از هزینه‌های جانبی خرید ملک در ترکیه چه می‌دانید؟

هزینه های جانبی خرید ملک در ترکیه

در ادامه مقالات مربوط به خرید ملک در ترکیه قصد دراریم در مورد هزینه های جانبی خرید ملک در ترکیه در 2024 با شما عزیزان صحبت کنیم تا با دانش کافی قدم در این مسیر بگذارید.

طبق آمار و ارقام، کشور ترکیه مقصد اول برای مهاجران ایرانی است. هرساله‌ چند صد هزار ایرانی به این کشور مهاجرت می‌کنند و زندگی تازه‌ای را در این کشور آغاز می‌کنند. مهاجرت به ترکیه در میان ایرانیان بسیار محبوب است زیراکه فرهنگ و دین این کشور شباهت بسیاری با ما دارد، دوم آنکه هزینه های زندگی در ترکیه بسیار پایین‌تر است، و سوم آنکه کشور ترکیه، کشوری امن برای پیشرفت اقتصادی و ساخت آینده‌ی خود می‌باشد. در این میان یکی از آسان‌ترین راه‌های کسب اقامت این کشور، خرید ملک است. اما گذشته از آن، آیا از هزینه های جانبی خرید ملک در ترکیه چیزی می‌دانید؟

مشاوره در زمینه خرید ملک در ترکیه

تیم مشاوره و کارشناسان « استانبول همراه » در امور خرید ملک در ترکیه، اخذ اقامت ترکیه، شهروندی و پاسپورت ترکیه، ثبت شرکت در ترکیه، تحصیل در ترکیه، خرید خودرو در ترکیه، کلیه امور بانکی و گرفتن نمایندگی برند های برتر ترکیه در کنار شماست.





    هزینه‌های جانبی خرید ملک در ترکیه کدامند؟

    خرید ملک در هر کشوری، علاوه بر هزینه‌ی خود ملک، یک سری هزینه‌های جانبی نیز به دنبال خواهد داشت. این هزینه‌ها معمولا توسط خریدار، فروشنده و یا هر دو طرف پرداخت می‌شود.

    به زبان ساده، وجود چنین هزینه‌هایی چیزی نیست که از بودنشان تعجب کنید و خلاصه اینکه در هر کشوری رایج هستند؛ به خصوص اینکه بخواهید به عنوان یک خارجی در یک کشور دیگر خانه بخرید.

    هزینه های جانبی خرید ملک در ترکیه از این قرارند:

    شاید به این مطلب هم علاقمند باشید  همه چیز درباره محله بیکوز استانبول+ قیمت در سال 2024

    • هزینه سند زدن

    هزینه‌های ثبت سند، یکی از مهم‌ترین هزینه های جانبی خرید ملک در ترکیه است. در این نوع، مبلغی معادل با 4 درصد ارزش کل ملک، باید به اداره‌ی ثبت پرداخت شود. پرداخت این هزینه معمولا بین خریدار و فروشنده تقسیم می‌شود. بسته به توافق شما، ممکن است فقط یکی از طرفین این مبلغ را تقبل کند.

    • مالیات بر ارزش افزوده یا KDV

    از دیگر هزینه های جانبی خرید ملک در ترکیه، می‌توان هزینه مالیات بر ارزش افزوده را نام برد. عواملی چون مساحت ملک، مکان و موقعیت جغرافیایی ملک و سال پایان ساخت، در تعیین آن دخیل هستند. این مبلغ معمولا چیزی بین 1 الی 18 درصد از ارزش کل ملک را شامل می‌شود و البته پرداخت آن بر عهده خریدار است.

    • هزینه کارشناسی ملک و مترجم

    یکی از هزینه های جانبی خرید ملک در ترکیه که معمولا برای خریداران خارجی بسیار حائز اهمیت است، هزینه کارشناسی ملک (گزارش اکسپرتیز) می‌باشد. خریدارانی که نسبت به خرید ملک در کشور ترکیه اقدام می‌کنند، موظف‌اند تا قبل از سند زدن، یک گزارش کارشناسی از ارزش واقعی ملک به اداره ثبت ارائه دهند.

    به علاوه، اگر خریدار خارجی به زبان ترکی مسلط نباشد، لازم است تا در هنگام سند زدن، یک مترجم قسم خورده نیز به همراه داشته باشد که البته آن نیز هزینه‌ای جداگانه در بر خواهد داشت.

    • خرید کنتور و آبونگی

    اگر ملکی که خریداری کرده‌اید، صفر و کلید نخورده است، لازم است تا کنتور آب، برق و گاز را به نام خود خریداری نمایید. در غیر این صورت، اگر ملک شما صفر نیست، پس از خرید تنها لازم است تا آبونگی برق، آب و یا گاز را به نام خود تغییر دهید.

    چند نکته‌ی دیگر در مورد هزینه های جانبی خرید خانه در ترکیه

    بعد از ماه ژانویه سال 2020، حدودا 4 درصد از ارزش کل ملک، باید به عنوان مالیات نقل و انتقال، به ادراه‌ی ثبت زمین و کاداستر (TAPU VE KADASTRO) پرداخت شود. این هزینه به صورت مساوی بین طرفین خریدار و فروشنده تقسیم می‌شود. این مبلغ برای خانه‌ی نو، صفر و کلید نخورده است. از طرف دیگر، اگر خانه‌ی خریداری شده صفر نباشد، تمام این هزینه، طبق قیمت و عرف روز، باید توسط خریدار پرداخت شود.

    شاید به این مطلب هم علاقمند باشید  نمونه قرارداد خرید ملک در ترکیه 2024

    به علاوه، از دیگر هزینه های جانبی خرید ملک در ترکیه که باید به آن‌ها توجه داشته باشید، از قرار زیر است.

    مجموع این هزینه‌ها، چیزی حدود 2500 لیر خواهد شد:

    • هزینه ترجمه گذرنامه در دفتر اسناد رسمی
    • هزینه ترجمه مدارک جهت افتتاح حساب بانکی در ترکیه
    •  هزینه مترجم قسم خورده
    • هزینه دریافت شماره مالیاتی
    • هزینه عکس
    • مالیات کاداستر که بالا ذکر شد.
    • حق‌الوکاله‌ی وکیل که البته اختیاری است.
    • علاوه بر هزینه‌هایی که در بخش‌های پیشین ذکر شد، معمولا لازم است تا مثل ایران، هزینه‌ای را به آژانس‌ها املاک نیز بپردازید. این مبلغ چیزی در حدود 2 درصد ارزش ملک خریداری شده خواهد بود. به علاوه، آژانس‌ها هزینه خدمات مالیات بر ارزش افزوده را نیز از شما دریافت خواهند کرد.

    جدول هزینه های جانبی خرید ملک در ترکیه

     

    مزایای خرید ملک در ترکیه

    کسانی که قصد مهاجرت به ترکیه را دارند، به خوبی آگاه هستند که خرید ملک در این کشور، یکی از آسان‌ترین و بی‌دردسرترین راه‌های کسب اقامت ترکیه است. خرید ملک مزایای بسیاری را برای شما به همراه خواهد داشت؛ خرید ملک در این کشور به باور خیلی از متخصصان یک سرمایه‌گذاری هوشمندانه است که هیچ‌گاه از سوددهی نمی‌افتد. به علاوه، خرید ملک ممکن است برای شما و خانواده‌ی شما، شهروندی و پاسپورت این کشور را نیز به ارمغان بیاورد.

    خرید ملک در این کشور و البته کسب شهروندی آن، قوانین خاص خودش را دارد مه باید از آن‌ها آگاه بود؛ به علاوه باید به مسئله‌ی هزینه های جانبی خرید ملک در ترکیه نیز توجه ویژه‌ای نشان داد. به زبان ساده می‌توان اینطور گفت که اگر ملک خریداری شده توسط شما، ارزشی برابر با 250 هزار دلار آمریکا و یا بیشتر داشته باشد، شما حداکثر بعد از سه ماه، صاحب شهروندی ترکیه خواهید شد. در این صورت، پاسپورت ترکیه برای همسر و فرزندان زیر 18 سال شما، صادر خواهد شد.

    اما اگر ملکی که در ترکیه خریداری می‌کنید، ارزشی کمتر از 250 هزار و بیشتر از 60 هزار دلار داشته باشد، اخذ شهروندی این کشور را برایتان به همراه نخواهد داشت. در این مورد می‌توانید اقامت موقت ترکیه را دریافت کنید. این نوع اقامت حداکثر یک سال اعتبار دارد و بعد از آن مجددا می‌توان آن را به مدت دو سال تمدید کرد.

    شاید به این مطلب هم علاقمند باشید  خرید ملک در وان ترکیه

    اگر تمایل دارید در مورد مزایای خرید ملک در ترکیه بیشتر بدانید می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

    سوالات متداول در مورد هزینه های جانبی خرید ملک در ترکیه

    3.آیا خرید ملک در ترکیه هزینه جانبی هم در بر خواهد داشت؟

    بله. از هزینه های جانبی خرید ملک در ترکیه، می‌توان به هزینه ثبت سند، مالیات بر ارزش افزوده، کارشناسی ملک و خرید کنتور اشاره کرد.

    4. مالیات نقل و انتقال ملک چگونه محاسبه می‌شود؟

    از ژانویه‌ی 2020، این مبلغ بر اساس چیزی حدود چهار درصد از ارزش کل ملک محاسبه می‌شود. به علاوه، هزینه‌ی آن برای خانه‌های کلید نخورده به طور مساوی بین طرفین تقسیم می‌شود و در غیر این صورت بر عهده‌ی خریدار است.

    سخن پایانی

    خرید ملک و اجاره‌ی آن، یکی از آسان‌ترین و بی‌دردسرترین راه‌های اخذ اقامت ترکیه است. تنها چیزی که برای کسب این نوع اقامت نیاز دارید، تمکن مالی است و بعد از آن، کارها به راحتی انجام خواهند شد. خرید ملک در کشور ترکیه، در چند سال اخیر بسیار مورد توجه ایرانیان قرار گرفته و عده‌ی بسیاری را به خود مشتاق کرده است که می توانید در مقاله آمار خرید ملک در ترکیه درباره  این موضوع مطالعه کنید.. اما به غیر از هزینه‌ی خرید خود ملک، باید به سایر هزینه‌ها هم توجه کرد.

    در این مقاله از «استانبول همراه» در کنار هم موضوع هزینه های جانبی خرید ملک در ترکیه را بررسی کردیم. توجه به این هزینه‌ها، به خصوص برای خریداران خارجی، بسیار مهم و حیاتی است و هرگونه اشتباه، صدمات جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت.

    به همین دلیل، توصیه‌ی ما این است تا هنگام خرید ملک، با مشاوران و متخصصان ما مشورت کنید.

    5/5 - (2 امتیاز)

    ‫4 نظر ارسال شده در “از هزینه‌های جانبی خرید ملک در ترکیه چه می‌دانید؟

    1. محمد سعیدی :

      سلام، توی یکی از مقاله‌هاتون درباره هزینه‌های جانبی خرید ملک خوندم، خیلی زیادن! مثلا یکیش همین هزینه تاپو، خیلی بی‌انصافیه… راهی هست که پرداختشون نکنیم؟

      • تیم تحریریه استانبول همراه :

        درود دوست عزیز. قوانین املاک و مستغلات در ترکیه، بسیار پیچیده و البته نظام‌مند است. راهی نیست که بتوان به کمک آن، از پرداخت این هزینه سر باز زد. شما فقط می‌توانید با خرید ملک در مناطق بافت فرسوده که خود دولت آن‌ها را مشخص کرده، و البته بازسازی آن، از پرداخت هزینه تاپو معاف شوید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *