آمار خرید ملک در ترکیه توسط ایرانیان

آمار خرید ملک در ترکیه توسط ایرانیان

شاید باور نکنید، اما در سالی که گذشت، ایرانیان در صدر جدول خرید ملک در ترکیه حضور داشتند و بیشترین آمار این خرید را به خود اختصاص داده بودند. هر چند که در سال گذشته، بخاطر شیوع ویروس کرونا خرید ملک و قوانین سخت‌گیرانه‌ی ورود و خروج، خرید مسکن در ترکیه توسط خارجی‌ها اندکی افت داشته است، اما با تولید انبوه واکسن‌های مختلف، می‌توان امید داشت که این اعداد و ارقام، در سال‌ 2024 مجددا رشد چشمگیری پیدا کند.

بد نیست بدانید با وجود این کاهش، باز هم ایرانیان در صدر قرار داشتند و با رشد 38 درصدی نسبت به سال گذشته، در حدود 6500 دستگاه خانه و آپارتمان در ترکیه خریداری کرده‌اند. در سال 2019، عراقی در صدر آمار خرید خانه در ترکیه قرار داشتند، اما با شروع سال 2020، ورق برگشت و اوضاع به نفع ایرانیان تغییر پیدا کرد. در حالی که خرید ملک در این کشور توسط اکثر کشورهای منطقه از جمله عربستان، کویت، اردن، آلمان و سوئد کاهش چشمگیری پیدا کرده، اما جای خالی آن توسط ایرانیان پر شده است. در این میان اما نباید نقش دلایلی را که موجب بروز این آمار شده‌اند، نادیده گرفت.

مشاوره رایگان در زمینه خرید ملک در ترکیه

تیم مشاوره و کارشناسان « استانبول همراه » در امور خرید ملک در ترکیه، اخذ اقامت ترکیه، شهروندی و پاسپورت ترکیه، ثبت شرکت در ترکیه، تحصیل در ترکیه، خرید خودرو در ترکیه، کلیه امور بانکی و گرفتن نمایندگی برند های برتر ترکیه در کنار شماست.





    رتبه اول ایرانیان در خرید ملک در ترکیه

    در ابتدا پیشنهاد می کنم اگر زمان کافی برای مطالعه ندارید، ویدوی 2 دقیقه ای زیر را در مورد آمار خرید ملک در ترکیه تماشا کنید.

    طبق اعلام مرکز آمار ترکیه، علی رغم شیوع کرونا، شهرندان ایرانی در ماه فوریه 2024 با خرید ۴۷۷ خانه در ترکیه بزرگ ترین گروه خریداران خارجی خانه در ترکیه بوده اند.

    بعد از ایران به ترتیب شهروندان عراق، روسیه و افغانستان بیشترین خریداران خارجی خانه در ترکیه در  2024 بوده اند.

    همچنین بر اساس ملیت، اصلی‌ترین مشتریان املاک ترکیه در ماه سپتامبر سال 2020، ایرانی‌ها با خرید ۹۰۸واحد بوده اند؛ سهمی بیش از ۱۷درصدی از مشتریان خارجی مسکن ترکیه.

    پس از ایرانی ها، عراقی‌ها با خرید ۸۲۶ واحد و روس‌ها با ۴۴۸ واحد در رده‌های بعدی قرار دارند.

    البته اشتیاق ایرانیان به خرید ملک در ترکیه اختصاص به ماه سپتامبر ندارد؛ بلکه از ابتدای سال ۲۰۲۰ این روند ادامه داشته است.

    بین ماه‌های ژانویه تا سپتامبر در سال 2020 ایرانی‌ها حدود ۴‌هزار و ۷۱۶ ملک در ترکیه خریداری کرده اند. عراقی‌ها با ۴ هزار و ۱۶۵، روس‌ها با یک‌هزار و ۸۹۵، افغانستانی‌ها با یک‌هزار و ۲۷۷ و آذربایجانی‌ها با ۷۱۱ واحد، دیگر مشتریان اصلی مسکن ترکیه در این دوره ۹ماهه بودند.

    با توجه به توضیحات گفته شده به راحتی میشود دریافت که ترکیه برای ایرانی‌ها مکانی امن برای سرمایه گذاری است؛ و علاوه براین از لحاظ فرهنگی هم این دو کشور به هم احساس نزدیکی می کنند.

    تعداد املاک خریداری شده توسط شهروندان ایرانی در ترکیه

    میزان خرید ملک توسط ایرانی ها در ترکیه

    دلیل افزایش خرید ملک در ترکیه توسط ایرانیان

    پیش از هر چیز، شاید ابتدایی‌ترین دلیل خرید خانه در ترکیه، تبلیغات فراوانی باشد که در که در فضای مجازی و شبکه‌های تلویزیونی می‌بینیم. خرید مسکن در این کشور بسیار آسان است؛ و افراد بسیاری را برای انجام این امر مشتاق و علاقه‌مند کرده است. برخلاف اوضاع اقتصادی این کشور که ناشی از مناسبات سیاسی آن است، اما هنوز هم آمار خرید خانه در ترکیه توسط ایرانیان بالاست. شاید بتوان اینطور ادعا کرد که از بزرگترین ناجی‌های اقتصاد ترکیه، ایرانیان باشند!

    دیگر آنکه نقش تغییر قوانین را نیز نباید از قلم انداخت. تا پیش از این، لازم بود تا برای خرید خانه در ترکیه و اخذ شهروندی این کشور، مبلغ 1 میلیون دلار بودجه در نظر گرفت، اما به لطف قوانین جدید این میزان تا یک چهارم کاهش یافت و افراد به راحتی می‌توانند با صرف 250 هزار دلار، شهروندی ترکیه را به دست آورند. حتی با کمتر از این مبلغ هم، می‌توان اقامت ترکیه را کسب کرد.

    نکته جالب:

    شاید برایتان جالب باشد که بدانید خرید ملک در ترکیه توسط ایرانیان، به منزله‌ی راهی است برای رسیدن به اروپا و آمریکا. اکثر ایرانیان با این هدف به خرید ملک در این کشور روی می‌آورند که به کمک پاسپورت ترکیه بتوانند به آمریکا مهاجرت کنند. هرچند که اکنون با روی کار آمدن دولت جو بایدن، این امر ساده‌تر شده و شاید نیازی به این کار نباشد.

    البته این را هم باید بدانید که حتی بر طبق گفته‌ی مقامات داخلی ایران، میانگین قیمت خرید ملک در ترکیه، از بسیاری از شهرهای ایران پایین‌تر است و این دلیل را نیز باید به عوامل افزایش آمار خرید خانه در ترکیه افزود. هرچند در این میان، دلایل دیگری از جمله هزینه زندگی ارزان‌تر ترکیه، نزدیکی جغرافیایی و سفر بدون ویزا و البته فرهنگ مشابه، مزید بر علت است.

    برای اطلاعات بیشتر مقاله انواع ویزاهای ترکیه را مطالعه کنید.

    به طور خلاصه عوامل افزایش آمار خرید ملک در ترکیه توسط ایرانیان موارد زیر است :

    • کسب شهروندی کشور ترکیه
    • امکان سرمایه‌گذاری ارزی
    • افزایش قیمت مسکن در ایران

    شرایط اخذ شهروندی و اقامت ترکیه با خرید ملک

    بر طبق قوانین جدید، شما با خرید املاکی با ارزش 250 هزار دلار می توانید صاحب اقامت دائم ترکیه شوید. اخذ پاسپورت ترکیه هم از این راه امکان پذیر شده است. با خرید ملکی به ارزش 60 هزار دلار ه اقامت 3 ساله توریستی ترکیه را دریافت خواهید کرد. گرچه اجازه کار در کشور ترکیه را نخواهید داشت.

    چیزی که برای بسیاری از خریداران ایرانی جذابیت دارد این است که با خرید ملکی با رزش کمتر از 250 هزار دلار آمریکا، بعد از 5 سال می توانید اقامت دائم ترکیه را اخذ کنید. اما متاسفانه این روش باعث اخذ پاسپورت ترکیه نخواهد شد.

    شما با دریافت پاسپورت کشور ترکیه می توانید بدون احتیاج به ویزا به بیش از 140 کشور جهان سفر کنید. شما با افتتاح حساب در ترکیه نیز می توانید از کلیه خدمات بین المللی بانکی استفاده کنید. بدون آنکه نگران تحریم ها باشید. نزدیکی فرهنگ ترکیه به فرهنگ ایران هم از دلایل عمده بالا رفتن آمار خرید خانه در ترکیه توسط ایرانیان است.

    اگر تمایل دارید در مورد اخذ اقامت ترکیه با خرید ملک بیشتر بدانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

    محبوب ترین شهرها برای خرید ملک به انتخاب ایرانیان

    محبوب‌ترین شهر ترکیه، بدون شک شهر استانبول است. خرید خانه در استانبول بین ایرانیان محبوبیت خاصی دارد و هر کس که قصد خرید ملک در ترکیه را داشته باشد، اول از همه به سراغ این شهر خواهد رفت.

    آمار خرید ملک در استانبول

    طبق آمار خرید ملک در استانبول در سال گذشته، نزدیک به 148 هزار واحد توسط افراد خارجی خریداری شده است و سهم عمده‌ی آن نیز از آن ایرانیان بوده است. جای هیچ شبهه‌ای باقی نمی‌ماند که این آمار در سال 2024 رشد بزرگی خواهد داشت.

    در این بخش می توانید در مورد خرید و قیمت آپارتمان در استانبول بیشتر مطالعه کنید و شرایط و قیمت محله های مختلف استانبول را به تفکیک مشاهده کنید.

    آمار خرید ملک در سایر شهرهای ترکیه

    پس از شهر استانبول، شهرهای آنکارا، آنتالیا، بورسا، مرسین، قونیه و غازیان تپه، از پرطرفدارترین شهرهای برای خرید ملک در ترکیه، در میان ایرانیان هستند. مثلا در سالی که گذشت، خارجی‌ها در حدود 84 هزار دستگاه آپارتمان در آنکارا خریداری کردند که مجددا قسمت اعظم آن از جانب ایرانیان بوده است.

    اگر تمایل دارید در مورد  خرید ملک در آنکارا بیشتر بدانید می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

    آنکارا شهری سیاسی است و ساخت و ساز در آن رو به افزایش است و البته قیمت مناسبی هم دارد. به طور معمول، عواملی  از جمله آب و هوای خوب، فرصت‌های شغلی و بستر اقتصادی مناسب، و همچنین امکانات رفاهی، در انتخاب شهر خرید ملک، تاثیر بسزایی دارند.

    اگر تمایل دارید در مورد بهترین شهرهای ترکیه برای خرید ملک بیشتر بدانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

    تداوم ایرانیان در آمار خرید ملک در ترکیه

    طبق آمار منتشر شده در سال 2024، ایرانیان مجددا در صدر جدول خریداران خارجی خانه در ترکیه، قرار گرفته‌اند. هرچند که این آمار نسبت به ماه مارس، حدود 16 درصد کاهش پیدا کرده است، اما ایرانیان با خرید 557 واحد منزل مسکونی در ماه گذشته، هنوز هم صدرنشین خریداران خارجی، به حساب می‌آیند.

    خرید ملک در ترکیه، با تغییر قانون در سال 2018، چندین برابر شد. طبق این قانون، اتباع خارجی قادر بودند با خرید ملکی به ارزش 250 هزار دلار، در عرض سه ماه شهروندی و پاسپورت ترکیه را به دست آورند. به علاوه، نزدیکی فرهنگی، جغرافیایی و زبانی ترکیه به ایران، از دیگر دلایل این صدرنشینی، برشمرده شده‌اند. البته فراموش نکنید که هنگام خرید ملک، همواره باید به دو نکته توجه داشت:

    • بررسی وضعیت سند ملک قبل از خرید
    • توجه به گزارش اکسپرتیز (که عاملی تعیین‌کننده در اخذ شهروندی با خرید ملک است.)

    درصد خرید املاک ترکیه توسط کشورهای مختلف

    به طور اجمالی درباره درصد خرید املاک کشورهای مختلف رو براتون توضیح بدهیم. ببینید بر اساس ملیت، اصلی‌ترین مشتریان املاک ترکیه در ماه سپتامبر سال 2020 ، ایرانی‌ها با خرید ۹۰۸واحد،  سهمی بیش از ۱۷درصدی از مشتریان خارجی مسکن ترکیه بودند.

    پس از هموطنانمان، عراقی‌ها با خرید ۸۲۶ واحد و روس‌ها با ۴۴۸ واحد در رده‌های بعدی قرار دارند. البته اشتیاق ایرانیان به خرید ملک در ترکیه اختصاص به ماه سپتامبر ندارد بلکه از ابتدای سال ۲۰۲۰ این روند ادامه داشته است.

    بین ماه‌های ژانویه تا سپتامبر در سال 2020 ایرانی‌ها حدود ۴‌هزار و ۷۱۶ ملک در ترکیه خریداری کردن. عراقی‌ها با ۴ هزار و ۱۶۵، روس‌ها با یک‌هزار و ۸۹۵، افغانستانی‌ها با یک‌هزار و ۲۷۷ و آذربایجانی‌ها با ۷۱۱ واحد، دیگر مشتریان اصلی مسکن ترکیه در این دوره ۹ماهه بودند.

    با توجه به توضیحات گفته شده به راحتی میشود دریافت که ترکیه برای ایرانی‌ها مهم و مکانی امن برای دارایی‌هایشان است و علاوه براین از لحاظ فرهنگی هم به کشور ما احساس نزدیکی می‌کنند.

     

    سوالات متداول در مورد آمار خرید ملک در ترکیه

    بیشترین آمار خرید ملک در ترکیه مربوط به کدام کشورها است؟

    طبق اعلام مرکز آمار ترکیه، علی رغم شیوع کرونا، شهرندان ایرانی در ماه فوریه 2024 با خرید ۴۷۷ خانه در ترکیه بزرگ ترین گروه خریداران خارجی خانه در ترکیه بوده اند.

    بعد از ایران به ترتیب شهروندان عراق، روسیه و افغانستان بیشترین خریداران خارجی خانه در ترکیه در  2024 بوده اند.

    چه عواملی باعث جذب ایرانیان به خرید ملک در ترکیه شده است؟

    اولین و مهم‌ترین دلیل برای خرید ملک در ترکیه توسط ایرانیان، کسب اقامت این کشور است. اگر تمکن مالی لازم را هم داشته باشید، می‌توانید با 250 هزار دلار صاحب پاسپورت این کشور نیز شوید.

    حداقل قیمت خرید ملک در ترکیه برای اقامت و شهروندی ترکیه چقدر است؟

    خرید ملکی به ارزش 60 هزار دلار، اقامت سه ساله‌ی ترکیه را برای شما به همراه دارد. اگر ارزش ملک 250 هزار دلار باشد، می‌توانید شهروندی و پاسپورت این کشور را نیز دریافت کنید.

    ایرانیان برای خرید ملک در ترکیه به کدام شهرهای این کشور علاقه دارند؟

    استانبول در صدر شهرهای محبوب ایرانیان قرار می‌گیرد. بعد از شهرهای آنکارا، آنتالیا و آلانیا به علت هزینه‌ی کمتر و امکانات رفاهی بیشتر، مورد علاقه‌ی ایرانی‌ها هستند. به این لیست باید شهرهای بورسا و مرسین و قونیه را نیز افزود.

     

    5/5 - (1 امتیاز)

    ‫2 نظر ارسال شده در “آمار خرید ملک در ترکیه توسط ایرانیان

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *