مقایسه استانبول آسیایی و اروپایی! نبردی میان دو محبوب

مقایسه بخش آسیایی و اروپایی استانبول

زندگی در ترکیه و سکنی گزیدن در شهر استانبول، در سال‌های اخیر بسیار محبوب شده و حسابی مورد توجه قرار گرفته است. اما هنوز بر سر اینکه کدام سمت این شهر برای زندگی بهتر است، بحث و جنجال و جدل وجود دارد. زندگی در یک شهر بزرگ و تاریخی می‌تواند آروزی هر کسی باشد؛ به خصوص اینکه چنین شهری برای رشد و ترقی و پیشرفت هم به مثال یک سکوی پرتاب باشد. استانبول دقیقا چنین شهری است. این شهر به طرز شگفت‌انگیزی میان دو قاره‌ی آسیا و اروپا قرار گرفته و سالانه پذیرای میلیون‌های توریست و مهاجر است.

در این مقاله از «استانبول همراه» قصد داریم تا نگاهی داشته باشیم به مقایسه بخش اروپایی و آسیایی استانبول. این شهر، شهر هزار رنگ است و هر گوشه‌اش مزایا و معایب و شگفتی‌های خودش را دارد. برای کسانی که قصد دارند که اقامت ترکیه را کسب کنند، انتخاب بین این دو بخش، مسئله‌ی بسیار مهمی خواهد بود.

در ادامه نگاهی به این دو بخش می‌اندازیم و درباره‌ی ویژگی‌های هر کدام، توضیحات لازم را به شما ارائه می‌دهیم.

تاریخ، جغرافیا و آب و هوای استانبول

شهر استانبول بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهر در کشور ترکیه است و البته قطب اصلی اقتصادی و فرهنگی آن هم به حساب می‌آید. این شهر در سال 2010 به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا، و در سال گذشته به عنوان بزرگترین کلان شهر اروپا انتخاب شد. به علاوه، بد نیست بدانید که این شهر از پیشینه‌ی تاریخی فوق‌العاده پر قدمتی هم برخوردار است.

شهر استانبول به سه بخش تقسیم‌بندی می‌شود: دماغه‌ی شاخ طلایی که قدیمی‌ترین بخش شهر است، شمال شاخ طلایی و منطقه‌ی آسیایی. این شهر شاید تنها شهر بر روی زمین باشد که نیمی از آن در یک قاره و نیم دیگرش در قاره‌ای دیگر باشد. همین موضوع باعث شده تا بحث بر سر مقایسه بخش آسیایی و اروپایی استانبول همیشه داغ، و اختلاف نظرات فراوانی بر سر آن وجود داشته باشد. کسانی که می‌خواهند نسبت به خرید ملک در ترکیه و در شهر استانبول اقدام کنند، همواره از دغدغه‌های اصلی‌شان، انتخاب یکی از دو بخش بوده است.

استانبول شهری است با آب و هوای معتدل؛ چنان که از مجاورت آن با دریا بر می‌آید، این آب و هوا چندان هم دور از ذهن نخواهد بود. تابستان‌های استانبول هم در بخش اروپایی و هم در بخش آسیایی، معمولا گرم و مرطوب است و زمستان‌ها همیشه سرد و پر از برف و باران هستند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید  واکسن کرونا در ترکیه، نصیب ما می‌شود یا نه؟

مهم‌ترین نکته‌ برای زندگی استانبول

کسانی که قصد دارند روزی شهروندی ترکیه را کسب کنند و بعد از آن شهر استانبول را برای سکونت انتخاب کنند، باید به نکات مهمی توجه داشته باشند. این مسئله، به خصوص برای ما ایرانی‌ها که به محل زندگی خود بسیار اهمیت می‌دهیم، ارزشی دوچندان خواهد یافت. شاید اصلا پرداختن به مقایسه بخش اروپایی و آسیایی استانبول، بدون در نظر گرفتن این نکته، کاری عبث باشد.

اما مهم‌ترین نکته به هنگام خرید خانه در استانبول، توجه ویژه به دسترسی آسان به سیستم حمل و نقل عمومی است. همانطور که می‌دانید، قیمت سوخت در ترکیه بسیار بالاست و گذشته از آن خرید و نگهداری اتومبیل در ترکیه، امری بسیار پرخرج تلقی می‌شود. به همین دلیل لازم است تا خانه‌ای که می‌خرید، به سیستم حمل و نقل عمومی نزدیک بوده و دسترسی آسانی به آن داشته باشد. در این صورت زندگی برایتان بسیار ساده‌تر خواهد شد.

به علاوه، گذشته از مسئله‌ی حمل و نقل عمومی، بخش آسیایی و اروپایی استانبول از نظر کیفیت زندگی نیز اندک تفاوت‌هایی با هم دارند. قسمت اروپایی مدرن‌تر بوده و بسیار شلوغ‌تر است؛ در حالی که قسمت آسیایی استانبول بسیار خلوت‌تر بوده، اصیل‌تر بوده و البته از نظر بسیاری برای زندگی بسیار مناسب‌تر است.

اقتصاد پویا در بخش اروپایی استانبول

همانطور که اشاره کردیم، کلا بخش اروپایی استانبول، هم شلوغ‌تر است و هم پویاتر. به زبان ساده می‌توان اینطور گفت که اکثر صنایع، شرکت‌های تجاری، برندهای روز دنیا، مراکز خرید، مراکز دولتی، شبکه‌های تلویزیونی، و در یک کلام قطب تجاری استانبول، واقع در بخش غربی و اروپایی آن است. کسانی که می‌خواهند از راه سرمایه گذاری در ترکیه و یا کار، اقامت این کشور را دریافت کنند، به طور قطع فرصت‌های بیشتری را در بخش اروپایی استانبول پیدا خواهند کرد.

 

البته باید در مقایسه بخش اروپایی و آسیایی استانبول به هزینه‌ها نیز دقت داشت. معمولا هزینه زندگی در ترکیه نسبت به ایران کمتر است، اما در شهر استانبول اوضاع کمی متفاوت است. شاید بتوان گفت که استانبول گران‌ترین شهر ترکیه به حساب می‌آید و البته مهم‌تر از آن، بخش اروپایی آن به دلایلی که در بالا ذکر شد، گران‌تر از بخش آسیایی بوده و هزینه زندگی در آن کمی بالاتر است. به طور مثال، هزینه رفت و آمد با اتوبوس در بخش اروپایی، حدود 2 برابر بیشتر از بخش آسیاست.

اماکن تفریحی بیشتر در بخش اروپایی استانبول

همانطور که می‌دانید، بخش اروپایی استانبول از قدمت بسیار بیشتری برخوردار است؛ به همین دلیل بدیهی است که اماکن تاریخی بیشتری در این بخش قرار داشته باشند. کاخ معروف توپکاپی، کاخ دولما باغچه، مساجد ایاصوفیه و سلطان احمد، و بسیاری از بزرگترین جاذبه‌های توریستی استانبول، در بخش اروپایی آن قرار دارند. همین امر هم موجب شده تا تعداد توریست بیشتری در این قسمت دیده شود. کسانی که دوست دارند اقامت توریستی ترکیه را دریافت کنند، بدون شک این بخش برایشان جذاب‌تر خواهد بود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید  محله اسکودار استانبول را مثل کف دست بشناسید!

در مقایسه بخش آسیایی و اروپایی استانبول، توجه به جریان زندگی بسیار مهم است. اگر به تفریحات شبانه بسیار اهمیت می‌دهید و دوست دارید هر شب خود را در یک کافه و رستوران و یا کلاب بگذرانید، قسمت اروپایی برای شما ایده‌آل خواهد بود. زندگی شبانه در بخش اروپایی بسیار پویاتر بوده و بیشتر باب میل جوانان است. گذشته از آن، ورزشگاه‌های بزرگ، نظیر استادیوم‌ها و مراکز ورزشی استانبول هم در بخش اروپایی آن قرار دارند. وجود مراکز خرید بزرگ و لوکس و البته هتل‌های درجه یک، از ویژگی‌های بخش اروپایی است.

درس و تحصیل در دو سوی استانبول

استانبول به طور قطع یکی از بهترین شهرهای ترکیه برای تحصیل است؛ نه تنها در مقاطع پایه، بلکه به طور ویژه برای مقاطع عالی و دانشگاه‌ها. خیلی از کسانی که قصد تحصیل در ترکیه را دارند، شهر استانبول یکی از اولویت‌های آنان خواهد بود. به علاوه، دانشگاه‌های ترکیه در سطح جهانی هم بسیار مطرح هستند؛ دانشگاه کوچ، دانشگاه سابانجی و بیلکنت، از مطرح‌ترین دانشگاه‌های ترکیه در رتبه‌بندی جهانی هستند.

لازم است تا دانشجویان برای تحصیل، در مقایسه بخش اروپایی و آسیایی استانبول توجه ویژه‌ای را به خرج دهند. نکته‌ی جالب اینکه دانشگاه مرمر به عنوان تنها دانشگاه جهان که در دو قاره واقع شده، دفاتر اصلی آن در بخش اروپایی استانبول قرار دارد. در کل اینطور به یاد داشته باشید که تعداد دانشگاه‌ها در این بخش بیشتر است. در طرف مقابل، اگر علاقه‌مند به تحصیل نظامی هستید، بخش آسیایی استانبول برای شما مناسب‌تر است.

بخش آسیایی استانبول، ایده‌آل برای زندگی

و اما شاید مهم‌ترین بخش این مقاله، مهم‌ترین مسئله‌ای که بیشتر از هر چیزی در مقایسه بخش آسیایی و اروپایی استانبول باید در نظر گرفته شود، مسئله‌ی انتخاب یک مکان مناسب برای زندگی است. مهاجرانی که قصد دارند ساکن این کشور شوند و باقی عمر خود را در آن بگذرانند و یا می‌خواهند اقامت ترکیه از طریق اجاره خانه را دریافت کنند، باید برای انتخاب محل زندگی حسابی دقت به خرج دهند.

 

تا به اینجای کار از عمده‌ترین تفاوت‌های بخش آسیا و اروپای استانبول آگاه شدیم، و به زبان ساده، پی بردیم که بخش اروپایی شلوغ‌تر از بخش آسیایی آن است. بخش اروپایی قطب تجاری شهر است و ممکن برای سرمایه گذاری در ترکیه بی‌نظیر باشد. البته هستند بسیاری از افراد که ترجیح می‌دهند در یک مکان پویا و شلوغ زندگی کنند و خودشان را در اجتماع حس کنند؛ اما به هر حال، تصمیم‌گیری در این باره، نهایتا بر عهده‌ی خودتان خواهد بود.

بخش آسیایی استانبول

به طور کلی، می‌توان از مهم‌ترین ویژگی‌ها و مزایای بخش آسیایی استانبول، به جمعیت کمتر آن اشاره کرد. این بخش به ظن بسیاری، از هر جای دیگر استانبول سرسبزتر است؛ به علاوه نوار ساحلی آن بسیار طولانی‌تر بوده و برای ورزش و دوچرخه سواری ایده‌آل است. مهم‌تر از همه، به دلیل جمعیت کمتر آمار جرم و جنایت هم در این بخش تا حد چشمگیری پایین‌تر است. از بهترین مناطق بخش آسیایی برای زندگی، می‌توان محدوده خیابان قدیمی بغداد، منطقه‌ی بِی‌کوز و کادی‌کوی را نام برد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید  وکالت در کشور ترکیه

 

سوالات متداول

1. کدام بخش از استانبول برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟

بخش اروپایی استانبول قطب تجاری و اقتصادی آن به حساب می‌آید؛ به همین دلیل شاید برای سرمایه‌گذاری گزینه‌ی بهتری باشد.

2. هزینه زندگی در هر بخش از استانبول چگونه است؟

به طور کلی هزینه زندگی در استانبول زیاد است. اما از آنجایی که بخش اروپایی این شهر محل تجمع اماکن تفریحی و تجاری و تاریخی به حساب می‌آید، هزینه زندگی در آن هم اندکی از بخش آسیایی بالاتر است.

3. کدام بخش از استانبول برای زندگی بهتر است؟

معمولا ما بخش شرقی و آسیایی استانبول را برای زندگی پیشنهاد می‌دهیم. این بخش خلوت‌تر بوده، ارزان‌تر است، جمعیت آن کمتر است و اصالت بیشتری دارد.

4. آیا شهر استانبول برای تحصیل مناسب است؟

این شهر می‌تواند یکی از بهترین شهرهای دنیا برای تحصیل به حساب بیاید. تعدای از مطرح‌ترین دانشگاه‌ها که در سطح جهانی مطرح هستند، در این شهر قرار دارند.

5. کدام بخش از استانبول برای تفریح و سرگرمی بهتر است؟

بخش اروپایی استانبول قدمت بیشتری دارد. اماکن تاریخی در آن بسیار زیاد است، به علاوه زندگی شبانه بیشتر در ان جریان دارد. کافه‌ها، رستوران‌ها و کلاب‌های بسیاری در این بخش قرار دارند.

کلام واپسین در باب مقایسه دو سوی استانبول

همه‌ی کسانی که به ترکیه مهاجرت و یا سفر کرده‌اند، باور دارند که شهر استانبول، شهری هزار رنگ است. هر سوی آن را که نگاه کنی یک شگفتی تازه برایت به ارمغان می‌آورد و آنقدر تنوع در آن زیاد است که هیچ‌گاه از تماشایش خسته نخواهید شد. در وصف تفاوت و شگفتی استانبول همین بس که این شهر، تنها شهری است که نیمی از آن در یک قاره و نیم دیگرش، در یک قاره‌ی دیگر قرار دارد.

در این مقاله از «استانبول همراه» نگاهی گذرا داشتیم به مسئله‌ی مقایسه بخش اروپایی و آسیایی استانبول. این موضوع شاید در نگاه اول کمی بی اهمیت جلوه کند، اما برای کسانی که قصد مهاجرت به ترکیه را دارند، بسیار حیاتی و مهم خواهد بود. چراکه تفاوت‌های این دو بخش بسیار آشکار و مهم هستند و در زندگی و تصمیم‌گیری‌های افراد، تاثیر بسزایی خواهند داشت.

اما در آخر، اجازه دهید نظر شما را جویا شویم؛ شما کدام بخش از استانبول را ترجیح می‌دهید؟

4.1/5 - (11 امتیاز)

Recent search terms:

  • https://istanbulhamrah com/مقایسه-استانبول-آسیایی-و-اروپایی/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *