چگونه بدون پایان خدمت به ترکیه مهاجرت کنیم؟

مهاجرت به ترکیه بدون پایان خدمت

مهاجرت از جمله تصمیمات سخت و پیچیده و البته وسوسه‌کننده‌ای است که فکر و ذهن بسیاری از جوانان را به خود درگیر کرده. بدون شک شما هم به عنوان یک جوان جویای نام، حتی یک بار هم که شده به این مسئله فکر کرده‌اید و برای ساخت یک آینده‌ی بهتر و روشن‌تر، تصمیم به مهاجرت گرفته‌اید. اما در این میان، همواره یک مانع بزرگ جلوی خود دیده‌اید؛ خدمت سربازی! بسیاری از کسانی که تصمیم به مهاجرت، به خصوص مهاجرت به ترکیه را گرفته‌اند، همیشه برایشان سوال بوده که آیا اقامت ترکیه بدون پایان خدمت ممکن است یا نه؟

در این مقاله از «استانبول همراه» ما به عنوان یک راهنمای زندگی در ترکیه، قصد داریم تا درباره‌ی مهاجرت به ترکیه بدون پایان خدمت برایتان صحبت کنیم. به علاوه بررسی خواهیم کرد که چرا مهاجرت به کشور ترکیه به نفع ما خواهد بود و البته اینکه از چه راه‌هایی می‌توان اقامت و یا شهروندی این کشور را به دست آورد.

با ما همراه باشید.

مشاوره در زمینه اقامت ترکیه بدون پایان خدمت

تیم مشاوره و کارشناسان « استانبول همراه » در امور خرید ملک در ترکیه، اخذ اقامت ترکیه، شهروندی و پاسپورت ترکیه، ثبت شرکت در ترکیه، تحصیل در ترکیه، خرید خودرو در ترکیه، کلیه امور بانکی و گرفتن نمایندگی برند های برتر ترکیه در کنار شماست.





    چرا ترکیه را به عنوان مقصد مهاجرت انتخاب کنیم؟

    در اولین قدم، قبل از پرداختن به موضوع کسب اقامت ترکیه بدون پایان خدمت، ابتدا باید بدانیم که اصلا چرا باید کشور ترکیه را به عنوان مقصد مهاجرتی خود انتخاب کنیم. چه دلایلی وجود دارند که افراد را تا به این حد برای اخذ شهروندی ترکیه مشتاق می‌کنند؟ در این بخش، با نگاهی اجمالی، به این موضوع خواهیم پرداخت و مهم‌ترین دلایل انتخاب ترکیه به عنوان یک مقصد مهاجرتی را برایتان بر خواهیم شمرد.

    • نزدیکی جغرافیایی و فرهنگی

    شاید یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود افراد بسیاری برای کسب اقامت ترکیه اقدام کنند، نزدیکی این کشور به ایران، از نظر تاریخ و فرهنگ است. ایران و ترکیه، دو کشور همسایه هستند و البته پیشینه‌ی تاریخی مشترکی نیز دارند. فرهنگ و آداب و رسوم این دو کشور بسیار به هم نزدیک است؛ به همین دلیل ایرانیان در ترکیه بسیار احساس راحتی خواهند کرد.

    به علاوه، نزدیکی جغرافیایی این دو کشور هم باعث شده تا رفت و آمد برای ما ایرانی‌ها بسیار آسان باشد. و در آخر مهم‌ترین نکته اینکه سفر به ترکیه از ایران، بنا بر عهدنامه‌ی مودت، نیازی به ویزا ندارد.

    برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله انواع ویزاهای ترکیه را مطالعه کنید.

    • اقتصاد پویا و هزینه زندگی کمتر

    از دیگر دلایلی که مهاجرت به ترکیه را بسیار بین ایرانیان محبوب کرده، مسائل مالی و اقتصادی در کشور ترکیه است. باید بدانید که هزینه های زندگی در ترکیه، نسبت به کشور خودمان بسیار کمتر است؛ هرچند ممکن است در بعضی از شهرها، چندان تفاوتی با ایران نباشد. اما نباید از این مورد احساس نگرانی کرد.

    اقتصاد کشور ترکیه نسبت به ایران بسیار آزادتر و البته پویاتر است و فرصت‌های بسیاری برای اشتغال و موفقیت در ان وجود دارد. به علاوه، نسبت درآمد و خرج در این کشور بسیار منطقی‌تر خواهد بود و میزان تورم هم چندین درصد از ایران کمتر است.

    • جاذبه‌های طبیعی و تاریخی

    و در آخر، از دیگر دلایلی که ایرانیان را برای کسب اقامت ترکیه مشتاق می‌کند، می‌توان به جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این کشور اشاره کرد. روزگاری این کشور، به خصوص شهر استانبول، پایتخت جهان شناخته می‌شد و هزاران رنگ و فرهنگ و نژاد در آن زندگی می‌کرد. آثار آن تنوع و شکوه هنوز هم در جای جای ترکیه به چشم می‌خورد؛ این کشور پر است از آثار و بناهای تاریخی که هر کدامشان داستانی جداگانه دارند.

    شاید به این مطلب هم علاقمند باشید  چه کسب و کاری در ترکیه راه بیندازیم؟

    به علاوه، ترکیه به عنوان یک کشور مدیترانه‌ی، هم آب و هوای خوبی دارد، هم سواحل زیبا و منحصر به فردی دارد و هم اینکه طبیعت آن بکر و چشم‌نواز است.

    مهاجرت به ترکیه بدون کارت پایان خدمت

    از بزرگترین موانعی که پیش روی هر مردی قرار دارد، خدمت سربازی است. خدمت سربازی همیشه‌ی خدا، بزرگترین دغدغه‌ی کسانی بوده است که قصد مهاجرت و خروج از کشور را داشته‌اند. به محض اینکه شما پایتان را از 18 سالگی به این طرف بگذارید، موضوع سربازی در ذهنتان نقش خواهد بست و چه بسا که به کابوس خیلی از افراد هم تبدیل شود. البته این موضوع همیشه هم جای نگرانی ندارد و بعضی اوقات با گواهی اشتغال به تحصیل، قابل چشم‌پوشی خواهد بود.

    حال بزرگترین سوال کسانی که می‌خواهند به ترکیه مهاجرت کنند، این است که آیا اقامت ترکیه بدون پایان خدمت هم ممکن است؟ البته باید گفت که این کار شدنی و انکان‌پذیر است. کسانی که قصد دارند به ترکیه مهاجرت کنند و یا به تحصیل در ترکیه بپردازند، می‌توانند بدون داشتن کارت پایان خدمت هم کشور را ترک نمایند. البته ترک کشور بدون اتمام خدمت سربازی، شرایط و ضوابط خود را دارد که باید آن‌ها را در نظر داشت.

    اقامت ترکیه بدون پایان خدمت چه شرایطی دارد؟

    هر مردی که سن او از 18 سال گذشته باشد، باید برای خروج از کشور، یا سربازی‌اش را تمام کرده باشد و یا کارت پایان خدمت داشته باشد. به صورت کلی اگر سوال شود که آیا مهاجرت به ترکیه بدون پایان خدمت ممکن است یا نه، باید گفت که جواب مثبت است. شما می‌توانید با سپردن وثیقه به دولت، بدون کارت پایان خدمت هم نسبت به مهاجرت اقدام کنید.

    به طور کلی می‌توان اینطور گفت که برای مهاجرت به ترکیه، لازم است تا مدارکی که وضعیت‌تان را در حال حاضر، روشن و مشخص می‌کند به دولت ارائه دهید. مدارکی اعم از برگه اشتغال به تحصیل، وثیقه، ضمانت‌نامه و البته مبلغی برای کارهای اداری، از جمله مدارکی است که در این روند به همراه داشته باشید.

    برای مهاجرت و اخذ اقامت ترکیه بدون پایان خدمت، باید شرایط زیر را دارا باشید:

    • غیبت سربازی نداشته باشید.

    • دانش‌آموز، دانشجو، طلبه و یا فارغ التحصیل باشید.

    • در سنوات ارفاقی تحصیل قرار نداشته باشید.

    • وثیقه‌ی مورد نیاز را به سازمان وظیفه پرداخات کرده باشید.

    • گواهی اشتغال به تحصیل داشته و یا درخواست مجوز خروج از کشور را ثبت کرده باشید.

    شرایط اخذ اقامت ترکیه بدون پایان خدمت

    و اما درباره‌ی نوع و مقدار وثیقه باید گفت که بسته به نوع هر سفر، میزان وثیقه نیز متغیر و متفاوت خواهد بود. توجه داشته باشید که سپردن وثیقه و خروج از کشور اعتبار مشخصی دارد. عدم حضور پس از پایان اعتبار، به منزله‌ی ضبط وثیقه به نفع دولت خواهد بود.

    شاید به این مطلب هم علاقمند باشید  اپلیکیشن‌ های الزامی برای زندگی در استانبول

    به موارد زیر دقت کنید:

    5 میلیون وثیقه برای سفرهای علمی

    8 میلیون تومان برای سفرهای نیمه علمی

    15 میلیون تومان برای سفرهای غیرعلمی

    5 میلیون تومان برای سفرهای مطالعاتی

    500 هزاز تومان برای سفرهای زیارتی

    مراحل خروج از کشور بدون کارت پایان خدمت

    حال که دانستیم مهاجرت به ترکیه بدون پایان خدمت هم ممکن است، اکنون باید بدانیم که چه مراحلی را باید برای اخد مجوز خروج طی کرد:

    • به سازمان نظام وظیفه دانشگاه و یا محل زندگی خود مراجعه کنید.

    • می‌توانید پس از دریافت کد سخا از پلیس +10 به وبسایت نظام وظیفه نیز مراجعه کنید.

    • مدارک مورد نیاز (اشتغال به تحصیل و…) را به آن‌ها ارائه دهید.

    • منتظر بمانید تا درخواست شما بررسی، رد و یا تایید شود.

    • پس تاییدی نسبت به سپردن وثیقه اقدام کنید.

    • در صورت نبود هیچگونه مانع و مشکل، پلیس گذرنامه ناجا، گذرنامه‌ی شما را صادر خواهد کرد.

    مراحل خروج از کشور بدون کارت پایان خدمت

    حال باید چند نکته را در نظر داشته باشید. گذرنامه‌ای که بدون کارت پایان خدمت برای شما صادر می‌شود، دارای مدت اعتبار مشخصی است. اگر تا پایان زمان مشخص شده به کشور بازنگردید، وثیقه‌ی شما به نفع دولت ضیط خواهد شد.

    به علاوه، اگر برای ثبت بازگشت خود حاضر نشوید و یا با تاخیر نسبت به آن اقدام کنید، به مدت 6 ماه تا 1 سال ممنوع‌الخروج خواهید شد. و در آخر اینکه باید بدانید اقامت ترکیه بدون پایان خدمت نیازی به ویزا نخواهد داشت.

    کدام نوع اقامت ترکیه از همه بهتر است؟

    در بخش پایانی این مقاله، خوب است اندکی هم از انواع اقامت ترکیه برای شما مخاطب عزیز صحبت کنیم. حال که از سیر تا پیاز روند مهاجرت به ترکیه بدون پایان خدمت آگاه هستیم، بد نیست اندکی هم در این باره بخوانیم.

    1. اقامت تحصیلی در ترکیه

    یکی از آسان‌ترین راه‌هایی که می‌تواند مهاجرت به ترکیه را برای شما هموار کند، کسب اقامت از طریق تحصیل در ترکیه است. شاید اصلاع نداشته باشید، اما تعدادی از بهترین دانشگاه‌های دنیا، در کشور ترکیه و در شهر استانبول قرار دارند. به علاوه، تحصیل در ترکیه نسبت به بسیاری از کشورهای اطراف و اروپا، ارزان‌تر و به صرفه‌تر نیز هست. حتی در این راه می‌توانید بورسیه و فاند نیز دریافت کنید و هزینه‌هایتان را حسابی کاهش دهید.

    2. اقامت کاری در ترکیه

    همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، اقتصاد ترکیه بسیار پویا است و فرصت‌های شغلی در آن بسیار زیاد است. کار در ترکیه به منزله‌ی یک سکوی پرتاب برای شانس‌ها و موفقیت‌های بیشتر خواهد بود. کسب اقامت کاری ترکیه، یکی دیگر از راه‌های مهاجرت به این کشور است. البته باید به زبان ترکی مسلط باشید و تا قبل از به پایان رسیدن اقامت 90 روزه در ترکیه که به ویزا نیازی ندارد، نسبت به یافتن شغل اقدام کنید.

    3. کسب اقامت از طریق سرمایه‌گذاری

    بدون شک گرفتن شهروندی کشور ترکیه از راه سرمایه‌گذاری، از آسان‌ترین راه برای مهاجرت به این کشور خواهد بود. در این روش تنها چیزی که به آن نیاز خواهید داشت، سرمایه و تمکن مالی مورد نیاز است. شما به چند طریق می‌توانید در ترکیه سرمایه‌گذاری کنید.

    معمولا ثبت شرکت در ترکیه و یا خرید ملک در این کشور، از محبوب‌ترین راه‌ها برای سرمایه‌گذاری هستند. اگر قصد ثبت شرکت را دارید، ارزش شرکت شما باید حدود 1.5 میلیون لیر و اگر قصد خرید ملک را دارید، ارزش ملک شما باید 250 هزار دلار باشد.

    معافیت سربازی در ترکیه

    یکی از نکاتی که معمولا به هنگام اخذ شهروندی ترکیه برای اعضای خانواده نادیده گرفته می‌شود، مسئله سربازی در ترکیه است. باید بدانید فرزندانی که به واسطه شهروندی والدین خود، در قبل از 18 سالگی تابعیت ترکیه را به دست می‌آورند، باید خدمت سربازی را همچون شهروندان ترکیه؛ در این کشور نیز بگذرانند. سن ورود به خدمت سربازی در ترکیه، 21 سال است و طول مدت آن نیز، حدودا 6 ماه است.

    شاید به این مطلب هم علاقمند باشید  آشنایی با محله بی اوغلو؛ تاریخی‌ترین محله استانبول

    البته معافیت از این خدمت نیز وجود خواهد داشت، بهتر است بدانید که:

    • امکان خرید خدمت سربازی در ترکیه وجود دارد.
    • هزینه‌ی خرید خدمت سربازی در ترکیه، در حدود 37 هزار لیر است.
    • در صورت خرید، حضور در دوره‌ی آموزشی همچنان الزامی است، اما طول آن فقط 1 ماه است.
    • در صورت قبولی در دانشگاه، فرد تا پایان دوره تحصیل، از خدمت سربازی معاف خواهد بود.
    • اگر فرد بعد از 21 سالگی شهروند ترکیه شود، در صورت گذراندن سربازی در کشور خودش، از سربازی در ترکیه معاف خواهد بود.

    سوالات متداول

    1. آیا اخذ اقامت ترکیه بدون پایان خدمت ممکن است؟

    بله، شما می‌توانید با سپردن وثیقه به سازمان نظام وظیفه، بدون کارت پایان خدمت هم مجوز خروج از کشور را دریافت کنید.

    2. تا چه سنی می‌توان بدون مجوز نظام وظیفه از کشور خارج شد؟

    تا قبل از 18 سالگی می‌توان بدون اخذ هیچ گونه مجوزی از کشور خارج شد، اما بعد از این سن، باید از سازمان نظام وظیفه مجوز دریافت کرد.

    3.چه شرایطی برای اخذ مجوز خروج بدون پایان خدمت نیاز است؟

    اول آنکه نباید غیبت سربازی داشته باشید، دوم آنکه دانش‌آموز، دانشجو، طلبه و یا فارغ التحصیل باشید و سوم آنکه در سنوات ارفاقی تحصیل قرار نداشته باشید.

    4. آیا مهاجرت به ترکیه بدون پایان خدمت و مجوز خروج، اعتبار مشخصی دارد؟

    سپردن وثیقه و خروج از کشور اعتبار مشخصی دارد، اگر بعد از اتمام اعتبار به کشور بازنگردید و یا تاخیر داشته باشید، وثیقه به نفع دولت ضبط و به مدت شش ماه تا یک سال ممنوع الخروج خواهید شد.

    5. از چند راه می‌توان اقامت ترکیه را به دست آورد؟

    اقامت در ترکیه از چندین راه مختلف ممکن است، هر کدام هم مزایا و معایب خود را دارند. اما از آسان‌ترین راه‌های اخذ شهروندی ترکیه می‌توان به تحصیل، سرمایه‌گذاری، خرید ملک و یا کار اشاره کرد.

    سخن پایانی

    از بزرگترین موانعی که برای مهاجرت همیشه پیش روی جوانان وجود داشته و از قرار معلوم تا سال‌های زیادی وجود هم خواهد داشت، مسئله‌ی سربازی است. خدمت سربازی شاید بزرگترین سد خروج از کشور و مهاجرت باشد که فکر و ذهن بسیاری از جوانان را به خود مشغول کرده است.

    اما باید بدانید که گذشتن و حل این موضوع، غیر ممکن نیست. سپردن وثیقه و اخذ مجوز به دنبال آن، از راه‌هایی است که می‌توان بدون کارت پایان خدمت هم کشور را ترک کرد.

    در این مقاله از «استانبول همراه» سیر تا پیاز مهاجرت و اخذ اقامت ترکیه بدون پایان خدمت را بررسی کردیم. کسب این مجوز البته شرایط و قوانین مربوط به خود را دارد که در طی مقاله به آن‌ها پرداختیم. به علاوه، از دلایل محبوبیت ترکیه به عنوان یک مقصد مهاجرتی برای ایرانیان حرف زدیم. گذشته از آن، تعدادی از آسان‌ترین راه‌های مهاجرت به ترکیه را نیز به شما معرفی کردیم.

    حال زمان ان است که به تبادل نظر بپردازیم، شما درباره‌ی مهاجرت به ترکیه بدون پایان خدمت چه فکر می‌کنید؟

    4.1/5 - (10 امتیاز)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *