راهنمای اخذ کد مالیاتی در ترکیه 2024

اخذ کد مالیاتی ترکیه

همانطور که می‌دانید، در سال‌های اخیر، آمار مهاجرت به کشور ترکیه، به شدت افزایش پیدا کرده است. رفاه، آسایش، امنیت و آزادی و هزینه زندگی کمتر، همگی از جمله دلایلی هستند که تقاضا برای اقامت ترکیه، به شدت افزایش پیدا کند. به دنبال همین اشتیاق برای مهاجرت به این کشور، طبیعی است که سوالات بسیاری نیز در رابطه با قوانین مهاجرتی، در ذهن افراد دغدغه‌مند، به وجود بیاید. از جمله مهم‌ترین سوالاتی که همیشه از از ما سوال می‌شود، درباره‌ی کد مالیاتی ترکیه است. اینکه اصلا این کد چیست؟ آیا ربطی به پرداخت مالیات در ترکیه دارد؟ آیا اصلا گرفتن آن لازم است؟ روند اخذ آن چگونه است؟ چه مدارکی برای گرفتن آن مورد نیاز است و برای گرفتنش، به کدام اداره باید مراجعه کنیم؟

اخذ کد مالیاتی ترکیه، از جمله اولین اقداماتی است که به محض اقامت در این کشور، باید آن را پیگیری نمایید. هر نوع فعالیتی که بخواهید در ترکیه انجام دهید، از خرید ملک در ترکیه گرفته، تا افتتاح حساب و ثبت شرکت و… همگی به گرفتن کد مالیاتی در ترکیه بستگی دارند.

موضوع مقاله امروز «استانبول همراه» نیز چیزی نیست جز راهنمای دریافت کد مالیاتی ترکیه؛ با ما همراه باشید تا از صفر از تا صد این امر را در کنار هم بررسی کنیم.

مشاوره در زمینه دریافت کد مالیاتی در ترکیه

تیم مشاوره و کارشناسان « استانبول همراه » در امور خرید ملک در ترکیه، اخذ اقامت ترکیه، شهروندی و پاسپورت ترکیه، ثبت شرکت در ترکیه، تحصیل در ترکیه، خرید خودرو در ترکیه، کلیه امور بانکی و گرفتن نمایندگی برند های برتر ترکیه در کنار شماست.





    کد مالیاتی ترکیه چیست؟

    اولین سوالی که باید در این مقاله به آن پاسخ دهیم، آن است که اصلا کد مالیاتی ترکیه چیست و به چه معناست؟

    به زبان ساده، کد مالیاتی در ترکیه یا وِرگی نوماراسی (vergi numarası)، به مثال همان کد ملی خودمان در ایران است. این کد در ترکیه، کد هویتی شما به حساب می‌آید و درست مثل ایران، برای انجام هر کاری رسمی و دولتی، مثل افتتاح حساب در ترکیه، به آن نیاز خواهید داشت. این کد مالیاتی 10 رقمی، هویت و مدرک شناسایی شما به حساب می‌آید. به علاوه، لازم است بدانید که کد مالیاتی، هیچ ربطی به پرداخت مالیات ندارد.

    شاید به این مطلب هم علاقمند باشید  کیملیک کارت ترکیه چیست؟

    اگر شما هم مثل هزاران متقاضی دیگر، قصد مهاجرت به کشور ترکیه را دارید و می‌خواهید روزی در این کشور ساکن شوید، باید بدانید که کد مالیاتی ترکیه، از اوجب واجبات است و بدون آن، زندگی در ترکیه برایتان بسیار سخت و چه بسا غیرممکن خواهد بود.

    کد مالیاتی در ترکیه را می‌توانید از ادارات مالیات هر شهری یا هر منطقه‌ای دریافت نمایید؛ هیچ فرقی ندارد. اما باید آگاه باشید که طبق قوانین ترکیه و در سال 2024 علی‌الخصوص، گرفتن کد مالیاتی در ترکیه برای انجام هر کار اداری در این کشور و برای هر شخص حقیقی و حقوقی، چه شهروندی ترکیه را داشته باشد، چه جزو اتباع خارجی به شمار رود، واجب و الزامی می‌باشد.

    کاربردهای کد مالیاتی در ترکیه

    همانطور که پیشتر گفتیم، ورگی نوماراسی، برای انجام هر کاری در ترکیه، لازم و اجباری است، بدون آن نیز شاید زندگی در این کشور، بسیار سخت باشد. دریافت کد مالیاتی برای اقامت ترکیه، شاید مهم‌ترین کارکرد و کاربرد آن باشد، زیرا بدون آن، خرید و یا اجاره خانه در ترکیه غیرممکن خواهد بود.

    کابردهای کد مالیاتی بسیارند، در ادامه، با برخی از مهم‌ترین آن‌ها آشنا خواهیم شد:

    • انجام هرگونه امور مربوط به چک و یا سند
    • هرگونه لیزینگ مالی
    • برای دریافت سند وصول و اوراق قرضه
    • برای سرمایه گذاری در ترکیه
    • برای دریافت وام و انجام هرگونه امور بانکی
    • خرید ملک در کشور ترکیه
    • خرید مغازه و…
    • برای خرید و فروش اتومبیل در ترکیه
    • برای تحصیل در ترکیه و حضور در دانشگاه‌های و مراکز آموزش عالی
    • برای انجام امور مالی و اداری در ترکیه
    • برای افتتاح حساب بانکی
    • برای اخذ ویزای کاری
    • برای اخذ مجوز کار در ترکیه

    جالب است بدانید که دریافت کد مالیاتی در ترکیه، برای شرکت‌های و همانطور که گفتیم، برای اشخاص حقوقی نیز لازم است. طبق قانون کد مالیاتی ترکیه که در تاریخ 3 جولای 1995 تصویب و اجرا شده است، کسانی که متقاضی تاسیس و ثبت شرکت در ترکیه (چه شهروند، چه تبعه خارجی) هستند نیز، ملزم به دریافت این کد خواهند بود.

    شاید به این مطلب هم علاقمند باشید  کارت بازرگانی ترکیه چیست و چه مزایایی دارد؟

    نحوه دریافت کد مالیاتی ترکیه

    بعد از این همه آسمان و ریسمان بافتن و مقدمه‌چینی، اکنون زمان است که نحوه دریافت کد مالیاتی را به شما آموزش دهیم. بدون شک تا به اینجای مقاله، بارها از خودتان پرسیده‌اید که چگونه کد مالیاتی بگیریم. این بخش پاسخ شماست؛ در این بخش، با آموزش دریافت کد مالیاتی، همراه شما خواهیم بود. لازم است بدانید که گرفتن کد مالیاتی در ترکیه آسان است و همانطور که گفتیم، اخذ آن در هر شهر و در هر منطقه‌ای که باشید.

    روش گرفتن کد مالیاتی در ترکیه، به دو صورت امکان‌پذیر خواهد بود:

    • مراجعه به اداره مالیات

    اولین روش برای اخذ این کد، آن است که به صورت حضوری و مستقیم، در اداره مالیات محل زندگی خود در ترکیه، مراجعه نمایید. مثلا اگر نسبت به خرید آپارتمان در استانبول اقدام کرده‌اید، برای اخذ و انتقال سند آن لازم است که به اداره‌های مالیات موجود در سطح این شهر رفته، و درخواست اخذ کد مالیاتی بدهید.

    در این روش، مدارک لازم را همراه با خود به اداره مالیات ببرید، درخواست خود را ابراز کنید، فرم‌های مربوطه را پر کرده و آدرس اقامت خود (حتی موقت) را وارد کرده و منتظر دریافت کد بمانید. گفتنی است که روند دریافت کد مالیاتی ترکیه در اداره مالیات، تنها 15 دقیقه به طول خواهید انجامید.

    • مراجعه به وبسایت و دریافت آنلاین

    اگر به دنبال دریافت سریع شماره مالیاتی ترکیه هستید، می‌توانید حتی بدون مراجعه به اداره مالیات نیز این کار را انجام دهید. در روش دوم، برای دریافت این شماره، تنها لازم است که به وبسایت سازمان مالیاتی کشور ترکیه (https://ivd.gib.gov.tr) مراجعه نمایید.

    بعد از مراجعه به این وبسایت، بارگذاری مدارک لازم و پر کردن فرم‌های مربوطه و وارد کردن آدرس خود، می‌توانید به صورت غیرحضوری، کد مالیاتی ترکیه را دریافت نمایید.

    مدارک لازم برای دریافت کد مالیاتی و هزینه‌ آن

    اصلی‌ترین مدارک لازم برای دریافت کد مالیاتی در ترکیه، به شرخ زیر هستند:

    • اصل و کپی پاسپورت
    • آدرس محل اقامت

    اما علاوه بر دو مورد بالا، بعضی اوقات ممکن است اجاره‌نامه منزل، قبض آب و برق به نام شخص متقاضی و گاها یک سیمکارت فعال نیز، مورد نیاز باشد. خرید سیم کارت در ترکیه، می‌تواند در این مرحله بسیار مفید باشد.

    در رابطه با هزینه کد مالیاتی در ترکیه نیز باید گوشزد کنیم که این کار، کاملا رایگان است. برای دریافت این کد در کشور ترکیه، هیچگونه نیازی به پرداخت هزینه، نخواهید داشت.

    شاید به این مطلب هم علاقمند باشید  اقامت و شهروندی ترکیه با خرید ملک

    استعلام کد مالیاتی در ترکیه چگونه است؟

    اگر به هر دلیلی شماره مالیاتی خود را فراموش کردید، یا اینکه نیاز دارید آن را برای هر امری دیگری، مجددا پیگیری نمایید، می‌توانید با مراجعه به وبسایت اداره مالیات ترکیه، این کد را استعلام نمایید.

    برای استعلام کد مالیاتی، می‌توانید مراحل زیر ار دنبال نمایید:

    • ورود به وبسایت سازمان مالیات ترکیه
    • وارد کردن شماره پاسپورت
    • ورود به صفحه شخصی
    • استعلام کد مالیاتی

    علاوه بر مورد پیشین، همانطور که در بخش‌های قبلی ذکر کردیم، برای تاسیس کسب و کار ترکیه و یا ثبت شرکت در این کشور نیز، لازم است که کد مالیاتی داشته باشید.

    حال اگر بخواهید کد مالیاتی شرکت را استعلام کنید، باید به شکل زیر عمل نمایید:

    • ورود به سایت سازمان مالیات
    • تایید هویت و وارد کردن اطلاعات هویتی
    • انتخاب قسمت «شماره شناسایی مالیات»
    • یا جستجوی عبارت «اداره استان و مالیات»
    • استعلام شماره مالیاتی شرکت در ترکیه

    جالب است بدانید که در صفحه مربوطه استعلام کد مالیاتی شرکتی، قادر خواهید بود که اطلاعات مربوط به میزان مالیات در ترکیه و پایه مالیات تعلق گرفته در 2 سال گذشته را نیز می‌توانید مشاهده نمایید.

    سوالات متداول

    کد مالیاتی ترکیه چیست؟

    کد مالیاتی در ترکیه، درست مثل شماره ملی خودمان در ایران است. این کد، شماره شناسایی هر فرد و مدرک هویتی او به حساب می‌آید.

    آیا کد مالیاتی به پرداخت مالیات در ترکیه بستگی دارد؟

    خیر، کد مالیاتی و مالیات در ترکیه، هیچ ارتباطی به هم ندارد. گرچه با کد مالیاتی شرکتی، می‌توان اطلاعات مربوط به مالیات پرداختی شرکت‎ها را استعلام نمود.

    کاربرد کد مالیاتی در ترکیه چیست؟

    برای انجام هر کاری در ترکیه، به کد مالیاتی احتیاج خواهید داشت. برای دریافت کارت کیملیک، برای تحصیل در ترکیه، افتتاح حساب، اخذ وام، اخذ مجوز کار در ترکیه، ثبت شرکت و….

    نحوه دریافت کد مالیاتی در ترکیه چگونه است؟

    برای دریافت این کد، می‌توانید با در دست داشتن مدارک مربوطه، به اداره مالیات محل زندگی خود مراجعه کنید، یا از طریق وبسایت سازمان مالیاتی ترکیه، برای اخذ این کد اقدام نمایید.

    مدارک لازم برای دریافت کد مالیاتی ترکیه چیست؟

    اصل و کپی پاسپورت، آدرس دقیق محل اقامت. گاها یک سیمکارت فعال، اجاره‌نامه منزل و یا قبض آب و برق به نام شخص نیز، لازم است.

    4.7/5 - (6 امتیاز)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *