قوانین کار برای دانشجوهای خارجی در ترکیه در 2024

قوانین کار حین تحصیل در ترکیه

شرایط کار حین تحصیل در ترکیه چیست؟ کار ضمن تحصیل در ترکیه چه شرایطی دارد؟ اگر بورسیه شویم، باز هم نیاز به کار در حین تحصیل در ترکیه هست؟ قوانین کار در حین تحصیل برای دانشجویان خارجی در ترکیه در سال 2024 چیست؟ این ها بیشترین سوالاتی است که متقاضیان تحصیل در ترکیه از مشاوران ما می پرسند.  استانبول همراه به عنوان یک راهنمای زندگی در ترکیه، در این مقاله به تمامی این سوالت پاسخ های جامعی خواهد داد.

چه به صورت عادی قصد تحصیل در ترکیه را داشته باشید و چه دانشجوی بورسیه شده باشید، بد نیست قوانین کار برای دانشجوهای خارجی در ترکیه را بدانید.

مشاوره در زمینه قوانین کار دانشجویی در ترکیه 2024

تیم مشاوره و کارشناسان « استانبول همراه » در امور خرید ملک در ترکیه، اخذ اقامت ترکیه، شهروندی و پاسپورت ترکیه، ثبت شرکت در ترکیه، تحصیل در ترکیه، خرید خودرو در ترکیه، کلیه امور بانکی و گرفتن نمایندگی برند های برتر ترکیه در کنار شماست.





    پیشنهاد می کنم اگر زمان لازم برای مطالعه در زمینه قوانین کار حین تحصیل در ترکیه برای دانشجویان خارجی در 2024 را ندارید ویدئی کوتاه زیر را مشاهده کنید.

     

    فایل صوتی زیر نیز با ویدیو بالا محتوای یکسانی دارد.

     

    چرا تحصیل در ترکیه؟

    کشور ترکیه، کشور فرصت‌هاست و سکوی پرتابی است برای رشد و پیشرفت. نه تنها خرید ملک در ترکیه طرفداران بسیاری دارد دارد، نه تنها این کشور مقصد بی‌نظیری برای مسافرت و فراغت است؛ بلکه تحصیل در ترکیه نیز در بین ما ایرانیان بسیار محبوب است. کشور ترکیه تعدادی از بهترین دانشگاه‌های خاورمیانه را در خود جای داده است و در سطوح و رنکینگ‌های جهانی نیز رتبه‌ی قابل توجهی دارد.

    در حال حاضر نزدیک به 180 هزار دانشجوی خارجی در دارای اقامت ترکیه هستند و مشغول به تحصیل می‌باشند. با چشم‌اندازی که از این آمار موجود است، پیش‌بینی می‌شود که این عدد در سالیان آینده حتی به 500 هزار دانشجو نیز افزایش یابد. تحصیل در این کشور مزایای بسیاری دارد، به علاوه، شما امکان تحصیل رایگان به کمک بورسیه دولتی را نیز خواهید داشت. باید بدانید که بعد از تحصیل، امکان پیدا کردن کار و دریافت پیشنهاد کاری، در صورتی که در دانشگاه‌های این کشور تحصیل کرده باشید، بسیار آسان‌تر است. کار در ترکیه می‌تواند نهایتا شهروندی و پاسپورت ترکیه را برایتان به ارمغان بیاورد.

    هر ساله حدود 5000 نفر از بهترین دانشگاه‌های ترکیه، پذیرش دریافت می‌کنند. ممکن است همانطور که ذکر کردیم، در این راه از بورس تحصیلی نیز بهره‌مند شوید. اما باید بدانید که امکان دریافت قول فاند و بورس کامل، برای همه وجود ندارد و گاها مجبور می‌شوید برای تامین هزینه‌های زندگی در ترکیه، به کار دانشجویی در ترکیه نیز روی بیاورید. اینجاست که به اهمیت این روند و دانشتن قوانین آن، پی خواهید برد.

    شاید به این مطلب هم علاقمند باشید  چرا باید استانبول را برای زندگی انتخاب کنیم؟

    قوانین کار برای دانشجویان خارجی در ترکیه 2024

    • دانشجویان تنها 30 ساعت در هفته مجاز به کار کردن هستند.
    • دانشجویان خارجی بر اساس قانون مجاز به  کار در ادارات دولتی و خصوصی ترکیه نیستند.
    • براساس قوانین جدید نیروی کار بین‌المللی در ترکیه، دانشجویان خارجی تنها در مقاطع ارشد و دکترا با در دست داشتن مجوز کار، مجاز به انجام کار در حین تحصیل در ترکیه می باشند.
    • دانشجویان مقاطع فوق دیپلم و لیسانس (associate degree) حق کار کردن در اولین سال تحصیلی خود را ندارند.
    • در صورتی که دانشجویان فوق دیپلم و لیسانس ضمن تحصیل از بورسیه دولتی بهره مند شوند، حتی پس از اتمام تحصیلات خود و پیدا کردن کار نیز، نمی توانند مجوز کار دریافت کنند؛ این مسئله برای دانشجویان فوق لیسانس و دکترا صدق نمی کند.

    شرایط کار دانشجویی در ترکیه 2024

    • دانشجویان خارجی نباید در زمان طی کردن فرآیند درخواست برای مجوز کار اقامتشان به پایان رسیده باشد.
    • برای اخذ مجوز کار برای دانشجویان خارجی، سن آنها باید بالای 18 سال باشد.
    • برای دانشجویان فوق لیسانس و دکترا در ترکیه، هیچ محدودیتی در مهلت کار یا سال آغاز به کار نیست.
    • دانشجویان فوق لیسانس یا دکترا می توانند بدون محدودیت در زمان، شغل یا حوزه کاری در موسساتی که در حال تحصیلند، مشغول به کار شوند.
    • آن دسته از دانشجویان بین المللی که با برنامه های تبادل دانشجویی برای شرکت در دوره کارآموزیِ موسسات خصوصی یا دولتی به ترکیه سفر کرده اند، نیازی به اخذ مجوز کار ندارند. یعنی دانشجویانی که (با حقوق یا بدون حقوق) دوره کارآموزی خود را می گذرانند، کافی است برای کار در ترکیه مجوز اقامت بگیرند.
    • اشخاصی که دارای ویزای: دیپلماتیک، کاری یا بستگان آنها را دارند؛ مجازند در صورت وجود دوره کارآموزی اجباری در موسسات آموزشی که در آن تحصیل می کنند، بدون دریافت مجوز کار، کارآموزی خود را انجام دهند.
    • دانشجویانی که خارج از برنامه های تبادل دانشجویی به ترکیه سفر می کنند، به غیر از دوره های کارآموزی اجباری، برای این که بتوانند برای کسب تجربه کاری یا درآمدزایی کارآموزی ببینند، باید مجوز کار دریافت کنند.  دانشجویان خارجی که کارآموزی را می گذرانند، می توانند به عنوان کارگر بیمه شده و استخدام شوند.

    مشاغل مناسب کار دانشجویی در ترکیه

    مجوز کار برای دانشجویان خارجی از  وزارت داخله و پلیس ترکیه صادر خواهد شد. با این حال دانشجویان بیشتر می­ توانند کار در رستوران، کار بعنوان راهنمای تور و یا فروشندگی را شروع کنند. همچنین دانشجویانی که به زبان ترکی استانبولی مسلطند، می­ توانند در چاپخانه ها و یا مشاغل IT مشغول شوند. بعضی از شرکت ها نیز در ترکیه در صورتی که دانشجویان تخصص در زمینه آن ها را داشته باشند و به زبان ترکی بتوانند صحبت نمایند آنها را استخدام می کنند. در صورتی که شخص دانشجو در یک شرکت ترکی استخدام شود، بایستی این شرکت  جهت اخذ مجوز کار برای او اقدام نماید.

    بعضی از شرکت های بزرگ بین المللی و یا سازمان های مطبوعاتی وجود دارند که برای تعدادی از شعبه های خود در سراسر ترکیه نیاز به روزنامه نگار، ویراستار و سردبیر دارند که در این شرایط نیز امکان پیدا کردن کار برای دانشجویان خارجی وجود دارد. البته به شرط اینکه به ترکی کاملا مسلط باشید.

    از شغل ها دیگر می توان به تدریس زبان انگلیسی اشاره کرد. اگر به ترکی هم مسلط باشید بسیار راحت تر به عنوان مدرس کار پیدا می کنید. اما در نظر داشته باشید که برای تدریس زبان باید یکی از مدارک بین المللی و معتبر مثل TESOL, TOEFL, CELTA و یا PGCE را دریافت کنید.

    شاید به این مطلب هم علاقمند باشید  معرفی کامل و جامع محله آوجیلار استانبول

    در تابستان و فصل های خوب می توانید روی درآمد گردشری حساب کنید. البته اگر مهارت لازم برای راهنما بودن را دارید. شغل دیگری مخصوصا برای خانم ها پرستار بچه بودن در خانواده ای ثروتمند در یکی از شهرهای بزرگ ترکیه می باشد. گرچه بایداعتمادشان را جلب کنید.

    مشاغل مناسب دانشجویانی که در مقاطع لیسانس و دکتری تحصیل می­ کنند

    دانشجویانی که در مقاطع لیسانس و دکتری تحصیل می­ کنند، مجازند با انجام پروژه های پژوهشی از دانشگاه ها حقوق بگیرند. از جمله دانشگاه های پژوهشی که در کارهای پژوهشی به دانشجویان حقوق می­ دهند می­ توان  به دانشگاه بغازیچی استانبول و دانشگاه فنی خاورمیانه اشاره کرد. دانشجویان رشته پزشکی که در سال های آخر تحصیلشان هستند هم مجازند با تدریس به دانشجویان سال اول حقوق بگیرند.

    مجوز کار دانشجویی در ترکیه

    دانشجویان خارجی برای  انجام کار دانشجویی حین تحصیل در ترکیه باید با داشتن کارت اقامت، از طریق سامانه آنلاین الکترونیکی و دولتی turkiye.gov.tr درخواست مجوز کار خود را ثبت کنند.بعد از تکمیل فرم‌های لازم و آپلود مدارک مورد نیاز، درخواست خود را ارسال کنند و پیش از جستجو برای عنوان‌های شغلی پاره وقت داخل و یا خارج از دانشگاه‌های ترکیه، تا زمان صدور مجوز کار خود از وزارت کار این کشور، منتظر باشند.

    معمولا مجوز کار دانشجویی در صورتی که دانشجوی مورد نظر از لحاظ قانونی مشکلی نداشته باشد، مجوز پس از حدود ۳۰ روز کاری برایش ایمیل خواهد شد. اعتبار مجوز کار در ترکیه همچون مجوز اقامت تحصیلی یکساله است. این مجوز برای بار دوم 3 ساله و برای بار سوم بصورت 6ساله تمدید می شود.

    هزینه تحصیل و زندگی در ترکیه به عنوان دانشجو

    باید بدانید که هزینه زندگی در ترکیه، به خصوص هزینه تحصیل، نسبت به بسیاری از کشورها، پایین‌تر و مقرون به صرفه‌تر است. شما در ترکیه از کیفیت آموزشی برترین دانشگاه‌های اروپایی برخوردار می‌شوید، اما در عوض کمتر هم هزینه می‌کنید. شاید یکی از بزرگترین مزایای تحصیل در ترکیه، همین موضوع باشد.

    بدون شک، طبیعی است که هزینه تحصیل، نسبت به هر دانشگاه متفاوت باشد. در داخل ترکیه نیز شهریه‌ی هر دانشگاه، بسته به برنامه‌های آموزشی آن و کیفیت و رنکینگ دانشگاه، متفاوت خواهد بود. به طور مثال، شهریه‌ی دانشگاه‌های خصوصی و یا برنامه‌های آموزشی غیر ترکی زبان، معمولا گران‌تر هستند.

    شهریه برخی دانشگاه های ترکیه به این صورت است:

    •  شهریه دانشگاه‌های دولتی، به زبان ترکی: حدود 250 تا 750 دلار در سال
    • شهریه دانشگاه‌های دولتی، به زبان انگلیسی: حدود 2000 تا 6000 دلار در سال
    • شهریه‌ی دانشگاه‌های خصوصی: تا 20 هزار دلار در سال

    گذشته از هزینه تحصیل در ترکیه، همانطور که اشاره کردیم، هزینه زندگی در ترکیه نیز نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی و بعضا ایران، ارزان‌تر است. شما به عنوان یک دانشجو، شاید در حدود 400 الی 500 دلار در ماه هزینه زندگی داشته باشید. بسته به سبک زندگی شما، این هزینه می‌تواند متفاوت باشد؛ به علاوه با کار دانشجویی در ترکیه نیز می‌توانید هزینه‌های خود را بهتر مدیریت کنید و با کار پاره وقت حقوق کار دانشجویی در ترکیه، چیزی در حدود 100 تا 250 دلار کسب درآمد کنید.

    شاید به این مطلب هم علاقمند باشید  راهنمای جامع خرید ملک، در باهچه شهیر استانبول

    اگر بورسیه باشیم، لازم است کار ضمن تحصیل در ترکیه را اجام دهیم؟

    باید بدانید که کار پاره وقت تنها بخشی از هزینه های شما را تامین می کند و بورسیه ها نیز محدودیت هایی دارند پس باید هزینه های خود را از طریق کار حین نحصیل در ترکیه تامین کنید. شهریه دانشگاه های دولتی به مراتب ارزانتر از شهریه دانشگاه های خصوصی ترکیه می باشد. اما به یاد داشته باشید که در دانشگاه های دولتی ترکیه هم سطح شهریه ها باهم برابر نیست. هزینه شهریه متناسب با برنامه تحصیلی هر فرد متفاوت است. پس باید انتظار داشت که شهریه برنامه های انگلیسی زبان این دانشگاه ها در ترکیه به مراتب بالاتر از برنامه های ترکی زبان باشند.

    نکته: دانشجویانی که با استفاده از امتیاز بورسیه تحصیلی در مقطع لیسانس (کارشناسی) دانشگاه‌های دولتی کشور ترکیه فارغ‌التحصیل شده‌اند، امکان دریافت مجوز کار را نخواهند داشت.

    این موضوع را نیز باید در نظر داشته باشید که دانشجو تا زمانی که از تحصیل در ترکیه و دانشگاه مربوطه انصراف نداده و از مجوز اقامت برخوردار است، امکان دریافت مجوز کار و انجام کار دانشجویی در این کشور را دارد.

    اگر تمایل دارید در مورد اخذ مجوز مار در ترکیه توسط ایرانیان بیشتر بدانید می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

    سوالات متداول در مورد شرایط کار در ترکیه برای دانشجویان خارجی

     

    کار دانشجویی در ترکیه مختص به کدام یک از مقاطع تحصیلات عالی است؟

    مقاطع ارشد (فوق لیسانس) و دکتری بدون هیچ محدودیت قادر به انجام کار دانشجویی در ترکیه هستند.

    شرایط کار دانشجویی در ترکیه برای مقاطع کاردانی و کارشناسی چگونه است؟

    مقاطع کاردانی (فوق دیپلم) و کارشناسی (لیسانس) می‌توانند تنها در صورت اتمام سال اول تحصیلی، مشغول به کار شوند. به علاوه تنها 30 ساعت در هفته اجازه‌ی کار خواهند داشت.

    آیا در صورت داشتن بورسیه‌ی دولتی می‌توان به کار دانشجویی در ترکیه مشغول شد؟

    دانشجویان کاردانی و کارشناسی در صورت بهره‌مندی از بورس تحصیلی، تا پایان دوره‌ی تحصیل خود و تا قبل از دریافت پیشنهاد کاری از کارفرمای ترک، امکان اخذ مجوز کار در ترکیه را نخواهند داشت.

    برای کار دانشجویی در ترکیه باید چه شرایطی داشته باشیم؟

    اقامت شما در ترکیه باید حداقل 6 ماه اعتبار داشته باشد، سن شما بالای 18 سال باشد، درخواست شما از طرف وزارت کار و یا مهاجرت ترکیه، تایید شود.

    مجوز کار دانشجویی در ترکیه، تا چه زمانی پا بر جاست و اعتبار دارد؟
    تا زمانی که شما از تحصیل انصراف نداده باشید و ویزای تحصیلی شما دارای اعتبار باشد، مجوز کار دانشجویی در ترکیه نیز برای شما برقرار خواهد بود.

    مشاغل مناسب برای کار دانشجویی در ترکیه کدامند؟
    دانشجویان می‌توانند مشاغل خدماتی از جمله کار در رستوران، کار به عنوان تور لیدر در فصول گردشگری و یا با تدریس زبان فارسی و یا انگلیسی مشغول به کار شوند. دانشجویان مقاطع بالاتر می‌توانند با پروژه‌های تحقیقاتی کسب درآمد کنند.

    درخواست مجوز کار دانشجویی در ترکیه به چه صورت انجام می‌شود؟
    دانشجو باید با داشتن کارت اقامت و مدارک مورد نیاز، درخواست خود را در سامانه مربوطه ثبت کند. دریافت مجوز در صورت تایید، حدود 30 روز طول می‌کشد و اعتبار آن در مرحله‌ی اول، یک سال است.
    5/5 - (1 امتیاز)

    Recent search terms:

    • https://istanbulhamrah com/کار-دانشجویی-در-ترکیه/

    ‫1 نظر ارسال شده در “قوانین کار برای دانشجوهای خارجی در ترکیه در 2024

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *