تفاوت اقامت با شهروندی در ترکیه چیست؟

فرق اقامت با شهروندی در ترکیه

فرق اقامت با شهروندی در ترکیه چیست؟

چنانچه قصد مهاجرت به ترکیه را دارید. خوب است بدانید که اقامت و شهروندی ترکیه دو مقوله جداگانه اند. تفاوت بین اقامت و شهروندی ترکیه برای بسیاری از افراد هنوز روشن و واضح نیست. از این رو مطابق با بیشترین سوالات پرسیده شده، تمام تلاش خود را به کار بسته ایم که در این مقاله به سوالات شما در مورادی مانند فرق اقامت با شهروندی در ترکیه، اقامت بهتر است یا شهروندی، اقامت دائم و شهروندی ترکیه چه مزایا و معایبی دارند؟ و همچنین تعریف کلی از تابعیت مضاعف و مزایای آن چه در ایران، چه در ترکیه پاسخ دهیم. در ادامه مطلب به تمامی نکات در رابطه با این موضوع اشاره خواهیم کرد.

تیم مشاوره و کارشناسان « استانبول همراه » در امور خرید ملک در ترکیه، اخذ اقامت ترکیه، شهروندی و پاسپورت ترکیه، ثبت شرکت در ترکیه، تحصیل در ترکیه، خرید خودرو در ترکیه، کلیه امور بانکی و گرفتن نمایندگی برند های برتر ترکیه در کنار شماست.





    اقامت دائم ترکیه

    نخست باید معنی واژگان را بدانیم. اقامت به معنی سکونت کردن و ماندن در جایی است. شخصی که اقامت ترکیه را دارد، قصد دارد مدتی را در ترکیه بماند. اقامت ها شامل اقامت دائم یا موقت می شود.

    ممکن است فرد با اجاره ملک، اقامت یکساله دریافت کرده باشد. یا به قصد تحصیل، اقامت موقت را دریافت کرده باشد. با خرید ملک به ارزش 60 هزار دلار آمریکا نیز می توان اقامت 3 ساله توریستی ترکیه را دریافت کرد.

    شاید به این مطلب هم علاقمند باشید  نوماراتاژ چیست و چگونه باید آن را اخذ کرد؟

    در مواردی، می توان اقامت دائم ترکیه را نیز دریافت کرد. مثل زمانی که فرد با یک پیشنهاد شغلی خوب، در ترکیه مشغول به کار باشد.

     مزایای اقامت دائم

    • الزامی برای صحبت به زبان ترکی نیست.
    • از خدمت سربازی معافید.
    • نیاز به تمدید مجوز اقامت نیست.
    •  از پرداخت مالیات برای دریافت و تمدید مجوز اقامت معافید.

    معایب اقامت دائم

    • حق رای نخواهید داشت.
    • حقوق و مزایای بازنشستگی به شما تعلق نخواهد گرفت.
    • حق خروج از ترکیه برای زمان یبیش از 1 سال را نخواهید داشت. (شرایط خاص استثنا هستند)
    اگر تمایل دارید در مورد همه روش های اخذ اقامت ترکیه بیشتر بدانید می توانید مقاله اقامت ترکیه را مطالعه کنید.

     

    فرق اقامت با شهروندی در ترکیه

    تابعیت و شهروندی ترکیه

    زمانی که شما تابعیت ترکیه را دریافت می کنید، یعنی از تبعه آن کشور محسوب می شود. به عبارتی دیگر مثل یک شهروند ترک با شما برخورد می شود. این مهمترین فرق اقامت با شهروندی در ترکیه است. شما از راه های خرید ملک در ترکیه ، سرمایه گذاری، یا ازدواج می توانید حق شهروندی ترکیه را دریافت کنید. وقتی که شما شهروندی را اخذ کنید، پاسپورت ترکیه برای شما صادر می شود. به این ترتیب می توانید به بیش از 130 کشور دنیا با ویزای فرودگاهی یا بدون ویزا سفر کنید.

    در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله انواع ویزاهای ترکیه را مطالعه کنید.

    مزایای شهروندی ترکیه

    • با شهروندان ترکیه برابر خواهید بود.
    • حق رأی خواهید داشت.
    • بدون نیاز به دریافت مجوز کار، می توانید کار کنید.
    • برای شما شناسنامه، پاسپورت و کارت ملی ترکیه صادر می شود.
    • به تسهیلات بانکی به سهولت دسترسی خواهید داشت.( شرایط افتتاح حساب در ترکیه )
    •  از حقوق و مزایای بازنشستگی برخوردار خواهید شد.
    • حق مالکیت سیم‌کارت دائم را خواهید داشت.
    • می توانید از تخفیف ورود به اماکن دیدنی استفاده کنید.

    معایب شهروندی ترکیه

    • داشتن توانایی صحبت به زبان ترکی الزامی است.
    • اگر در کشور خودتان سربازی نرفته باشید و بین 21 تا 35 سال سن داشته باشید، باید سربازی را بگذرانید.
    شاید به این مطلب هم علاقمند باشید  اخذ اقامت ترکیه از طریق تولد

    اگر تمایل دارید در مورد شهروندی و اخذ پاسپورت ترکیه  بیشتر بدانید می توانید مقاله شهروندی ترکیه را مطالعه کنید.

    تابعیت دوگانه یا مضاعف چیست؟

    تابعیت دوگانه یا مضاعف به این معنی است که فردی تابعیت بیش از یک کشور را دارا باشد، و بطور همزمان شهروند قانونی دو کشور به حساب بیاد. البته بعضی از کشورها تابعیت دوم شهروندانشان را به رسمیت نمی شناسند، و با شخص دو تابعیتی بنا به قوانین کشور خود رفتار می کنند. در ادامه به قوانین مربوط به تابعیت دوگانه در کشور ایران و ترکیه خواهیم پرداخت.

    تابعیت مضاعف ترکیه

    بد نیست بدانید ترکیه از جمله کشورهایی است که با افراد دو تابعیتی مشکلی ندارد. با استناد به ماده ۴۴ قانون شهروندی ترکیه به شماره ۵۹۰۱، تابعیت مضاعف در ترکیه به این صورت است که:

    • شهروندان کشور ترکیه در صورتی که تابعیت و پاسپورت کشوری دیگر را دریافت کنند، باید تمامی مدارک مربوطه را اداره ثبت ترکیه ارائه دهند.
    • اگر اولین تابعیت تایید شود، دومین تابعیت نیز می تواند به این صورت می باشد که شخصی در یک کشور خارجی متولد شود و سپس به کشور خود باز گردد. یعنی همان کشور ترکیه. در این صورت می تواند برای گرفتن تابعیت کشوری که در آنجا متولد شده است اقدام کند.
    • بر اساس قوانین شهروندی و تابعیت کشور ترکیه، اتباع کشور ترکیه می توانند به راحتی تابعیت کشور دیگر را اخذ نمایند بدون این که به تابعیت کشور ترکیه بودن آنها زیر سوال رود.
    • افرادی که شهروند کشور ترکیه هستند و خواهان اخذ تابعیت کشور دیگر هستند می بایستی حتما درخواست کتبی خود را به یکی از سازمان ها و ارگان های مربوطه به مانند، دادگستری، وزارت امور خارجه و یا وزارت امور داخله و یا کنسولگری ارایه دهید.
    • تمام مدارک هویتی فردی که داوطلب اخذ تابعیت کشور دیگر است، باید به صورت ترجمه رسمی و با تایید نوتر به سازمان مربوطه اعلام شود.
    شاید به این مطلب هم علاقمند باشید  کارت تورکواز چیست و به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

    تابعیت مضاعف ایران

    طبق قانون اساسی ایران هر فرد ایرانی حق دارد تابعیت کشور ایران را داشته باشد و هیچ دولتی حق گرفتن و سلب تابعیت را از یک ایرانی ندارد مگر این که شخص درخواست تابعیت کشور دیگری را داشته باشد. البته در نظر داشته باشید که قوانین ایران تابعیت دوم و یا تابعیت مضاعف ایرانیان را به رسمیت نمی شناسند و این قوانین اجازه محدود کردن افراد دو تابعیتی را داده است. یک فرد ایرانی برای ترک تابعیت ایران باید شرایط زیر را داشته باشد:

    • شخص باید بالای 25 سال باشد.
    • در صورت مرد بودن، کارت پایان خدمت داشته باشد.
    • اموال غیرمنقول خود را نهایتا تا یک سال به کشور مدنظر منتقل کند.
    • هیات وزرا بایستی به خروج تابعیت فرد رای دهند.
    • و پس از خروج از تابعیت، تا حداکثر 3 ماه باید کشور را ترک کند.

    مزایای داشتن تابعیت مضاعف

    داشتن تابعیت مضاعف علی الخصوص برای ایرانیان، که این روزها با انواع تحریم های شدید اقتصادی روبرو هستند یک امتیاز ویژه به حساب میاید. از جمله مزایایی که یک فرد ایرانی با داشتن تابعیت ترکیه می تواند بدست آورد، امکان سفر بدون ویزا به کشورهای مختلف، و انجام معاملات تجاری بین المللی و نقل و انتقال پول به سراسر جهان است. همچنین یک فرد ایرانی با داشتن تابعیت ترکیه میتواند به سفارتخانه ها و کنسولگری های کشورهای مختلف به خصوص اتحادیه اروپا به راحتی دسترسی داشته باشد.

    در این مقاله به توضیح فرق اقامت با شهروندی در ترکیه پرداختیم. یادتان باشد مهاجرت و خرید ملک در ترکیه، باید همراه با مشورت با متخصصان و همچنین برنامه ریزی و تفکر باشد. می توانید سوالات خود را از طریق بخش نظرات با استانبول همراه در میان بگذارید.

    4/5 - (4 امتیاز)

    ‫4 نظر ارسال شده در “تفاوت اقامت با شهروندی در ترکیه چیست؟

    1. مجتبي :

      باسلام واحترام، باتوجه به عدم پذیرش تابعیت مضاعف از سوی ایران در صورت اخذ تابعیت وشهروندی ترکیه آیا موانع قانونی و…از سوی دولت ایران بر سر راه شخص دارای تابعیت مضاعف در جریان ایاب وذهاب و…بوجود نمی اید؟وآیا کودکی که قبل از سن قانونی به تبع خانواده شهرند ترکیه شده باید خدمت سربازی را در هردو کشور انجام دهد؟

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *