه، حداقل یکی از والدین باید کیملیک کارت داشته باشد. اگر فقط یکی از والدین در ترکیه باشد، طرف دیگر باید رضایت نامه کتبی برای تحصیل فرزندش داده باشد.

    مدارک لازم برای ثبت نام در مدارس ترکیه

    این رضایت نامه باید به صورت رسمی ترجمه شود و البته در سفارت‌ و یا کنسولگری ترکیه در ایران یا در نوترهای ترکیه، تنظیم شود.

    • در مرحله‌ی بعدی، باید به اداره‌ی نفوس محل اسکان خود مراجعه کنید، و برگه‌ای را برای ثبت نام در مدرسه، اخذ نمایید. این برگه نشانگر آن است که مدرسه‌ی مورد نظر شما، نزدیکترین مدرسه به محل اسکان شماست.
    • سپس لازم است که مبلغ شهریه را به صورت نقد و یا اقساز پرداخت کنید؛ اگر مایل بودید می‌توانید مبلغ همیاری (همان کمک به مدرسه) را نیز به آن بیفزایید.
    • از طرف دیگر، مدارک تحصیلی دانش آموز نیز باید ترجمه می شود و سپس باید مقطع تحصیلی دانش‌آموز، معادل‌سازی شود که به ان دنکلیک گفته می‌شود.
    • برای ثبت نام در مدارس بین المللی ارایه نمره زبان در بسیاری از شرایط اجباری است. همچنین تعداد زیادی از این مدارس آزمون ورودی دارند.
    اگر تمایل دارید در مورد معادل سازی یا دنکلیک مدارک در ترکیه بیشتر بدانید می توانید مقاله معادل سازی مدارک را مطالعه کنید.

    نکات مهم تحصیل فرزندان ایرانی در مدارس ترک یا ایرانی در ترکیه

    بسیاری از کسانی که قصد اخذ شهروندی ترکیه را دارند، همواره نگران تحصیل فرزندان خود در این کشور هستند. به صورت کلی، می‌توان مدارس ترکیه را به چهار دسته، تقسیم نمود:

    •  اول، مدارس دولتی که به زبان ترکی هستند، شهریه‌ی آن‌ها اندک است و نظام آموزشی این کشور را دنبال می‌کنند.
    • دوم، مدارس غیرانتفاعی درجه یک، که به زبان انگلیسی و ترکی بوده و شهریه‌ی آن‌ها نیز در حدود ۱۰ هزار دلار در سال است.
    • سوم، مدارس غیرانتفاعی درجه دو، که به زبان انگلیسی هم تدریس می‌کنند و شهریه‌ی آن‌ها از نوع قبل کمتر بوده و حدود ۵۰۰۰ دلار در سال است.
    • چهارم، مدارس ایرانی ترکیه، یکی در استانبول به نام «مدرسه فجر» نزدیک سلطان احمد، دیگری در آنکارا به نام «۲۲ بهمن»

    اگر فرزند شما کلاس اول است، چندان مشکلی از بابت یادگیری زبان ترکی نخواهد داشت، اما برای حضور در مقاطع بالاتر، شاید بهتر باشد که آخرین پایه تحصیلی را برای آشنایی با زبان ترکی، مجددا تکرار نماید.

    در خصوص زمان‌بندی و ثبت نام در مدارس ترکیه توجه کنید که:

    • اگر در شرف مهاجرت هستید و فرزند محصل نیز دارید، قبل از شروع تعطیلات تابستانی این کار را انجام دهید.
    • این فرصت، به شما این امکان را می‌دهد که خود و فرزندتان را برای شروع سال تحصیلی جدید آماده کنید.
    • به علاوه برای ثبت نام در مدارس ترکیه، به خصوص مدارس دولتی، حتما به کارت اقامت نیاز خواهید داشت. پس در زمانبندی خود دقت نمایید.
    • برای ثبت نام در مدارس ایرانی در ترکیه، تنها ارائه‌ی برگه‌ی راندوو نیز کافی خواهد بود.

    امیدواریم سوالات شما در خصوص تحصیل در مدارس ترکیه پاسخ داده باشیم. این نکته را به خاطر بسپارید که مهاجرت و خرید ملک در ترکیه، باید همراه با مشورت با متخصصان و همچنین برنامه ریزی و تفکر باشد.

    شاید به این مطلب هم علاقمند باشید  معرفی دانشگاه بیکنت استانبول

    مدارس آمریکایی ترکیه

    در ادامه مدارس آمریکایی ترکیه را به شما معرفی می کنیم.

    1- مدرسه آمریکایی اسکودار (Üsküdar Amerikan Lisesi)

    این مدرسه در سال 1876 در قسمت آسیایی استانبول و در منطقه اسکودار تاسیس شد. 25 درصد مدرسان این مدرسه خارجی بوده و درس های انگلیسی، ریاضی، فیزیک و چند زبان دیگر تدریس می کنند.

    مدرسه آمریکایی اسکودار

    2-کالج رابرت استانبول (Robert College)

    این کالج در قسمت اروپایی و محله آرناووتکوی بشیکتاش (Beşiktaş) قرار دارد. بیش از 1000 دانش آموز از مناطق مختلف ترکیه در کالج رابرت مشغول به تحصیل هستند.

    کالج رابرت استانبول از مدارس ترکیه

    3- مدرسه آمریکایی ازمیر (Özel İzmir Amerikan Koleji)

    این مدرسه در سال 1876 در منطقه کوناک ازمیر تاسیس شد. در کالج آمریکایی ازمیر نیز نزدیک به 1000 دانش آموز مشغول به تحصیل هستند.

    مدرسه آمریکایی ازمیر از مدارس ترکیه

    4- مدرسه آمریکایی SEV استانبول (SEV Amerikan Koleji)

    این کالج در منطقه چکمه چوی بخش آسیایی استانبول بیش از 150 سال است که در دو زبان ترکی و انگلیسی فعالیت می کند.

    زبان مادری نزدیک به 80 درصد دانش آموزان بخش انگلیسی این کالج، انگلیسی است.

    مدرسه آمریکایی SEV استانبول از مدارس ترکیه

    • مدرسه آمریکایی تارسوس (Özel Tarsus Amerikan Koleji)

    این کالج در شهر تارسوس استان مرسین (Mersin) مدرسه ای بزرگ است کهدر رمینی به مساحت تقریبی 10هزار مترمربع ساخته شده است.

    مدرسه آمریکایی تارسوس از مدارس ترکیه

    شروع سال تحصیلی در ترکیه در سال 2024

    جالب است بدانید که تقویم سال تحصیلی در ترکیه، یک تقویم مدون است و در سرتاسر کشور، به‌خصوص در مدارس دولتی، درست به یک شکل انجام می‌شود. به عبارت دیگر تقویم تحصیلی مدارس در کل ترکیه، به یک شکل است. در جدول زیر، می‌توانید اطلاعات بیشتری را در این مورد مشاهده فرمایید:

    سال تحصیلی 2024-2024از 21 شهریور 1401 تا 26 خرداد 1402
    شروع ترم اول21 شهریور 1401
    تعطیلات میانی ترم اولاز 23 آبان تا 27 آبان 1401
    پایان ترم اول30 دی 1401
    تعطیلات میانترم از 3 بهمن 1401 تا 14 بهمن 1401
    شروع ترم دوم17 بهمن 1401
    تعطیلات میانی ترم دوماز 28 فروردین 1402 تا 31 فروردین 1402
    پایان ترم دوم26 خرداد 1402
    تحویل کارنامه‌ها27 خرداد 1402
    مجموع کل روزهای تحصیل180 روز

    سخن پایانی

    شرکت رسمی استانبول همراه در رمینه مشاوره خرید ملک در ترکیه، اقامت و شهروندی ترکیه، ثبت شرکت در ترکیه و افتتاح حساب در ترکیه در کنار شماست.

    همچنین در صورتی که تمایل به اخذ شهروندی و پاسپورت ترکیه از طریق خرید ملک دارید می توانید در بخش قیمت و خرید خانه در استانبول در این باره بیشتر مطالعه کنید و پروژه های آماده فروش استانبول را مشاهده کنید.

    سوالات متداول

    آیا امکان تحصیل ایرانیان در مدارس ترکیه وجود دارد؟

    بله، ایرانیان می‌توانند به شرط داشتن هر نوع از اقامت ترکیه و یا کارت کیملیک در مدارس ترکیه تحصیل کنند. برای تحصیل در مدارس ایرانی، حتی ارائه‌ی برگه راندوو نیز کافی خواهد بود.

    اگر تمایل دارید در مورد  مالیات در ترکیه بیشتر بدانید می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

    هزینه تحصیل در مدارس ترکیه چگونه است؟

    بسته به نوع مدرسه، هزینه‌ی تحصیل در آن نیز متفاوت خواهد بود. مدارس بین‌المللی از همه گران‌تر بوده و حدود 15000 لیر در سال، شهریه می‌گیرند. مدارس خصوصی اندکی کمتر و مدارس دولتی تقریبا رایگان هستند.

    آیا مدرسه ایرانی و فارسی در ترکیه وجود دارد؟

    بله، دو مدرسه ایرانی در ترکیه وجود دارد، یکی مدرسه فجر در استانبول و دیگری مدرسه 22 بهمن در آنکارا. هزینه‌ی تحصیل در این مدارس نیز حدود 500 تا 900 دلار در سال است.

    سال تحصیلی در ترکیه چقدر است؟

    حدود 180 روز، از سپتامبر آغاز و تا ژانویه ادامه می‌یابد، سپس دو هفته تعطیلات زمستانی وجود دارد و بعد از آن مدارس مجددا آغاز شده و در ماه ژوئن به پایان می‌رسد.

    متوسط قیمت خرید خودرو در ترکیه چقدر است؟

    برای خرید یک خودروی با کیفیت در ترکیه، حداقل باید 100 هزار لیر هزینه کنید. برای کاهش هزینه‌ها، امکان خرید خودروی دست دوم نیز وجود دارد.

    4.2/5 - (23 امتیاز)

    Recent search terms:

    • https://istanbulhamrah com/تحصیل-در-مدارس-ترکیه/

    ‫17 نظر ارسال شده در “تحصیل در مدارس ترکیه 2024

      • تیم تحریریه استانبول همراه :

        درود بر شما
        طبیعتا مدرک بین‌المللی بسیار مفید‌تره، اما تا مدرک دولتی هم مانعی نداره و مورد قبوله.
        البته ممکنه بنا بر سیاست هر دانشگاه، این موضوع متفاوت باشه و لازمه که قبل از اپلای وبسایت دانشکاه رو چک کنید.

    1. مژگان :

      سلام. من پاسپورت ترک را دریافت کرده ام. و به من گفته اند بنا بر قانون ترکیه دیگر فرزند من امکان تحصیل در مدرسه بین المللی را ندارد. ایا مدرسه هست که به زبان انگلیسی باشد کامل و یا بین المللی اما افراد ترک را ثبت نام رسمی کند؟

    2. فریبا :

      سلام، من به تازگی مهاجرت کردم و قصد داریم که فرزندم رو توی یه مدرسه دو زبانه ثبت نام کنم. کدوم مدارس ترکیه براش مناسبه؟

    3. حامد :

      اونطور که می‌بینم، برنامه تحصیلی و تقویم تحصیلی توی ترکیه خیلی به ایران شباهت داره. چطور همچین چیزی ممکنه؟

    4. فرشاد :

      از بین مدارس ایرانی توی ترکیه، کدومش از همه بهتره؟ من دوست دارم که فرزندم توی محیط فارسی تحصیل کنه… آیا برنامه آموزشی این مدارس مثل ترکیه است؟

    5. Asra :

      سلام وقت بخیر ببخشید اگه ما در ترکیه خونه ای رو بخریم حداکثر تا یک ماه پاسپورت ترکیه رو خواهند داد برای ما یا طول میکشیه؟

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *