همه چیز در باب نرخ کمیسیون مشاورین املاک در ترکیه

نرخ کمیسیون مشاورین املاک در ترکیه

کشور ترکیه، کشوری امن و آزاد برای زندگی است. چه باور کنید چه نه، خرید ملک در ترکیه توسط ایرانیان در سال آینده، به بیشترین میزان ممکن خواهد رسید و این کشور به اولین مقصد مهاجرتی ایرانیان بدل خواهد شد. ویژگی‌هایی که ترکیه را از کشورهای منطقه متمایز کرده است فراوانند؛ فرهنگ و دین نزدیک، سفر بدون ویزا، آزادی‌های بسیار، بستر مناسب اقتصادی و فرصت‌های شغلی طلایی و البته هزینه زندگی ارزان‌تر، باعث شده که سال به سال ایرانیان بیشتری نسبت به مهاجرت به ترکیه و خرید ملک در این کشور روی بیاورند.
اما خرید ملک در هر کشوری روند و ظرافت‌های خاص خودش را دارد؛ به خصوص خرید ملک در ترکیه. خرید فروش و مسکن و سیستم املاکی این کشور بسیار نظام‌مند است و کار اصلی نیز بر شانه‌های آژانس‌های مستغلاتی و مشاورین املاک است. در این مقاله از «استانبول همراه» قصد داریم تا در باب نرخ کمیسیون مشاورین املاک در ترکیه با شما صحبت کنیم. توجه به چنین جزییاتی به هنگام خرید ملک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، کوچکترین اشتباه نیز ممکن است باعث به باد رفتن مال و سرمایه‌ی شما شود، پس برای آگاهی از این امر، با ما همراه باشید.

مشاوره در زمینه خرید ملک در ترکیه

تیم مشاوره و کارشناسان « استانبول همراه » در امور خرید ملک در ترکیه، اخذ اقامت ترکیه، شهروندی و پاسپورت ترکیه، ثبت شرکت در ترکیه، تحصیل در ترکیه، خرید خودرو در ترکیه، کلیه امور بانکی و گرفتن نمایندگی برند های برتر ترکیه در کنار شماست.





    چرا باید کمیسیون مشاورین املاک را بپردازیم؟

    همانطور که اشاره کردیم، نظام املاک و مستغلات کشور ترکیه بسیار دقیق است و بر تک تک نهادهای آن نظارت وجود دارد و قوانین بسیاری نیز برای دفاع از حقوق فروشنده، خریدار و حتی مشاور املاک، وضع شده است. اگر بخواهیم به زبان ساده دلیل این امر را به هنگام خرید ملک در ترکیه برایتان توضیح دهیم، باید بگوییم که نمایندگان و مشاورین املاک و مستغلات، خرید و فروش و یا اجاره‌ی خانه را برای ما، به روندی امن و آسان تبدیل می‌کنند.

    این مشاورین در حقیقت نقش واسطه را بازی می‌کنند و هدفشان چیزی نیست جز کسب رضایت هر دو طرف و ساخت یک معامله‌ی دو سر سود. حال بدیهی است که بخواهند بخاطر این خدمات، مبلغی را نیز به عنوان کمیسیون دریافت بدارند. به جز آن، قوانین مسکن و مستغلات ترکیه نیز پشتیبان چنین افرادی است و در حقیقت همین نرخ کمیسیون مشاورین املاک ترکیه، راهی است برای احقاق و جلوگیری از تضییع حقوق آنان.

    شاید به این مطلب هم علاقمند باشید  همه چیز درباره خرید ویلا در استانبول ترکیه

    اگر فرصت کافی برای مطالعه ندارید ویدئوی زیر را ببینید.

     

    نرخ کمیسیون مشاورین املاک در ترکیه

    همانطور که اشاره کردیم، ترکیه نظام املاکی بسیار قانون‌مندی دارد و در زمان خرید ملک در ترکیه، برای دفاع از حقوق هر یک از سه طرف، قوانینی را وضع کرده است. تمامی معاملات ملکی، از جمله خرید و فروش و اجاره، باید زیر نظر وزارت مسکن این کشور انجام بپذیرد و همه‌‌ی جزییات نیز باید بر طبق قوانین این وزارت‌خانه باشد. نرخ کمیسیون مشاورین املاک در ترکیه نیز توسط این نهاد تعیین شده است و طرفین معامله موظف هستند که علاوه بر هزینه های جانبی خرید ملک در ترکیه، مبلغ این کمیسیون را نیز بپردازند.

    •  برای پرداخت نرخ کمیسیون مشاورین املاک در ترکیه، خریدار و فروشنده باید 3 درصد از کل هزینه‌ی ملک را بپردازند.
    •  خرید مستقیم از شرکت‌های سازنده، پرداخت کمیسیون را برای شما به همراه نخواهد داشت. مثلا در استانبول، اگر یک واحد مسکونی را مستقیم از شرکت سازنده خریداری کنید، نیازی نیست مبلغی را به عنوان کمیسیون پرداخت کنید.
    •  فسخ معامله اگر با رضایت طرفین باشد، کمیسیون به همراه خواهد داشت. پرداخت این مبلغ بر عهده‌ی کسی است که معامله از جانب او فسخ شده است.
    •  هزینه کمیسیون مشاورین املاک، جدا از هزینه‌های جانبی همچون هزینه مالیات، هزینه انتقال سند و هزینه مترجم می‌باشد.

    هزینه‌های جانبی خرید ملک در ترکیه

    به غیر از پرداخت نرخ کمیسیون مشاورین املاک در ترکیه، خریدار باید قبل از خرید، نسبت به سایر هزینه‌هایی که ممکن است در این راه برای او وجود داشته باشد نیز آگاه باشد. این هزینه‌ها نیز همانطور که اشاره کردیم، از جانب نظام املاکی این کشور و برای جلوگیری از تضییع حق طرفین وضع شده‌اند. اگر شما قصد خرید ملک در ترکیه را دارید، باید از قبل این هزینه‌ها را نیز در نظر بگیرید و بودجه‌ی خود را مطابق با آن تنظیم کنید.

    •  پیشنهاد می‌شود که حداقل 6 درصد از مبلغ ملک را به عنوان هزینه‌های جانبی، در کنار بودجه‌ی اصلی در نظر بگیرید. مثلا ملکی به ارزش 200 هزار یورو، حدود 12 هزار یورو هزینه جانبی در بر خواهد داشت.
      از مهم‌ترین هزینه‌هایی که معمولا در کنار نرخ کمیسیون مشاورین املاک قرار دارند، به شرح زیر هستند:
    • هزینه انتقال سند
      از مهم‌ترین هزینه‌های جانبی که باید به وزارت مسکن پرداخت شود، هزینه نقل و انتقال سند تاپو است. پرداخت این هزینه بین دو طرف معامله نصف می‌شود. مبلغ این انتقال، در حدود 4 درصد از ارزش ملک است. معمولا برای اینکه این هزینه را کاهش دهند، قیمت ملک را کمتر از ارزش واقعی آن (در حدود 60 درصد ارزش اصلی) اظهار می‌کنند.
    • مالیات بر ملک
    شاید به این مطلب هم علاقمند باشید  خرید سیم کارت در ترکیه

    هزینه‌ی این مالیات در مقایسه با سایر کشورها بسیار کمتر و ناچیزتر است، نرخ کمیسیون مشاورین املاک در ترکیه در حدود سه درصد است و خود پیداست که این مالیات تا چه اندازه پایین است. پرداخت این مالیات، چیزی در حدود 1 درصد از ارزش کل ملک، برای شما هزینه در بر خواهد داشت. در حالی که این مالیات در کشورهای اروپایی بین ده الی بیست درصد از ارزش ملک است. این مالیات اندک، افراد زیادی را برای سرمایه‌گذاری و اخذ اقامت ترکیه علاقه‌مند کرده است.

    خدمات مشاورین املاک در ترکیه

    در بخش‌های پیشین، اندکی از خدمات و وظایف مشاورین املاک در ترکیه را برای شما روشن کردیم و از دلیل پرداخت مبلغی به عنوان نرخ کمیسیون مشاورین املاک برایتان صحبت کردیم؛ به نوعی پرداخت چنین مبلغی را حق مشاورین دانستیم.

    اما اکنون در این بخش قصد داریم تا از خدمات دیگری که ممکن است یک مشاور املاک خوب برایتان به همراه داشته باشد صحبت کنیم. یک مشاور املاک خوب، کسی است که با هوشیاری، کاری می‌کند هر دو طرف معامله از خرید و یا فروش ملک سود ببرند.

    مثلا به هنگام خرید یک خانه‌ی دست اول و کلید نخورده:

    •  دیگر چیزی به اسم پرداخت کمیسیون 3 درصدی وجود ندارد.
    • یک مشاور خوب و با تجربه، بهترین سازنده‌ها را به شما معرفی خواهد کرد.
    • به علاوه، با دانستن ارزش واقعی ملک، تخفیف خوبی هم برای شما خواهد گرفت.
      از طرف دیگر، داشتن یک مشاور خوب به هنگام خرید یک ملک دست دوم، منجر به موارد زیر خواهد شد:
      • پرداخت نرخ کمیسیون مشاورین املاک فقط بر عهده‌ی خریدار خواهد بود.
      • منافع خریدار هم با دریافت تخفیف حفظ خواهد شد؛ به طور مثال اگر قیمت ملک 470 هزار لیر باشد، مشاور خوب فروشنده را راضی به فروش با قیمت 440 هزار لیر خواهد کرد. در عوض خریدار با پرداخت کمیسیون سه درصدی، حدود 30 هزار لیر سود خواهد کرد.

    باید توجه داشته باشید که پرداخت نرخ کمیسیون مشاورین املاک در ترکیه، یک امر کاملا قانونی است و باید با نوشتن یک توافق‌نامه کتبی همراه باشد. مکتوب کردن پرداخت کمیسیون، برای هر سه طرف معامله مفید خواهد بود. و در آخر، اگر طرفین از پرداخت کمیسیون سرباز زنند، مشاورین می‌توانند به کمک همین توافق، به صورت قانونی برای احقاق حقوق خود اقدام کنند.

    شاید به این مطلب هم علاقمند باشید  آشنایی با محله کارتال استانبول؛ محله‌ای آرام و خانوادگی

    سوالات متداول

    1. نرخ کمیسیون مشاورین املاک در ترکیه چقدر است؟

    طرفین معامله باید 3 درصد از ارزش ملک را به عنوان کمیسیون مشاورین املاک بپردازند، این مبلغ از جانب وزارت مسکن ترکیه تصویب شده و پرداخت آن با پشتیبانی قانون است.

    2. در چه صورت پرداخت نرخ کمیسیون مشاورین املاک وجود نخواهد داشت؟

    اگر خریدار ملکی را به صورت مستقیم از شرکت‌های سازنده خریداری کند، نیازی به پرداخت حق کمیسیون نیست.

    3. آیا فسخ معامله نیز پرداخت کمیسیون مشاورین املاک را در بر خواهد داشت؟

    بله. اگر طرفین با رضایت یکدیگر نسبت به فسخ معامله اقدام کنند، باید مبلغی را به عنوان کمیسیون فسخ به مشاورین املاک بپردازند. پرداخت این هزینه بر عهده‌ی طرفی است که معامله را فسخ کرده.

    4. علاوه بر نرخ کمیسیون مشاورین املاک، دیگر چه هزینه‌هایی باید پرداخت شوند؟

    علاوه بر نرخ کمیسیون مشاورین املاک در ترکیه، مبالغی باید به عنوان هزینه انتقال سند تاپو، مالیات خرید و حق‌الزحمه‌ی مترجم نیز پرداخت شود.

    5. عدم پرداخت کمیسیون مشاورین املاک در ترکیه، چه عواقبی به دنبال دارد؟

    پرداخت این هزینه از طرف قانون الزامی است، و البته توافق‌نامه‌ای از پیش بین طرفین امضا می‌شود. مشاورین املاک می‌توانند در صورت عدم پرداخت کمیسیون، از مراجع قضایی برای احقاق حق خود اقدام کنند.

    سخن پایانی

    خرید ملک در ترکیه و ساخت یک زندگی نو، آرزوی هر کسی است؛ به خصوص آنکه این کار ممکن است شهروندی ترکیه را نیز برای شما به همراه داشته باشد. خرید ملک در هر کشور، یکی از کارهایی است که باید با دقت و ظرافت و توجه ویژه انجام شود؛ تا هم منافع شخص حفظ شود، و هم اینکه سرمایه‌ی او از بین نرود. نظام املاکی ترکیه اما بسیار دقیق و منظم است و منافع خریدار، فروشنده و حتی مشاور املاک را نیز در نظر گرفته و نرخی به عنوان کمیسیون برای آنان تنظیم کرده.

    شرکت «استانبول همراه» از صفر تا صد خرید ملک در ترکیه با شما همراه خواهد و کوچکترین قدم‌ها را نیز در کنار شما خواهد برداشت. به کمک پکیج‌های خدماتی این شرکت و به کمک وکلای درجه یک و معتبر ترکی، می‌توانید بدون هیچگونه نگرانی از بابت نرخ کمیسیون مشاورین املاک در ترکیه، نسبت به خرید خانه در این کشور اقدام فرمایید.

    5/5 - (1 امتیاز)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *