شرایط اخذ اقامت تحصیلی ترکیه

اقامت تحصیلی ترکیه

آیا می‌توان از طریق تحصیل، اقامت ترکیه را به دست آورد؟ چطور می توان با تحصیل در ترکیه، اقامت دائم گرفت؟ آیا اخذ شهروندی با تحصیل در ترکیه امکان پذیر است؟ بسیاری از افراد مایل به ادامه تحصیلات خود در کشور ترکیه هستند.

در این مقاله از استانبول همراه، قصد داریم روش‌های اخذ اقامت ترکیه از طریق تحصیل را بررسی نماییم.

تحصیل در ترکیه، هم مزایای بسیاری دارد، هم اینکه از طرق و روش‌های مختلفی برای افراد علاقه‌مند، ممکن خواهد بود.

اخذ اقامت تحصیلی ترکیه، یکی از آسان‌ترین روش‌های مهاجرت به ترکیه است، اما خب باید بدانید که اندک موانع و محدودیت‌هایی هم نسبت به سایر روش‌های اخذ اقامت دارد.

درخواست مشاوره

تیم مشاوره و کارشناسان « استانبول همراه » در امور خرید ملک در ترکیه، اخذ اقامت ترکیه، شهروندی و پاسپورت ترکیه، ثبت شرکت در ترکیه، تحصیل در ترکیه، خرید خودرو در ترکیه، کلیه امور بانکی و گرفتن نمایندگی برند های برتر ترکیه در کنار شماست.





    هزینه تحصیل در ترکیه

    باید بدانید که هزینه تحصیل در ترکیه گاه می‌تواند بسیار متغیر باشد. بسته به هر دانشگاه و نوع آن، ممکن است نیاز به پرداخت شهریه‌ای متفاوت از دانشگاه دیگر داشته باشید. اما به طور کلی، می‌توان یک میانگین کلی از هزینه تحصیل در ترکیه را ارائه داد که می‌توانید آن را در جدول زیر مشاهده فرمایید.

    هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه:

    مقطع تحصیلیشهریه سالانه
    کارشناسی

    (به زبان ترکی)
    600 تا 800 دلار
    کارشناسی

    (به زبان انگلیسی)
    700 تا 1800 دلار
    کارشناسی ارشد

    (به زبان ترکی)
    300 تا 600 دلار
    کارشناسی ارشد

    (به زبان انگلیسی)
    400 تا 900 دلار
    دکتری500 تا 800 دلار

    هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه:

    مقطع تحصیلیهزینه سالانه
    کارشناسی

    (به زبان ترکی)
    1000 تا 2000 دلار
    کارشناسی

    (به زبان انگلیسی)
    1500 تا 4500 دلار
    کارشناسی ارشد

    (به زبان ترکی)
    1500 تا 3000 دلار
    کارشناسی ارشد

    (به زبان انگلیسی)
    2000 تا 4000 دلار

    تحصیل در ترکیه با شرط معدل

    یکی از ساده‌ترین راه‌های تحصیل در ترکیه، تحصیل از طریق شرط معدل است. دانشگاه‌های زیادی در سرتاسر ترکیه وجود دارد که شرط معدل را ملاک پذیرش دانشجو قرار داده‌اند. از جمله برترین دانشگاه‌هایی که می‌توانید از طریق شرط معدل برای تحصیل در آن‌ها اقدام فرمایید، به شرح زیر هستند:

    توجه داشته باشید که برای تحصیل بدون آزمون ورودی و با شرط معدل، لازم است که هزینه زیادی را صرف نمایید. برای دانشگاه‌های دولتی، هزینه تحصیل با شرط معدل حدود 300 الی 1500 دلار در سال خواهد بود. برای دانشگاه‌های خصوص این مبلغ به 3000 تا 30 هزار دلار در سال نیز افزایش پیدا می‌کند. فراموش نکنید که سخت‌گیری دانشگاه‌های دولتی برای پذیرش با شرط معدل، بسیار بیشتر است. (به طور مثال برای تحصیل در رشته‌های پزشکی، باید معدل دبیرستان شما بالای 18 باشد)

    شاید به این مطلب هم علاقمند باشید  معرفی دانشگاه‌ های ترکیه

    از جمله مدارک لازم برای تحصیل با شرط معدل در ترکیه، می‌توان موارد زیر را نام برد:

    • مدرک دیپلم دبیرستان (موقت یا اصلی)
    • کارنامه مقاطع دبیرستان همراه با ریزنمرات
    • مدارک شناسایی و پاسپورت
    • گواهی معادل‌سازی نمرات (که باید از سفارت ترکیه یا اداره آموزش پرورش ترکیه اخذ فرمایید.)
    • مدرک زبان ترکی یا انگلیسی (اختیاری، شانس شما برای پذیرش افزایش خواهد داد)

    مدت زمان اقامت تحصیلی ترکیه چقدر است؟

    مدت زمان اقامت تحصیلی در ترکیه، 1 ساله است. به ازای هر سال تحصیل که در ترکیه دارید، می‌توانید اقامت تحصیلی خود را تمدید نمایید. به طور مثال اگر دوره تحصیل شما در مقطع کارشناسی، 4 سال باشد، شما هر سال باید اقامت خود را تمدید نمایید. در صورتی که دوره کارشناسی شما بیشتر از 4 سال شود، می‌توانید برای یک سال دیگر نیز اقامت خود را تمدید نمایید، اما باید بدانید که روند آن ممکن است کمی چالش‌برانگیز باشد.

    در صورتی که توسط نهادهای دولتی و سیاسی برای تحصیل به ترکیه رفته باشید، هر اندازه که مدت تحصیل شما طول بکشد، به همان اندازه هم اقامت تحصیلی خواهید داشت. از این بابت هیچ جای نگرانی وجود ندارد.

    کار دانشجویی در ترکیه

    در قوانین جدید ترکیه در سال 2024، دانشجویان اجازه کار در ترکیه را دارند. کار دانشجویی در ترکیه می‌تواند یکی از راه‌های تامین مخارج تحصیلی باشد و به علاوه برای تقویت توانایی‌های دانشجو نیز مفید است. در رابطه با حق اشتغال دانشجویان در ترکیه می‌توانیم به نکات زیر اشاره کنیم:

    • اجازه کار در ترکیه، اول از همه برای دانشجویان کارشناسی ارشد (فوق لیسانس) و دکتری صادر می‌شود.
    • حداکثر مدت زمان مجاز کار دانشجویی در هفته، 30 ساعت است.
    • برای کار دانشجویی در ترکیه باید مجوز کار در ترکیه را از مراجع مربوطه دریافت کنید. در غیر این صورت، کار شما غیرقانونی خواهد بود.
    • دانشجویان کاردانی و کارشناسی (لیسانس) هم می‌توانند کار دانشجویی در ترکیه انجام دهند؛ اما این اجازه از سال دوم تحصیل برای آنان صادر می‌شود.

    اقامت ترکیه از طریق کلاس‌های تومر

    یکی از راه‌هایی که می‌توانید با آن اقامت ترکیه را اخذ کنید، ثبت نام در کلاس‌های تومر است. کلاس تومر در حقیقت کلاس آموزش زبان ترکی است و در پایان دوره تحصیلی آن نیز، برای شما دیپلم زبان ترکی رسمی، صادر خواهد شد. بسیاری از کشورها چنین برنامه‌ای دارند و این روش، راه شما را برای اقامت تحصیلی، هموارتر می‌کند.

    طول دوره کلاس‌های تومر معمولا بین 6 ماه تا 1 سال است. هزینه ثبت نام در این کلاس‌ها نیز ممکن است متفاوت باشد؛ اما در ابتدا امر، لازم است که مبلغ 350 دلار را به حساب موسسه‌ای که قصد دارید در آن تحصیل کنید، بپردازید. توجه داشته باشید که بسته به هر موسسه، این هزینه می‌تواند گاه تا 3000 دلار نیز افزایش پیدا کند.

    بعد از اینکه ثبت نام شما تکمیل شد، لازم است که مدارک قبولی و سایر مدارک لازم را به سفارت ترکیه ارائه دهید و اقامت 6 ماهه تا 1 ساله ترکیه را دریافت کنید.

    مدارک مورد نیاز برای تحصیل در ترکیه

    برای اخذ اقامت تحصیلی در ترکیه، لازم است تا مدارک خاصی را آماده، و به مراجعی که در بالا ذکر شد، ارائه دهید:

    • مدرک پذیرش از دانشگاه مورد نظر یا همان برگه قبولی (KABUL BELGESI)
    • پاسپورت ترکیه با بیش از یک سال اعتبار به همراه سایر مدارک اقامتی
    • انگیزه‌نامه به زبان ترکی (با موضوع هدف از انتخاب دانشگاه‌های ترکیه و تحصیل در این کشور)
    • بیمه در ترکیه (که البته اخذ آن برای هر نوع اقامتی لازم است.)
    • تمکن مالی با ارائه پرینت حساب بانکی (می‌تواند هم در ایران باشد، هم با افتتاح حساب در ترکیه)
    • 4 قطعه عکس جدید
    شاید به این مطلب هم علاقمند باشید  معرفی دانشگاه بیلگی استانبول

    مدارک موردنیاز برای تحصیل در ترکیه

    هزینه تحصیل و اخذ بورسیه

    هزینه تحصیل در ترکیه نسبت به هر دانشگاه و هر رشته، متفاوت است.

    در نهایت، توجه داشته باشید که هرچند هزینه تحصیل در ترکیه، به نسبت اروپا بسیار ارزان‌تر است؛ اما همچنان می‌توان با اخذ بورسیه، کل هزینه‌ها و یا بخش اعظمی از آن‌ها را پوشش داد.

    بهترین بورسیه‌های دانشگاهی ترکیه، مزایای زیر را برای شما به همراه خواهند داشت:

    • اسکان رایگان در خوابگاه‌ها و خانه‌های دانشجویی
    • تحصیل به صورت رایگان و حذف شهریه
    • پوشش بیمه درمانی
    • پرداخت هزینه‌های سفر و رفت و آمد

    تحصیل در ترکیه و اخذ شهروندی یا تابعیت

    بسیاری از افراد که علاقه‌مند به تحصیل در ترکیه هستند، با این امید قدم در این راه می‌گذارند که بتوانند روزی تابعیت یا همان شهروندی ترکیه را اخذ نمایند. اما لازم است که به نکته‌ی بسیار مهمی توجه نمایند:

    1- با تحصیل در ترکیه، نمی‌توان به اقامت دائم، تابعیت یا شهروندی کشور ترکیه دست پیدا کرد.

    تحصیل در ترکیه و اخذ شهروندی

    هر چند سال هم که در دانشگاه های ترکیه مشغول به تحصیل باشید، از نظر قانون دولت این کشور، به عنوان سالهای اقامتی شما به حساب نمی آید. در نتیجه اخذ شهروندی از طریق تحصیل در ترکیه ممکن نیست.

    2- شما تنها در دوره‌ی تحصیلی خود حق اقامت در ترکیه را خواهید داشت.

    بعد از اتمام دوره‌ی تحصیل، شما ملزم هستید که خاک ترکیه را ترک کنید، یا اینکه با روش‌های دیگر، اقامت خودتان را تمدید نمایید. البته جای نگرانی وجود ندارد، زیرا اخذ اخذ اقامت دائم ترکیه و یا  در نهایت پاسپورت ترکیه، از طرق بسیاری ممکن است.

    اگر تمایل دارید در مورد شهروندی و اخذ پاسپورت ترکیه  بیشتر بدانید می توانید مقاله شهروندی ترکیه را مطالعه کنید.

    اخذ شهروندی ترکیه با  اقامت تحصیلی

    همانطور که در بخش پیشین اشاره کردیم، اقامت تحصیلی ترکیه، به خودی خود منجر به اخذ اقامت دائم و یا تابعیت این کشور نخواهد شد.

    تحصیل در ترکیه، تنها ویزای تحصیلی این کشور را برای شما به همراه دارد؛ برای رسیدن به اقامت دائم یا تابعیت، می‌توان از روش‌های دیگری اقدام نمود:

    1- از طریق پیشنهاد شغلی

    معمولا دانشجویانی که تحصیلات خود را در دانشگاه های معتبر ترکیه به اتمام می رسانند، شانس بیشتری برای پیدا کردن یک پیشنهاد شغلی خوب دارند.

    البته لازم به ذکر است که شما در زمان دانشجویی، اجازه بیش از ۳۰ ساعت کار در هفته را ندارید. ولی شما بعد از فارق التحصیلی می توانید با پیدا کردن شغل و اخذ مجوز کار در این کشور، اقامت کاری ترکیه را دریافت کنید؛ در نهایت نیز بعد از 6 الی 8 سال کار متوالی، به شهروندی کشور ترکیه درآیید.

    2- از طریق تاسیس کسب و کار یا شرکت

    پس از اتمام تحصیل در ترکیه، اکنون شما علم و توانایی کافی را برای تاسیس یک شرکت و یا راه‌اندازی کسب و کار، خواهید داشت.

    تاسیس و ثبت شرکت در ترکیه، اگر با مجوز کار در این کشور همراه باشد، و به مدت 6 تا 8 سال نیز به صورت دائم کار کند، می‌تواند اقامت دائم و تابعیت این کشور را به همراه داشته باشد.

    شاید به این مطلب هم علاقمند باشید  معرفی دانشگاه باهچه شهیر(نحوه ثبت نام و پذیرش، شهریه، رشته ها)
    اگر تمایل دارید در مورد ثبت شرکت در ترکیه بیشتر بدانید می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

    3- سایر روش‌ها

    به جز دو روش نامبرده در بالا، بد نیست بدانید که اخذ اقامت دائم، شهروندی و یا همان تابعیت ترکیه، با ازدواج نیز ممکن خواهد بود.

    به غیر ازدواج با یک فرد ترکی‌الاصل، اگر تمکن مالی لازم را دارا هستید، می‌توانید با روش‌های دیگری همچون سرمایه گذاری در ترکیه نیز، شهروندی خود را تضمین کنید.

    اگر تمایل دارید در مورد  سرمایه گذاری در ترکیه بیشتر بدانید می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

    ابطال اقامت دانشجویی در ترکیه بعد از فارغ التحصیلی

    یکی از موضوعاتی که دانشجویانی که در ترکیه تحصیل می کنند باید همواره به آن توجه نشان دهند، مسئله‌ی ابطال اقامت آنان بعد از اتمام تحصیل در ترکیه، و فارغ التحصیلی است.

    در چنین مواقعی که از قضا بسیار هم رخ می‌دهد، مدت اعتبار روی کارت اقامت هنوز به پایان نرسیده است، اما اقامت فرد لغو می‌شود.

    مثلا ممکن است بنابر اطلاعات روی کارت اقامت، چند ماه به پایان اقامت فرد باقی مانده باشد. فرد تا قبل از آن تاریخ، فارغ التحصیل شده و اقامتش نیز همزمان با فارغ التحصیلی پایان می‌یابد.

    دلیل این موضوع آن است که اداره‌ی مهاجرت، به وسیله‌ی دانشگاه از اتمام دوره‌ی تحصیلات فرد آگاه می‌شود و بعد از آن چه کارت اقامت فرد اعتبار داشته باشد چه نه، اقامت وی را ابطال می‌کند.

    برای حل مشکل ابطال اقامت دانشجویی در ترکیه:

    • ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر مثل ارشد و یا دکتری، اقامت شما را تمدید خواهد کرد.
    • اخذ اجازه‌ی کار بین دوران تحصیل، موجب تمدید اقامت شما خواهد شد.
    • از طرف دیگر بعد از اتمام دوره تحصیل، حداکثر تا ۱۰ روز، به اداره مهاجرت ترکیه درخواست راندوو بدهید.
    • نسبت به تغییر اقامت خود از طرق مختلف اقدام نمایید. (کار، خرید ملک و یا …)
    • در غیر این صورت، اقامت شما در ترکیه، غیرقانونی خواهد بود و ممکن است مشکلانی برای شما ایجاد کند.

    سوالات متدوال

    1. اخذ ویزای تحصیلی تحصیلی ترکیه از چند روش ممکن است؟

    از دو روش، اول از داخل ایران و ارائه مدارک به سفارت و یا کنسولگری ترکیه، دوم از طریق اقامت توریستی ترکیه، از داخل این کشور و تبدیل آن به اقامت تحصیلی.

    2. برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه از چند طریق می‌توان اقدام نمود؟

    اول، با استفاده از شرط معدل و ارائه ریز نمرات سال‌های تحصیلی، دوم از طریق شرکت در آزمون‌های ورودی هر دانشگاه.

    3. آیا امکان تحصیل رایگان در ترکیه وجود دارد؟

    به طور کلی می‌توان گفت که هزینه تحصیل در ترکیه بسیار ارزان و ناچیز است، اما با اخذ بورسیه می‌توان هزینه‌ها را به صفر کاهش داد و رایگان تحصیل کرد.

    4. آیا می‌توان با اقامت تحصیلی در ترکیه، تابعیت و شهروندی این کشور را به دست آورد؟

    خیر. اقامت تحصیلی، تابعیت و شهروندی ترکیه را به همراه ندارد. شما تنها می‌توانید به اندازه‌ی سال‌های تحصیل خود در این کشور حضور داشته باشید. بعد از آن باید با روش‌های دیگر، اقامت خود را تغییر دهید.

    4.2/5 - (13 امتیاز)

    ‫6 نظر ارسال شده در “شرایط اخذ اقامت تحصیلی ترکیه

    1. طاهر :

      سلام و ممنون از مقاله خوب… می‌خواستم بدونم چرا اینقدر هزینه کلاس تومر متغیره؟ چه معیارهایی روش تاثیر داره؟

      • تیم تحریریه استانبول همراه :

        سلام به شما. هر آموزشگاه بسته به کیفیت، ساعات آموزشی، برنامه آموزشی و متدهای تدریس و امکاناتی که در اختیار دانشجو قرار می‌دهند، هزینه متفاوتی را دریافت می‌کنند. کلاس‌های تومر دانشگاهی از همه بهتر و البته گرانتر هستند.

    2. سعید نامور :

      بعد از اینکه تحصیلمون تموم شد چطور می‌تونیم توی ترکیه ساکن بشیم؟ میشه در این مورد هم راهنمایی کنید؟ مرسی از شما.

      • تیم تحریریه استانبول همراه :

        برای اینکه بعد از تحصیل هم در ترکیه بمانید، باید نوع اقامت خودتون رو تغییر بدید. لازمه که پیشنهاد کاری داشته باشید که در این مورد هم بهتره قبل از تموم شدن تحصیل دنبالش بروید. می‌توانید خودتان شرکت تاسیس کنید یا اینکه خانه‌ای در ترکیه بخرید یا اجاره کنید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *